Managed hosting door True

Centric: 'Krenterig imago is lastig bij werven'

Het vinden van goede ontwikkelaars en systeemspecialisten is nog best lastig, merkt HR-manager Angela Smeink van ict-dienstverlener Centric. Het imago speelt de werkgever daarbij soms parten. 'Buitenstaanders vinden Centric soms een krenterige tent. Dat imago is lastig.'

Smeink is bij Centric verantwoordelijk voor het wervingsbeleid bij de dienstverlener. Ze vertelt hoe de werkgever op zoek gaat naar nieuwe ict'ers.

Wat kunnen ict'ers verwachten als ze bij Centric gaan werken?
'Je krijgt veel vrijheid in de manier waarop je je werk doet. Binnen de marges en deadlines kun je zelf je opdrachten en tijd indelen. Het is dus niet vrijblijvend, want je hebt wel veel verantwoordelijkheid.'

Hoeveel ict'ers willen jullie aannemen?
'We zoeken ongeveer 350 mensen. Daarmee vullen we ook de vacatures die ontstaan doordat medewerkers hier hun baan opzeggen.'

Vertel eens iets over de vacatures.
'We zoeken vooral .Net-ontwikkelaars en systeemspecialisten. Vooral het vinden van systeemspecialisten is moeilijk, omdat ze verstand moeten hebben van diverse serveromgevingen en moeten kunnen werken met servers waar werkplekken van meer dan duizend mensen mee verbonden zijn. Ook is het combineren van technische en communicatieve vaardigheden vaak moeilijk.'

Waar denk je de nieuwe ict'ers te vinden?
'We werven ze via onze recruitmentafdeling, de website, vacaturebanken en beurzen. Ook willen we een klasje beginnen waarin we starters gaan opleiden. Zij kunnen onder andere les krijgen van onze ervaren ict'ers.'

Vroeger had Centric nogal opvallende wervingsacties.
'Ja, dat klopt. We deden volgens mij wel eens iets met een ijskraam. We hadden ook een aanhangwagen met wervende teksten. Dat was redelijk extreem. Dat doen we nu niet. We gaan dus ook niet bij een concurrent voor de deur staan, bijvoorbeeld.'

Hoe is jullie leaseautobeleid?
'We hebben een heel strikt beleid. Je krijgt niet zomaar een leaseauto, maar alleen als het nodig is voor je functie. Daardoor hebben we wel eens goede sollicitanten moeten laten lopen. Zij willen dan per se een auto van de zaak. Maar we kijken gewoon kritisch naar de kosten. Dat was ook al zo toen het nog economisch goede tijden waren.'

Hoe zit het met ontwikkelingsmogelijkheden bij Centric?
'Je kunt zelf aangeven welke cursus of opleiding je nodig hebt. Dat moet er natuurlijk wel één zijn die bij je huidige of toekomstige functie past. Geen cursus Russisch dus. Verder moeten ict'ers die zich willen ontwikkelen proactief zijn. Iemand die achterover gaat hangen tot ik met het volgende baantje aankom, gaat hier geen carrière maken. Als je van aanpakken weet, kun je bij Centric een eind komen.'

Wat kun je dan bereiken?
'Je kunt bij wijze van spreken groeien van bediende tot specialist. Een managementpositie is ook een mogelijkheid. Je moet je natuurlijk wel afvragen of zo'n functie bij je past. Voor veel mensen is een baan als manager het droomplaatje, maar het is natuurlijk ook wel eens niet leuk.'

Hoe is Centrics bedrijfscultuur?
'Besluiten worden laag in de organisatie genomen. Dat is voor iedereen handig. Leidinggevenden hebben het al druk genoeg en tijdens exitinterviews hoor ik vaak dat medewerkers ook vinden dat het goed geregeld is. Buitenstaanders vinden Centric soms een krenterige tent. Dat imago is lastig. Maar de mensen die hier werken vinden het gewoon prettig bij ons.'

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Wat leuk dat Centric weer mensen nodig heeft. En wat aardig dat Computable weer een werkgever de kans geeft om te werven onder vermomming van een artikel.

Ik vind Centric meer van de rozijntjes... :)

een imago is iets dat je, als bedrijf, voor het grote deel zelf creëert.

Eind 2002 ging er een grote automatiseerder failliet. Een deel van het personeel "mocht" naar Centric. Menigeen verzuchtte "Alsjeblieft niet!". Sindsdien is de naam van Centric niet beter geworden. Dat zegt al genoeg.

