Managed hosting door True

'Opzetten freelancedivisie is slimme zet'

Bedrijf kan gevoel van zekerheid creëren

Peak-IT besloot onlangs tot het opzetten van een freelancedivisie. Op zich is daar niks nieuws aan, meerdere bedrijven in de ict-markt hebben een dergelijk bedrijfsonderdeel. Het moment dat Peak-IT dit doet is wel opvallend. Onze experts van het topic Loopbaan geven hun mening over de stap van Peak-IT en kijken of het opzetten van een freelancetak een strategisch slimme zet is.

Erwin van Litsenburg, directeur/eigenaar RulersGroup

Mijn eerste gedachte was ‘ik snap er niks van'. Hoe kan je freelancers gratis trainingen geven? Wat moeten ze daarvoor terug doen of geven? Exclusiviteit? Langlopende relatie? Dat zal de belastingdienst niet accepteren (in het kader van de VAR-regelgeving). Kortom, het klinkt te goed om waar te zijn en dan is het meestal ook niet waar. Enige oplossing die ik zie (zonder de details te kennen), is dat ze hoge marges hanteren bij de opdrachten. Anders is het niet te betalen, weet ik uit ervaring.

Mijn tweede gedachte was ‘logisch dat ook zij met freelancers gaan werken', zoals Logica doet met Independit, BT en Achmea. Er komen steeds meer freelancers en omgekeerd komen er steeds meer professionals die voor een detacheerder werken, die gaan freelancen zodra de markt dat toestaat. Op deze manier kunnen ze een relatie blijven onderhouden met ‘hun' professionals. Het grootste probleem dat ik zie is verkapte loondienstconstructies en VAR-wetgeving. Ik ben heel benieuwd hoe ze daar omheen zeilen.

Boudewijn van Achter, managing partner, LRM Group

De vraag is of zzp'ers en interimmers zich thuis gaan voelen bij Peak-IT of dat het bij één poging blijft. Het feit dat Peak-IT voor een opdracht kan zorgen, zal mensen aanspreken .Maar daarna krijg je de vraag of deze mensen zich gebonden voelen en daadwerkelijk een band met Peak-IT gaan opbouwen. Of dat ze gewoon op zoek gaan naar de volgende opdracht via een ander bureau. Interimmers en zzp'ers zijn namelijk trots op hun vrijheid en koesteren die. Zij zijn vaak allergisch voor de echte detacheringsbedrijven. De cultuur van dergelijke organisaties staat hen tegen. Naar hun mening is het ‘ volgen of verdwijnen'. De tijd zal het leren of dit gaat slagen.

Danny van IJzendoorn, directeur, The Future Group

Dit is niet een gebruikelijke stap, maar vanuit Peak-IT wel te verklaren. Het is voor hen een nieuwe markt waar ze nu nog niet actief zijn. Mijns inziens ligt hun focus nu op snel en goedkoop generieke ict verkopen, zoals helpdesk en netwerkbeheer, dus ‘common it'. Of de stap slim is weet ik niet. Ik zou mijn focus houden op dat waar je goed in bent. Waarom zou je kiezen voor freelancers en niet voor eigen personeel ? Het werven, begeleiden en faciliteren van personeel moet je beheersen. Ik kan zeggen dat met uitzondering van de grote ict-dienstverleners als Atos Origin, Capgemini en Ordina bijna elk detacheringsbedrijf een graantje wil meepakken van de zzp-markt. Het enige dat mij keer op keer niet duidelijk is, is welk model er nu wordt gebruikt om zzp'ers te binden. Het lijkt er keer op keer op dat het draait om opdrachten aanbieden.

Fred van den Berk, directeur, Arrendum

Ik zie helaas niets nieuws. Arrendum doet dit al enkele jaren en ik weet zeker dat er veel meer bedrijven zijn die op deze manier werken, zoals Jobstream, ABC-Team en bijvoorbeeld Source. Sterker nog, ondanks het feit dat wij 60 procent van onze medewerkers in vaste dienst hebben, blijven er nog steeds een kleine vijftien over die op basis van één van de vele mogelijke freelanceconstructies aan het werk zijn. Ook wij richten ons met name op helpdesk, werkplekbeheer, systeembeheer en projectmanagement. Bovendien zijn het niet de klanten die vragen om freelancers, maar de angst van detacheerders om mensen in dienst te nemen, met het risico dat ze op de bank komen te zitten. Wij nemen bij voorkeur mensen aan voor een regulier dienstverband. Een freelancer komt pas aan bod als we echt niemand anders hebben kunnen vinden.

Voor de markt maakt het niets uit, en voor de freelancer dus ook niet. Het wordt al jaren zo gedaan, en het zal nog jaren zo doorgaan. De echte freelancer kan zich alleen maar redden als hij een kunstje kan die anderen niet beheersen. De markt zal uiteindelijk minder vragen om freelancers maar min of meer gaan eisen dat een medewerker in vaste dienst is bij een detacheerder.

