De regeringsdoelstelling om de administratieve lasten deze kabinetsperiode met een kwart te verlichten, is door de inzet van ict alleen niet te realiseren. Bovendien levert het slordige implementaties op.
Dit zei Jacques Schraven, voorzitter VNO/NCW vorige week woensdag tijdens een bijeenkomst ten behoeve van het project Administratieve lastenverlichting door ict, ook wel afgekort tot Ictal. Doel van dit initiatief van overheid en bedrijfsleven is om bedrijven via een registratie in het basis bedrijvenregister één keer informatie aan te laten leveren. De overheid zorgt vervolgens zelf voor het doorsturen van deze informatie via de transactiepoort naar verschillende overheidsinstanties als de belastingdienst, uitvoeringsinstanties en het CBS. Schraven verwacht dat de hierdoor gegenereerde besparingen lang op zich laten wachten. Het schrappen van overbodige regels biedt de overheid sneller soelaas.
Ictal probeert al een aantal jaren tastbare resultaten op te leveren. Dat lijkt dit jaar te gaan lukken. Sinds eind vorig jaar draaien er proeven met het bedrijvenloket en de overheidstransactiepoort. In maart beginnen twee organisaties concreet informatie aan te leveren via het bedrijvenloket aan de transactiepoort. Port Infolink, een initiatief van het Rotterdamse gemeentelijk havenbedrijf en de douane, gaat informatie doorsluizen over inkomende schepen en de lading daarvan. De douane, de Plantenziektekundige Dienst en de Rijksdienst voor de keuring van vee en vlees van het ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Voedselveiligheid (LNV) nemen via de transactiepoort deze informatie af. Op Schiphol gaat de uitbater van informatie over luchtvracht, Cargonaut, via de transactiepoort dezelfde overheidsinstanties bedienen.
Slordig
Schraven waarschuwde dat de kosten voor de aansluiting van overheidsinstanties en bedrijven op deze voorzieningen voor de baat uitgaan. “De overheid moet waken voor een slordige niet afgestemde ict-inzet om de lastenverlichting voor het bedrijfsleven te realiseren.” Een solide systeem voor het elektronisch doorsluizen van bedrijfsgegevens naar de verschillende overheidsinstanties kost geld en tijd, meent de werkgeversvoorzitter. De overheid zou moet meer moeten kijken naar het schrappen van overbodige regels en zijn valse hoop op besparingen via ict-vernieuwingen opgeven. Ook waarschuwde Schraven voor taai bureaucratisch verzet bij ministeries tegen dit soort ingrijpende vernieuwingen.
Minister Laurens-Jan Brinkhorst van Economische Zaken suste later op de morgen Schravens zorgen. Hij sprak van een cultuuromslag bij een groot aantal ministeries, die nu wel bereid lijken om bindende afspraken over een gezamenlijke invulling van hun ict-huishouding te maken. Ook de hoge verwachtingen rond besparingen door ict zijn volgens Brinkhorst niet ongegrond, al gaf hij toe dat een deel van de beoogde lastenverlichting inderdaad uit betere regelgeving moet komen. Brinkhorst verzekerde dat ondernemers geen extra gang naar het loket hoeven te maken bij de invoering van het nieuwe systeem. Zij krijgen voor de start gegevens uit bestaande bronnen als het handelsregister en de belastingdienst hooguit nog een keer ter controle onder ogen.
Authenticatie
De tijdige invoering van een overheidsbrede authenticatievoorziening is een belangrijke factor in het slagen of falen van de Ictal-ambities. De identiteit van mensen of processen moet geverifieerd worden, voordat men toegang krijgt tot bepaalde gegevens. Het ministerie van Binnenlandse Zaken heeft naast het PKI Overheid-project een nieuw authenticatieproject OTV in het leven geroepen om gebruikers van het loket en de transactiepoort toegang te geven op basis van reeds aanwezige authenticatiemechanismen. Het is een indicatie dat het ambitieuze en peperdure PKI Overheid, dat alleen met hardwarematige en dus dure sleutels werkt, een zachte dood gaat sterven.
Ook de tijdige aanwezigheid van cruciale basisregisters zullen een belangrijke voorwaarde zijn om meer deelnemers voor de transactiepoort en het bedrijvenloket te interesseren. Belangrijke registers zullen bijvoorbeeld het basis bedrijvenregister en een landelijke gba-voorziening worden. Op dit moment zijn deze registers nog niet voorhanden. Het zal een hele toer worden om bijvoorbeeld de gemeentelijke basisadministraties samen te smeden tot een landelijke, in real time toegankelijke database.< BR>