Managed hosting door True

Communicatie zwak punt telecom-industrie

Directeur MCI Worldcom wijt discussie rond Opta aan gebrekkig overleg

 

Telecomregulator Opta, het ministerie van Verkeer en Waterstaat (V&W) en de leveranciers luisteren te weinig naar elkaar. Dit zegt directeur Frans van Belle van MCI Worldcom Nederland. "Opta en V&W moeten onderzoek doen naar de Nederlandse situatie en de prioriteiten van de telecomindustrie. De aanbieders dienen hen hierbij beter te ondersteunen."

De Opta ligt de laatste weken zwaar onder vuur. De toezichthouder stelde in september voor de tarieven van KPN fors te verlagen, zodat de winstopslag van de ex-monopolist op het telefoneren redelijke vormen aanneemt. Een aantal concurrenten van KPN noemt het voorstel van de organisatie contraproductief. Nieuwe telecombedrijven die overwegen te investeren in infrastructuur zouden hiervoor terugschrikken, omdat ze minder winst kunnen halen. Van Belle vindt de discussie een beetje plat. "Deze onenigheid zou niet nodig zijn geweest als Opta en de markt beter met elkaar hadden gecommuniceerd. De toezichthouder werkt voor 80 procent prima. De gebrekkige communicatie kan ook liggen aan het feit dat er te weinig mensen werken bij Opta."

Transportland

MCI Worldcom trekt zich ondertussen weinig aan van de regulerende maatregelen en werkt hard aan de aanleg van het Randstedelijk netwerk. Het glasvezelnet in Rotterdam is volgende maand gereed. Volgend jaar gaat het telecombedrijf graven in Den Haag en Utrecht. Volgens Van Belle zijn deze netwerken van groot belang om de concurrentiepositie van Nederland als transportland te waarborgen. "Rotterdam en Schiphol verliezen aan waarde. We moeten voorkomen dat Hamburg het stokje overneemt."
Frans van Belle legt over een aantal maanden zijn functie als directeur Nederland neer. Op dit moment vervult hij nog twee functies. Van Belle is onlangs benoemd tot directeur van de internationale handelsdivisie van MCI Worldcom. De komende maanden houdt hij zich bezig met het inwerken van de nieuwe, nog onbekende Nederlandse directeur. Onder Van Belles leiding haalde de Nederlandse afdeling zeven ondersteuningscentra naar de hoofdstad. Dat is een mooi resultaat, maar levert ook problemen op. De organisatie breidt volgend jaar namelijk uit van vierhonderd naar duizend werknemers. "We groeien ontzettend snel. En dan voornamelijk op het gebied van data en minder met spraak. De complexiteit hiervan is groot, dus moeten we onze mensen continu trainen." Om aan de opleidingsbehoefte te voldoen en ook genoeg mensen aan te trekken, zal MCI Worldcom een trainingscentrum in Amsterdam opzetten.

Efficiëntie

Ondanks de felle concurrentiestrijd, maakt Van Belle zich geen zorgen over de toekomst van MCI Worldcom in Nederland. De overname van MCI heeft in Nederland meer producten en klanten opgeleverd. Van Belle denkt dat de efficiëntie van de telecombedrijven doorslaggevend zal zijn. "En dan hebben de PTT's een probleem." De overname van MCI kan ten koste gaan van de efficiëntie van Worldcom, in Europa zal dit gezien de beperkte omvang van MCI niet het geval zijn. "Wat de kosten van de eigen organisatie betreft, is Worldcom een van de besten."
 
Blankert haalt uit naar Opta
Voorzitter Hans Blankert van werkgeversorganisatie VNO-NCW haalde op het congres voor telecomgebruikers flink uit naar de Opta. De toezichthouder besloot dat KPN zijn telefoontarieven moet verlagen, omdat deze prijzen een afspiegeling dienen te zijn van de kosten met daarbovenop een redelijke winst. Een veel te grof middel, oreerde Blankert. Hij noemde de beslissing "contraproductief." Volgens Blankert kan dit oordeel telecomaanbieders ervan weerhouden te investeren in infrastructuur. Hij vindt dat Opta zijn marktkennis overschat. "Mij bekruipt enige huiver als regulatoren denken de markt beter in te kunnen schatten dan de marktpartijen zelf." Ook concurrenten van KPN menen dat het besluit de concurrentie niet bevordert.
Directeur Hans Bakker van Opta verdedigde zich door te zeggen dat de beslissing een gevolg is van Europese regelgeving. "Andere partijen kunnen aan deze regels rechten ontlenen. Als wij niets doen, dan kan een organisatie als de Consumentenbond ons voor de rechter slepen." Volgens Bakker is het aantoonbaar dat de concurrentie zich niet ontwikkelt op de markt van de lokale telefonie. Verder krijgt KPN met een onredelijk grote winstopslag de kans diensten die onder druk van de concurrentie staan te subsidiëren met de miljarden aan inkomsten die ze binnenhalen met de lokale infrastructuur.

 

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1305272). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


Partnerinformatie
 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×