Het zit hem al in de naam: Cent-tric(k)

"Buitenstaanders vinden Centric soms een krenterige tent. Dat imago is lastig. Maar de mensen die hier werken vinden het gewoon prettig bij ons.", er word niet inhoudelijk ingegaan op deze aantijgingen, jammer.

ik interpreteer het zo : Centric is een krenterige tent en de mensen die er zijn blijven werken hebben zich erbij neergelegd :-)

Imago is iets dat de buitenstaander maakt en dus is het maar afwachten wat een ander van je vindt.
Ik werk hier met plezier, ik ken veel collega's die het naar de zin hebben. Maar zoals bij alle bedrijven: de cultuur moet bij je passen.

Wat doen de grotere jongens het toch slim, zulke verkapte reclame- en wervingsacties krijgen de kleintjes niet voor elkaar. Of zouden ze er stiekem toch voor betalen?

Gohhh... Het is zo moeilijk aan goede mensen te komen...!!
Wanneer je ouder ben dan 40 en niet in het bezit ben van je MCITP certificering, maar wel jaren lang ervaring in de ICT hebt, ben je in hun ogen afgeschreven.

En dan geldt het wederom... ja....Het is moeilijk om aan goede mensen te komen!!!

Er zijn veel en genoeg collega's "uit het ICT vak" in een soort gelijke situatie!

De relatie tussen ouder zijn en geen certificering (willen behalen) kan ik niet leggen? Voortdurend bijscholen en bewijzen dat je de stof begrepen hebt, iets toch iets wat geldt voor alle leeftijden?

Ik moet zeggen dat dit het beste interview in deze serie is. Openheid over het imago, minder blabla dan voorgaande interviews Logica, Ordina en Getronics. En eerlijk door aan te geven dat de te werven medewerkers ook vertrekkende invullen en dat ze niet de beste betaler zijn. Alsof de andere hier genoemde partijen dat wel zijn...

Maar goed de kleienre ICT tokos nemen het over van de grotere.

@Edje: 100% mee eens. Ik ben de 50 een aantal jaren gepasseerd, maar een sollicitatie bij Centric liep uit op niets, want ik voldeed niet aan de functie-eisen, terwijl ik juist op die bepaalde functie had gereageerd, omdat ik daar juist wel aan voldeed.
Ik heb inmiddels, na enkele pogingen bij verschillende bedrijven, het gevoel dat de oudere (ervaren) ICT-er uitgerangeerd is of in ieder geval niet meer wordt geduld in de bedrijven. Die bedrijven vergeten dan wel dat het juist dié ICT-ers zijn die hun bedrijven hebben groot gemaakt.
Nog een voorbeeld van een reactie: 'we zoeken een energieker iemand', wat dus een verkapte manier is om te zeggen: 'we hebben liever een jonger iemand, jij bent te oud'. Waarom? Jonge mensen zijn goedkoper, denken ze. En ja, ook ik bezit geen MCITP of andere MS certificaten, van .Net wel wat kennis, maar ik mag er bij mijn huidige werkgever niet mee werken.

Even op dit artikel ingaan als ex-Centric medewerker:
- nee, je krijgt geen vrijheid in je werk. In de pas lopen, geen commentaar geven en in de houding springen voor je fieldmanager is het credo.
- om een fatsoenlijke business te kunnen draaien en de te verwachten uitloop te compenseren hebben ze nu al meer dan 650 mensen nodig.
- je moet systeemspecialisten ook niet aan willen nemen voor 1800,- bruto.
- in tijden van keuze staat Centric op de laatste plaats, kandidaten kiezen veel liever voor een detacheringsclub die wel redelijk betaalt en niet krenterig is als het om normale arbeidsvoorwaarden gaat.
- ik zou inderdaad maar niet meer bij de concurrent voor de deur gaan staan, het verleden heeft geleerd dat Centric zich daar onsterfelijk belachelijk mee heeft gemaakt.
- het punt is dat je of een eigen auto hebt voor privegebruik hetgeen kostenverhogend is, of je een volledige lease-auto hebt. Het zal trouwens niet de eerste keer zijn dat ze hun mensen met het OV naar de klant laten gaan!
- het is onzin dat je kunt aangeven welke cursus je wilt volgen. Dat is grote onzin! Je fieldmanager bepaalt dat, en dat heb je maar te volgen. Probeer trouwens ook niet om te lang over de opgedrongen cursus te doen, want daar word je keihard op afgerekend. Een cursus betekent in Centric termen trouwens niet meer dan met een boek in eigen tijd thuis studeren.
- wat je kunt bereiken bij Centric is helemaal afhankelijk van hoezeer je achter het management aan loopt. Slijm je niet mee en heb je een eigen mening, dan word je daarop afgerekend door je bijvoorbeeld een jaartje eerstelijns te laten doen.
- besluiten worden helemaal niet laag in de organisatie genomen. Smeink zit gewoon te liegen. Wat ome gerard wil gebeurt, en dat wordt door de managers operations en de fieldmanagers aan de professionals opgelegd.

