De Rotterdamse Kamer van Koophandel bestond vorig jaar tweehonderd jaar en wilde de ondernemers in de regio een blijvend cadeau geven. In samenwerking met de gemeente Rotterdam (divisie Ontwikkelingsbedrijf Rotterdam) werd de stichting Digital Port Rotterdam opgericht, een ict-informatiecentrum voor mkb-ondernemingen met meer dan tien werknemers. Op 21 april opent Digital Port zijn deuren in het WTC in Rotterdam.
|
“Binnen Digital Port Rotterdam kijken we vooral naar de impact die verschillende wetgeving op ondernemingen heeft. Ook nieuwe technologie kan daaronder vallen. Als straks bijvoorbeeld rfid (‘radio frequency identification’, de opvolger van barcode-scanning) zijn intrede doet, moet een ondernemer weten wat dat met zijn bedrijf en processen doet. Daarnaast kunnen we ook kijken naar ondernemers op een bedrijventerrein, die dus een lokale binding hebben met elkaar. Misschien zijn daar mogelijkheden voor een draadloos internet.”
Innovatievermogen
“Het innovatievermogen van het mkb is een knelpunt waar de overheid en de ondernemers zelf ook naar kijken. Als samenleving en bedrijfsleven kijken we continu hoe we dingen beter kunnen doen. Als dat innovatie is, leveren we met Digital Port Rotterdam een belangrijke bijdrage op het gebied van ict. Productinnovatie ligt weer buiten ons bereik.”
Duidelijke taal Jan Pons: “Het artikel ‘Duidelijke taal’ dat onlangs in Computable verscheen (27 februari 2004) is ons uit het hart gegrepen. Het is bij ons ten strengste verboden afkortingen of ict-termen te gebruiken die we niet snappen of die anderen misschien niet snappen. Dus e-procurement is een verboden woord. We hebben het over 10 procent besparen op inkoop. We praten niet over e-learning, maar over effectief je personeel opleiden. Niet over erp, maar over een week eerder uw geld. Dat zijn de dingen waar het om gaat. Wij zijn er ongelofelijk kien op om zaken heel helder te maken voor de ondernemer door ze direct te vertalen naar wat hij begrijpt. Minder kosten, meer omzet.” |
Resultaten meten
“De horizon van het project is vooralsnog beperkt tot drie jaar. Na die periode kijken we wat wij en onze bezoekers ervan geleerd hebben, en in welke vorm we verder kunnen. Op dit moment zijn we met de Erasmus Universiteit een soort ’thermometer’ aan het ontwikkelen waarmee we een nulmeting kunnen doen en waarmee we gedurende de drie jaar de voortgang van de ondernemers bij kunnen houden.”
“Op dit moment zitten we eigenlijk op drie locaties, maar ik sluit niet uit dat we ook landelijk gaan. Er bestaat nu een nauwe samenwerking met Mediaplaza in Utrecht, waarmee we mensen en kennis uitwisselen. Dat is ook het geval met de Open Universiteit in Heerlen, waar de ‘learning experience’ gevestigd is; vergelijkbaar met wat Mediaplaza en wij doen, maar niet puur gericht op ict.”
“Wij willen de visie van het mkb op ict veranderen. In de recente ict-historie heeft de sector het zelf een beetje verknald. In het automatiseringstraject werden zaken vaak mooier voorgespiegeld dan ze in werkelijkheid waren, waardoor bij de ondernemer verwachtingen werden gewekt die niet waargemaakt konden worden. Daardoor ontstond teleurstelling en verdween het vertrouwen in de ict-sector. Dat veranderen we niet in een jaar. Wel willen we proberen om de angst en het wantrouwen van het mkb weg te nemen. Als een ondernemer weet wat hij wil en nodig heeft, en dat kan overbrengen aan een leverancier, is het risico dat de verwachtingen ver uit elkaar liggen kleiner en kan het vertrouwen weer groeien.”< BR>