Ondanks een moeizame eerste periode gunt Haagnet Getronics een tweede kans. De automatiseerder mag voor tien jaar het beheer van de gemeentelijke infrastructuur op zich nemen. Beide partijen lijken geleerd te hebben van de gemaakte fouten.
Het nieuwe, tienjarige miljoenencontract tussen Haagnet, de facilitaire ict-dienstverlener van de gemeente Den Haag, en Getronics is opmerkelijk, omdat binnen de gemeente onvrede bestond over de verrichtingen van de automatiseerder. Getronics volgde in 1998 Origin op als beheerder van het wide area network (Haagnet): het telefonienetwerk, het inter- en intranet en de koppeling met Gemnet. Computable berichtte in april vorig jaar dat de relatie met de nieuwe leverancier moeizaam verliep.
Deels had dat te maken met de lastige ontvlechting van de werkzaamheden die Getronics moest gaan uitvoeren met betrekking tot de activiteiten die de vorige leverancier bleef doen voor de gemeente Den Haag. Daarnaast waren de voortdurende wisselingen van de sitemanager van Getronics voor Haagnet een doorn in het oog. Ook de passieve houding van de automatiseerder – wel netjes de service level agreements volgen, maar geen visie over de toekomst – wekte wrevel. Volgens Krijn de Graaf, directeur Haagnet Beheer, is juist de reden om in zee te gaan met een grote it-partij de aanwezigheid van "prima donna’s die kleinere organisaties meestal missen."
Voorts speelde mee dat de gemeentelijke diensten nog hun eigen lan’s beheerden die vaak als ‘musea van techniek’ te boek stonden en een consistent netwerkbeheer bemoeilijkten.
Het contract met Getronics liep eind 2003 af. Ondanks druk vanuit sommige diensten om de ict weer in te besteden, besloot Haagnet nog één keer een – aangescherpte – aanbesteding uit te schrijven. De beheerclub kwam met de diensten overeen dat zij zich houden aan de standaarden en indien nodig zullen migreren naar de gekozen omgevingen (Novell, Windows 2000).
Overdracht
Getronics deed opnieuw mee en sleepte verrassend genoeg het grootste deel van de kavels in de wacht (het beheerkavel met data-inkoop en -diensten). Het kavel ’telecominkoop en -diensten’ voor telefonie werd gewonnen door KPN. "Het bod van Getronics was het scherpst. Kennelijk was het het bedrijf veel waard om Den Haag te behouden", constateert De Graaf. Hij stelt dat beide partijen lering hebben getrokken uit de achterliggende periode. "Naar aanleiding van een externe evaluatie eind 2002 besloten we de eisen ten aanzien van leveranciers te verhogen, zoals het aanscherpen van prestatiecriteria en het moeten indienen van maandelijkse rapportages. Daarnaast hebben we aan Getronics garanties gevraagd dat sitemanagers minimaal een bepaalde tijd aanblijven." Getronics zelf wijst op een nieuw, klantgerichter dienstenmodel dat het deze maand invoert.
In een artikel van het vakblad IT-Beheer trekken twee consultants naar aanleiding van deze casus de conclusie dat organisaties die ict-taken uitbesteden, meer aandacht moeten schenken aan contractbeëindigingen en transitieperiodes, vóórdat contracten zijn ondertekend. Zij ijveren voor het opstellen van een overdrachtsdossier, waarin de verantwoordelijkheden en activiteiten – met onder meer onderhouds-, capaciteits en beveiligingplannen – en financiële afwikkeling zijn opgenomen.< BR>