Doen wat je gezegd wordt en vooral geen eigen mening hebben is het motto. En dit is geen frustratie, maar een objectieve weergave van hoe bijna iedereen het werken bij Centric ervaart.

@Robbie, 02-11-2010 13:18
Centric is net zo goed een hoop blabla als de rest van de uurtje-factuurtje toko's. En Centric is met een 6000 man echt niet een kleintje op de markt.

Krenterig: 'Je kunt zelf aangeven welke cursus of opleiding je nodig hebt. Dat moet er natuurlijk wel één zijn die bij je huidige of toekomstige functie past.

Je mag je niet meer ontwikkelen dan voor het bedrijf nodig is. Het bedrijf staat dus centraal en niet jij.

Voor mensen die over Centric klagen: richt dan je eigen bedrijf op en ga aan de slag.
Centric is een ICT bedrijf zoals de vele anderen, heeft zijn goede en minder goede kanten, punt uit.

Tegen alle 'klagers' hierboven zou ik willen zeggen:

Niemand dwingt je om in dienst te gaan bij urenschuivers als Centric (of vergelijkbare detacheringstoko's). Mijn ervaring is dat het handig is om bij zo'n club wat ervaring op de doen (op kosten van de klant dus) en daarna heel snel voor jezelf te beginnen of ergens bij een klein bedrijf te gaan werken waar wel een platte organisatiestructuur heerst.

Als je echt wat kunt dan weet ik zeker dat dat gewaardeerd wordt, en juist voor oudere ZZP'ers is er nog wel voldoende werk is mijn ervaring. De opdrachtgevers lopen weinig risico en als het niet bevalt dan houdt het gewoon snel weer op. Maar meestal zijn juist de wat oudere mensen loyaler aan hun klanten en heb je voor je het weet een netwerk en lach je om dit soort toko's, qua vrijheid en qua inkomsten.

Mooi stukje zelf reflectie en niet minder waar. Het middelmanagement is van een dusdanig lage kwaliteit dat het geen fatsoenlijke professional kan vast houden. Investeren ho maar. +-je het pensioen is premievrij maar if you pay them peanuts you get monkeys. Daar waar een goed bedrijf een(1) professional stuurt krijg je van Centric er 10 voor diezelfde prijs. beetje jammer.

@ookweerzo

Je hebt hem denk ik door. ;-) altijd als ik Centric tegenkom denk ik (net als bij de DSBank. Zelfde soort mensen)

Zodra ik dood ben, mogen zij mijn bloed komen ophalen.

Centric liegt en bedriegt

Dat verhaal van bijv. die HansB klinkt anders wel geloofwaardig. Wellicht wat gekleurd door zijn beleving, maar wel oprecht en in ieder geval een stuk concreter.

Verhaal van Peter kan ik me helemaal in vinden; de grote detacheerders bieden een ideale plek om ervaring op te doen. Als je na een aantal jaar niet hogerop komt (principle consultant of leidinggevende) kun je beter gaan ZZP-en als je handig genoeg bent om zelf wat opdrachten binnen te halen. Maar als je goed bent wordt je vaak gevraagd dus da's geen probleem. Ik begrijp best dat de detacheerder de ondernemer is en acquisitie doet, leaseauto regelt, pensioen etc. Maar het verschil tussen wat je binnen brengt en wat je krijgt is vaak wel erg groot. Ik zie overigens ook constructies waarbij een vast basissalaris wordt betaald en het uurtarief boven bedrag x gedeeld wordt tussen werkgever en werknemer.