Mark Joosten, database recruitment consultant Contract Division, Computer Futures

Hier is Peak-IT zeker niet uniek in. Al jaren zie je een beweging waarbij ict-consultancybedrijven of -detacheerders in toenemende maten gebruikmaken van freelancers. Hieronder vallen organisatie als Atos Origin, Capgemini, Logica en IBM. Door het grote aantal organisaties dat in dezelfde vijver vist, zie je wel dat het steeds vaker voorkomt dat freelancers door meerder partijen benaderd worden en soms (zonder overleg) door verschillende partijen aangeboden worden bij dezelfde klant.

Daarbij bestaat de kans dat bedrijven zich steeds meer beperken tot een beperkt aantal leveranciers, doordat deze leveranciers zich profileren als partij die alle specialisme kan aanbieden. Wanneer je echter ziet dat een bedrijf zijn pijlen richt op zowel detachering als het bemiddelen van freelancers, dan zijn ze in hun algemeenheid minder gefocust dan wanneer ze zich op één van de twee richten. Met als gevolg dat deze organisaties niet altijd in staat zijn aan bepaalde specifieke vragen van de klant te voldoen en alsnog gebruikmaken van organisatie die gespecialiseerd zijn in het bemiddelen van freelancers. Hierdoor ontstaan onnodig lange schakels in de keten.

De vraag of feelancer hier op zitten te wachten, durf ik niet goed aan te geven. Wel is het zo dat het meestal een nadeel is voor de freelancers wanneer ze moeten schakelen met een detacheerder. De reden is dat een freelancer vaak een achterstand heeft tot eigen personeel wanneer het er op aan komt wie ze aan de klant willen voorleggen. Vanuit dat perspectief zie je dat freelancers in veel gevallen het prettiger vinden om te werken met een bemiddelaar die zich hier 100 procent op richt.

Klanten aan de andere kant kunnen hierdoor wel makkelijker toegang krijgen tot de freelancemarkt, echter hier is het de vraag of de klant wel een objectief aanbod krijgt van de beschikbare specialisten in de markt. Ook hier zal een detacheerder eerder geneigd zijn om eigen mensen bij de klant voor te stellen dan freelancers. Zelfs wanneer de freelancer beter gekwalificeerd is. Dit vanuit de beredenering dat eigen personeel duur is om op de bank te hebben zitten en daarnaast is de marge hoger bij eigen personeel dan bij de bemiddeling van freelancers.

Marie-José Veerhuis, business consultant crm en customer intelligence, Rond Consulting

Op deze wijze komt Peak-IT tegemoet aan een wens die bij een deel van de consultants op de achtergrond altijd wel speelt; een tijdje voor jezelf werken. De drempel wordt verlaagd en bevalt het niet, dan is er een (snelle) stap terug. Door gebruik te maken van deze constructie bindt Peak-IT voor langere tijd consultants aan zijn organisatie. Met behulp van deze constructie heeft Peak-IT op korte termijn een heel netwerk van consultants bij (nieuwe) klanten aan het werk. Zij kunnen de organisatie mogelijk vroegtijdig op nieuwe businesskansen wijzen.

Als Peak-IT rechtstreeks met klanten en consultants onderhandelt, zonder al te veel tussenpersonen, dan kan deze aanpak een positieve invloed op de tarieven hebben. Mogelijk gaan freelancers die als individu in de markt opereren toch iets sneller, en vervolgens iets langer, akkoord met een tarief dat wat aan de lage kant is. Veelal spelen klantorganisaties freelancers ook nog tegen elkaar uit. Het is dus goed mogelijk dat een dergelijk concept een positief effect kan hebben op vraag en aanbod.

Voor freelancers, of met name zij die dit graag willen worden, is dit zeker een veiligeen  interessante optie. Peak-IT neemt administratieve en acquisitiewerkzaamheden uit handen en faciliteert opleidingen. De organisatie streeft naar een grote pool consultants, wat bij klanten van Peak-IT toch een gevoel van continuïteit zal geven.

Wat niet geheel duidelijk is, is welke rol Peak-IT speelt op het moment dat een consultant geheel zelfstandig een klus binnenhaalt. Of op het moment dat er moeilijk een klus te vinden is. Het gevaar schuilt in het toch weer langdurig detacheren. Waarschijnlijk tegen een prachtige beloning, maar zonder garanties voor persoonlijke ontwikkeling en het behouden van de toegevoegde waarde op de lange termijn.

Het succes van dit concept valt of staat met de groei van Peak-IT. Daarnaast is het van belang dat Peak-IT de juiste mensen in huis heeft om de consultants op een correctie wijze te vormen, te ondersteunen en op de juiste opdrachten weten in te zetten.

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.