Aanbieders van Internet-diensten kampen met het probleem dat de Nederlandse markt nog een beperkte omvang heeft. Daarnaast hebben ze de handicap dat de penetratiegraad van het Internet-gebruik vooralsnog laag blijft. Dit blijkt uit een rapport over de herijking van het ‘Nationaal Aktieplan Elektronische Snelweg’ van de overheid.
Financieel overeind blijven is moeilijk zolang niet meer dan 5 procent van de totale bevolking tot de particuliere Internet-gebruikers behoort. Uit het rapport over het Nationaal Aktieplan blijkt dat het feitelijk gebruik van Internet en het aanbod van elektronische diensten daarvoor in Nederland nog op een laag niveau staan. Er zijn veel goedbedoelde initiatieven, maar die zetten commercieel nauwelijks zoden aan de dijk. Aanbieders van inhoud hebben het moeilijk. De groei van het aantal particuliere aansluitingen is weliswaar fors, maar niet zo spectaculair als velen hoopten.
Veel Internet-providers proberen klanten te lokken met goedkope aanbiedingen. Ook verkopen ze nogal wat proefabonnementen die niet verlengd blijken te worden. Onderzoeken leveren meestal een vertekend beeld op, omdat deze veel mensen meetellen die in een bedrijf werken met Internet-aansluitingen. Daarnaast zijn er veel scholen en universitaire instituten die Internet-toegang bieden.
Meer samenhang
Een struikelblok is dat de Nederlandse consument, vooral de ondernemer in het midden- en kleinbedrijf, de kosten van computerapparatuur in vergelijking met consumenten in andere landen als hoog ervaart. Ook blijkt dat de Nederlander verhoudingsgewijs meer opziet tegen de bediening en de software. Deze percepties zijn te zien als een belemmering voor verdere groei.
Terugkijkend op vier jaar Nationaal Aktieplan concludeert het kabinet dat meer afstemming en samenhang nodig is om succes te boeken bij de realisatie van overheidsprojecten op Internet-gebied. Een groter en breder aanbod van overheidsinformatie is nodig. Ook wordt gedacht aan de introductie van transactiediensten.
Een ander onderdeel van de actielijst voor de komende kabinetsperiode is het op orde brengen van de back-office van de overheid. Daaronder vallen ondermeer het stroomlijnen van basisgegevens en het opzetten van een overheidsintranet. Voor dit jaar is hiervoor vijf miljoen gulden gereserveerd. Verder wil de overheid de kennis over de toepassing van informatie- en communicatietechnologie (ict) bundelen en breed toegankelijk maken. Als model hiervoor dient het Verenigd Koninkrijk, waar een centraal punt bestaat waar overheidsorganisaties advies kunnen krijgen over de inzet van ict.
Publieke toegang
Daarnaast vindt het kabinet dat de gezondheidszorg, de arbeidsvoorziening en de sociale zekerheid ict meer moeten toepassen. Ook is twintig miljoen gulden gereserveerd voor het project ‘communicatie overheid-burger’. Internet-aansluitingen in openbare bibliotheken zullen een publieke toegang bieden tot elektronische (overheids)informatie. Daarbij zullen een gebruiksvriendelijke interface en cursussen voor het publiek worden ontwikkeld. Bovendien zal het aanbod van overheidsinformatie sterk worden vergroot.
Het kabinet wil in de komende jaren vooral het gebruik van elektronische snelwegen stimuleren, in plaats van deze tot stand te brengen. Voor implementatie van het Actieplan Electronic Commerce is dit jaar vijf miljoen gulden beschikbaar.