(Kun je ook zelf je bolide kiezen: 5-serie, A6 of V70 full options van 2 jaar oud, dat is wel wat anders dan de gemiddelde leasebak)

Als je een goede indruk wil achter laten bij potentiele sollicitanten, dan moet je vooral benadrukken hoe moeilijk alles te krijgen is. Lease-auto als het echt, echt, echt moet! En studies? Ja, alleen als je het wederom echt, echt, echt nodig hebt. Nou, ik word er helemaal warm van!

Lekker slim om in een interview je eigen krenterige imago te blijven benadrukken. Fraai staaltje Employer Branding. Je had het al moeilijk met werven, maar ik voorspel dat dat vanaf nu alleen maar moeilijker gaat worden, hahaha! Inderdaad, Centric betaalt klote, maar om daar als organisatie nu zelf mee te koop te gaan lopen. Wat een top HR-manager. Met zulke vrienden heb je geen vijanden meer nodig, hahahahaha!!

Inderdaad Eric dat dacht ik ook meteen. Zal meneer Sanderink niet leuk vinden dat zijn hoofd HR het slechte imago effe bevestigt en krenterig noemt.....lekker slim zou ik zeggen. Verwacht dat de dame snel exit is na zon actie.

Verbazingwekkend dat ICT-bedrijven als Centric (maar ook bijv. Logica) zo laat onderkennen, dat internet als een electronische tamtam werkt...

Met ronkende advertenties/campagnes kun je geen mensen meer vinden. Die hebben zich allang ingelezen via de diverse ICT forums en beoordelingssites. Het is geen verrassing, dat Centric er daarin slecht vanaf komt. Op detacheergebieden zijn er genoeg betere alternatieven.

Ik herken de kritiek van hans B. Heb er zelf 2 1/2 jaar gezeten, en niet tot mijn plezier.
Krenterig, Jazeker! Ik heb 3 tijdelijke contracten op rij gehad, waarbij mij vervolgens vrolijk werd meegedeeld: mensen met een tijdelijk contract krijgen per definitie geen salarisverhoging.
En het is niet alleen de krenteroigheid. het is ook de afrekencultuur die er heerst. Vooral het eigen straatje schoonhouden, en vooral de problemen en schuld afschuiven naar de medewerker die onder jou zit. Dat is de cultuur heb ik ervaren.

Centric .. als het goed gaat worden er busladingen volk naar binnen gereden, als het minder gaat via de achterdeur met scheepsladingen eruit. Dan moet je niet vreemd opkijken als op den duur de IT professional je keihard afrekent op dit beleid en je links laat liggen.

Centric?
Is dat niet het icters-recycle bedrijf...waar je terecht kunt komen als je eigen bedrijf de ict afstoot onder het mom van out-sourcing?

Als je momenteel zonder werk zit wil je misschien alles aanpakken, desnoods bij een club als Centric. Maar weet dan waar je aan begint.

Dit is dus het businessmodel van Centric (en vele andere urenfabrieken). Van de 6000 medewerkers is 80% meeloper (en bang en blij met een baan) en vooral geen lefgozer, 10% management (just fucking do it) en de rest heeft geaccepteerd dat darmtoerisme werkt.

Echt waar, in tijden van crisis werkt 'management by fear' als een tierelier.

@Robbie: je vergeet je Centric personeelsnummer erbij te zetten, zo krijg je die bonus natuurlijk nooit.

Centric liegt en bedriegt. In maand SEP eigen mensen op straat go0ien met smoes economische crisis!!! en nu een maand later uit hoog toren blazen voor 350 nieuwe personeel. Echt VOC mentalieteit in moderne jasje. Dat is echte bedrijfscultuur van Centric zo min mogelijk betalen en groot winst maken. Alleen een kleine precentage onbekwame manengers krijgen alles de rest mond dicht en lamtje spelen.

Jaren geleden werd ik benaderd voor een leidinggevende functie bij Centric, bij Centric aangekomen bleek dat ik een gesprek had met een broekie (zogenaamde team leider) met nul komma nul ervaring. Zit ik daar als ervaren IT'er met werkervaring als ICT Manager... tenenkrommend gesprek en daarom heb ik zelf het gesprek beëindigd, ik kreeg dingen te horen als "dat salaris wat jij verdient dat verdien ik niet eens" .... mijn reactie was "dan doe je blijkbaar iets niet goed. Mijn indruk was dat Centric voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten.

