Managed hosting door True

Ict moet overheiddiensten verbeteren

Internet steeds belangrijker als servicekanaal

 

Ict vormt het belangrijkste instrument om de overheid beter te laten presteren. Dit komt tot uitdrukking in meer service naar het publiek toe: ruimere openingstijden, invoering van een enkel loket en minder administratieve lasten. Volgend jaar kan 55 procent van de dienstverlening via internet gaan, en op termijn zelfs 65 procent.

  
Minister Remkes
Het
Xblr
De ministeries van Justitie en Financien zijn samen met Economische Zaken een project gestart om het aanleveren van financiële gegevens te vereenvoudigen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van eXtensible Business Reporting Language (Xbrl). Dit is een open standaard voor het samenstellen en elektronisch uitwisselen van business rapportages en gegevens via het internet.
Onderdeel hiervan is het Nederlandse Taxonomie Project (NTP). Doel is de weg te effenen voor het snel en doeltreffend uitwisselen van financiële gegevens. Een en ander moet leiden tot administratieve lastenverlichting voor ondernemers in de financiële rapportageketens. Dit betekent het afstemmen van belangen en activiteiten van de ketenpartners. Onder dit laatste wordt verstaan de organisaties waaraan ondernemers financiële gegevens dienen te verstrekken.
Het NTP richt zich op drie belangrijke financiële rapportageketens; de aangifte van belastingen, de jaarrekening en het verstrekken van gegevens ten behoeve van statistieken.
uitgangspunt bij een betere dienstverlening is het principe van de eenmalige gegevensverstrekking. Burgers en bedrijven hoeven de overheid geen gegevens meer te verstrekken die ze al heeft.

Kanskaart

Minister Remkes (Binnenlandse Zaken) gaat ook krachtig bevorderen dat de ene overheidsdienst de andere gaat helpen. In de zogenaamde ict-kanskaarttrajecten wordt onderzocht hoe een andere organisatie van informatiestromen kan helpen bij de aanpak van urgente maatschappelijke vraagstukken. Ict speelt daarbij een hoofdrol. De doorstroom van informatie van het ene departement naar het andere is nu dikwijls een probleem. Langs elkaar heen werken komt maar al te vaak voor. Hoe meer overheidsorganisaties ergens bij betrokken zijn, des te stroever loopt de informatiestroom.
Het kabinet heeft al eerder aangekondigd de administratieve lasten van burgers met ten minste een kwart te verminderen. In 2005 gaan alle ministeries aan de slag om dat doel te bereiken. Vooral voor langdurig zieken, gehandicapten, ouderen en uitkeringsgerechtigden moet de bureaucratie minder worden. Ook hier kan ict een belangrijke bijdrage leveren.

Ictal

Via het slim inzetten van informatie technologie dalen de administratieve lasten voor bedrijven. Ook hier is het streefcijfer min 25 procent. Binnen het Programma ICT & Administratieve Lasten (Ictal) zijn een aantal ict-voorzieningen van algemene aard ontwikkeld, zoals het Basis Bedrijvenregister, Bedrijvenloket en de Overheidstransactiepoort. Volgend jaar zal de nadruk liggen op het bevorderen van het gebruik van die voorzieningen.
Inmiddels is de operatie 'terugdringing administratieve lasten' in een tweede fase gekomen. Daarin staan centraal de inzet van ict, de aanpak van Europese administratieve lasten en de mogelijkheden van samenwerking tussen ministeries. De komende maanden wordt bekeken wat individuele departementen nog extra kunnen doen.< BR>

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1320880). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×