Ik lees een hoop gefrustreerde reacties zonder inhoudelijke onderbouwing. Vergeet niet dat Centric net zoals alle bedrijven commercieel zijn en een winstdoelstelling hebben.Ze zijn geen filantropische instelling en zijn niet verplicht mee te gaan in de hype van niet realistische salarissen en eisen van IT'ers die zich niet doorontwikkelen of medewerkers die niet in zich zelf willen investeren. Centric heeft al jaren geen massa ontslagen hoeven te doen zoals veel concurrenten. Ze voeren een stabiel beleid gericht op de lange termijn. Wil je snel veel geld verdienen ga dan ook ondernemen. Stop met onrealistische salariseisen. Je krijgt ze niet bij Centric en ook niet bij andere bedrijven. Of je krijgt ze wel en je weet dat je bij de volgende economische dip weer op straat staat.

Centric goed bedrijf met goed beleid.

@Pico
Ik zie juist wel overwegend goed onderbouwde reacties.

@Pico
Lees nu eens goed de bovenstaande reacties. Wel schrikken natuurlijk als je zoveel reacties op je HR/Directie beleid krijgt :-). Gelukkig heeft de directie wel "realistische" salariseisen...

@ Theo: dat denk ik niet, want volgens mij werkt deze topper al 17 jaar met Sanderink samen (zie Linkedin) en hebben ze samen deze 'krenterige' beloningsstructuur ingericht.

@ Pico: Je slaat slecht onderbouwde onzin uit en bent volstrekt niet op de hoogte van wat marktconform of realistisch is qua salaris.

Al starter kun je bij Centric wat leren en ervaring opdoen. Daarna snel wegwezen, want ze zijn inderdaad zeer krenterig. Dus doorgroeien in salaris kan nauwelijks, Centric denkt altijd in de eerste, tweede en derde plaats aan de eigen marges. Zo simpel is dat gewoon, dat is het business-model, kun je als werknemer voor kiezen of niet.

eh Pico..en die 200 die er in 2005 uitgeknikkerd werden omwille van de winstgevendheid die te laag was??

Ben het eens met de anderen: Pico, je kraamt totale onzin uit!

Heel bevestigend: Centric heeft een krenterig imago. De mevrouw die dat zou moeten tegenspreken begint meteen over vrijheden. Dat is een mooie bevestiging: eerst vrijheid (gebakken lucht) en dan salaris. Oh nee: dat salaris komt al helemaal niet ter sprake in dit artikel.



Ik heb me voorgenomen om me niet meer over Centric op te winden. Als je dan zo'n artikel tegen komt dan begint het weer te jeuken. Een tent waar men beloftes niet waarmaakt. Waar bij elke "kwartaal meeting" iedereen weer leugens krijgt voorgeschoteld. Na twee jaar dat geklets te hebben aangehoord was voor mij de maat vol.

De Centric groep is in 15 jaar van 0 naar bijna 15.000 medewerkers gegroeid, waarvan ca. 6.000 IT'ers. Wie doet dat na??
De verschillende Divisies / Werkmaatschappijen zijn behoorlijk autonoom, waarbij er ruimte is voor eigen beleid en ondernemerschap. Arbeidsvoorwaarden en regelingen zijn niet uniform. Bevindingen en ervaringen van medewerkers en ex-medewerker kunnen zodoende sterk verschillen.
Als een bedrijf niet bij je past dan is daarmee nog niet gezegd dat het een slecht bedrijf is. Kennelijk werken er nog heel veel mensen met plezier....

Tja. Heb er ook gewerkt, en herken genoeg zelfde geluiden over meer beloftes dan werkelijkheid qua opleidingen, ervaring opdoen, uberhaupt van klant wisselen. Ook verkoopmethodes van sommige targetdriven fieldmanagers hebben wel eens voor een slechte klantervaring gezorgd.

Het is inderdaad vaak het beeld van Gerard die in de kantine bij de rest van het gewone volk z'n bammetjes eet. Niets mis mee, en overnames+groei zijn knap.

Andere kant van de medaille: ooit iets en daarna geen winstdeling, knap reorganiseren binnen de grenzen van regels en wetten, en inderdaad is stevig in je schoenen staan bij geven en ontvangen van kritiek/suggesties een must.

Maar relativering is ook op z'n plek; genoeg voorbeelden van wat andere grote spelers voor beleid over hun mensen heenwerpen (Getronics, Atos, IBM). Aan de andere kant van de heuvel is het gras groener, maar ook met genoeg gele plekken als je goed kijkt.

Mooi verkoop verhaaltje, en misschien moet Centric zich eens afvragen waar ze dit imago aan te danken hebben. En met de laatste beslissing m.b.t. tot het lease-auto beleid kom je heel slecht van dit Imago af om nog maar te zwijgen of de zogenaamde winstuitkering!

wie de schoen past.... leuk als iemand van Centric een reactie post zonder dit te kenne te geven. ik heb bij centric gewerkt, ik heb daar twee jaar hard gewerkt, vele afspraken zijn niet nagekomen. het heeft zelfs tot aan de rechter moeten komen om in iedergeval 1 gemaakte na te komen.
als een bedrijf je niet past.... ik zou zeggen, als de werkgever, in dit geval centric, bij een interne tevredenheids onderzoek bleek dat het personeel een 5 geeft. als hoofd oorzaak bleek het om beloning te gaan. als antwoord daarop werd aangegeven dat je dit zelf in de hand heb..... je zou afspraken kunnen maken mbt opleiding en dan kan je wel loonsverhoging krijgen. ik kan zeggen dat afspraken omtrent studie niet nagekomen worden. helaas ik heb mijn "potje" als uitgegeven. dat was voor mij de druppel. ik zou er nooit meer willen werken, ook als ze me een goed salaris zouden bieden, hun woord is niets waard. Als je iets als werkgever in de hand hebt, dan is het je geloofwaardigheid. dus je imago.

Ach ja, ook Centric zit in de hoek waar de klappen vallen. Het is inherent aan de dynamiek van de markt. Met name grote klanten stellen hoge eisen aan te leveren personeel en aan de opleiding daarvan (met name overheden). Dat heet investeren in de relatie. Mocht het echter tegenzitten dan worden de externe medewerkers zonder enige reservering buiten de deur gezet. Daarbij gaat het dan vaak om grote aantallen. Het investeren in de relatie moet dus vooral van de leveranciers komen. Als detacheerder kan je je hier maar zeer beperkt tegen wapenen. Het enige dat je kan doen is in goede tijden een spaarpot aanleggen om de volgende conjunctuurgolf op te vangen. De heer Kersten zal ongetwijfeld weten dat ook Centric dat niet gaat doen. Als de markt aantrekt moet er weer winst uitgekeerd worden. Dat betekent dat je de nieuwe mensen die je aanneemt geen lange carrière kan beloven. Het risico van leegloop komt (met enige vertraging) toch gewoon bij de werknemer te liggen. Dan heeft een dienstverlener als Centric niet zo veel meer te bieden aan haar medewerkers t.o.v. Freelancen. Ik ben wel eens benieuwd hoe een HR directeur tegen dat aspect aankijkt.

Centric doet niet aan winstdeling. Alle winst gaat op in het opkopen van bedrijven. Of het nu een bouwbedrijf is of niet. Het gaat gewoon op. Goed om te investeren, dat zal ik ze zeker niet misgunnen.
Stop dan met zeggen dat er prima arbeidsvoorwaarden zijn met winstdeling. Valse verwachtingen scheppen is niets waard.

@Pico. Het gaat niet om de winstgevendheid. Het gaat om hoe je met de mensen omgaat. En dat is niet bepaald best.

En geen massa-ontslagen? Haha. Dan moet je maar eens weten hoe de sectormanagers zoals meneer luyrink met ontslagen omgaan: van elke regio wordt een groepje onder de 20 man ontslagen. Zo heet het geen collectief ontslag. Maar onderstussen hebben ze in alle regio's samen wel meer dan 100 man de straat op gebonjourd!

@Bohlen:

Leuk dat je mijn reactie op een eerder artikel letterlijk gekopieerd hebt.

http://www.computable.nl/artikel/ict_topics/loopbaan/3589095/1458016/atos-origin-je-moet-kansen-zien-en-pakken.html#reacties

(onderste reactie)

Kan je daar een motivatie voor geven?

@Heleen: Was dit je niet opgevallen? Beide artikelen zijn van jou.

@Bohlen:
Je bent overigens vergeten om de naam van dhr Kersten te vervangen....

ik ken voorbeelden van jongens met een hbo IT diploma die bij krenteric zitten en op dezelfde maandelijkse bijdrage zitten van een schoonmaker bij ieder ander willekeurig bedrijf, schandalig gewoon. zelf heb ik hier ook op een blauwe maandag gewerkt en ik ben hier onder valse voorwendselen naar binnen gelokt, gelukkig heb ik vrij snel de knoop kunnen doorhakken aangezien ik na een maand al helemaal knettergek werd van het gelieg en bedrieg bij deze toko.

Ik zeg gewoon niet doen anders krijg je spijt van je leven. nooit werk bij een Bedrijf met Krentige.
Jammer genoeg krenteric is een van.

Centric is een bedrijf dat zijn afspraken totaal niet nakomt. Allemaal mooie beloftes, maar ondertussen gebeurt er helemaal niks. Voor wie bij centric wil werken ff het volgende, leaseauto is nu van 4 naar 5 jaar gegaan, winstuitkering wordt nooit uitbetaald (ah, jammer net niet), 0,0% salarisverhoging over 2011 (crisis!!), voorlopig geen start nog met cursussen (maar misschien al na de zomervakantie . . )Centric draait verlies, en dat met mensen zie ze al maximaal hebben uitgeknepen. Daar valt al bijna niks meer te halen. Ik hoor overal binnen Centric dat ze weg gaan, ik hoop dan ook dat ze het doen (net zoals ik al heb gedaan). Laat ze maar eens bedenken dat manage by fear niet werkt.

Het is altijd lachen met Centric, tientallen jaren draait het winst en je krijgt geen winstuitkering en een salaris verhoging die met moeite 2.5% overstijgt (en soms gewoon 0%) en komt er een jaar verlies wordt meteen van alles bevroren en voor iedereen een salaris verhoging van 0%.

Om bij Centric een redelijk salaris verhoging te krijgen, moet je je mond erover openmaken en zelf zo gaat het niet zonder slag of stoot, soms krijg je pas wat als je echt dreigt om weg te gaan en het ook meent. De enige reden dat ze zo krenterig kunnen doen, is door het inspelen op de angst van baan verlies.

Op een gegeven moment raakt het op, verlies je zoveel imago dat het zo moeilijk word personeel te werven dat het kritisch voor de bedrijfs resultaat kan worden. Geen specialisten betekend dat ze niet de wat beter betaalde projecten aan kunnen. Ze vergeten voor het gemak dat de IT'er en zeker de betere, zich op de hoogte houden van het markt en dan niet snel voor een slecht partij zullen gaan, mits ruimtelijk betaald en dat doet Centric niet, ruimtelijk betalen.

Ik voorzie dat als Centric zich niet gaat aanpassen in beleid en beloning, dat hun groei gaat stagneren bij economisch herstel, want er zal dan een vloedgolf ontstaan aan mensen die Centric verlaten.

Ikzelf denk binnen nu en 6 maanden een ander baan te hebben, liever had ik eentje gisteren al.

Ik heb er ook gewerkt en kan alleen maar onderschrijven wat hierboven gezegd wordt. Centric = een hoop mooie beloftes + gebakken lucht. Ze komen hun afspraken gewoon niet na. En ze doen alles om hun ICT'ers maar zo weinig mogelijk te hoeven betalen. Zelfs tot aan liegen toe.

Een voorbeeld: als een van de criteria voor de salarisverhogingen gold het aantal keren dat je aanwezig was geweest op de kwartaalmeetingen. Ik was alle keren aanwezig geweest en had op grond daarvan een volledig toegekend onderhandelingspunt toegekend moeten krijgen. Maar daarmee zou ik 20,- meer toegekend krijgen en dus werd gewoon gesteld dat ik niet op alle kwartaalmeetings aanwezig was geweest.

En daarnaast bedient Centric zich heel erg van intimidatie om haar personeel onder druk te zetten zodat ze maar zoveel mogelijk accepteren, van het rijden van 150 km enkele reis per dag tot het accepteren van ver beneden je kennisniveau zijnde buttjobs. Het hierboven al eerder genoemde baanverlies wordt heel vaak gebruikt als argument om je toch maar in dergelijke posities te pushen. Want als je maar een klein salarisje hebt waar je maar net van rond kunt komen, en dan daar nog maar 70% van krijgt in de WW en ook nog eens je auto moet inleveren, dan zit je mooi in de penarie. En dat weet Centric en daar maken ze heel leip misbruik van.

Een tip voor iedereen die toch overweegt om er te solliciteren: doe het niet!

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.