Het proces om te komen tot standaards in de ict verloopt ’te traag en te bureaucratisch.’ Dat zei Kees van der Waaij, directievoorzitter van Unilever Nederland, vorige week op het eNederland congres van ECP.nl.
Bij ‘Upstream’, een op xml gebaseerd model voor de bevoorrading, gezamenlijk opgezet door de grootmachten Nestlé, Procter & Gamble, Henkel en Unilever, nam dat proces drie jaar in beslag. “Als we Rfid-tags gaan gebruiken moeten we per land een aanvraag doen voor de benodigde frequenties.” Ook bij het gebruik van elektronische facturen sinds 1 november zijn de partners afhankelijk van nationale wetgeving.
Brussel moet hiervoor volgens Van der Waaij snel een uniform Europees beleid dwingend voorschrijven, “bij voorkeur middels verordeningen en niet via (de algemenere) richtlijnen.” Hij heeft overigens wel waardering voor de initiatieven van de nationale overheid op het terrein van de kenniseconomie en ict, met name vanuit het ministerie van EZ. “Bij de overheid is duidelijk een andere wind gaan waaien.”
Upstream is bedoeld om per dag 2 miljoen berichten te verwerken. Het integreert rfid-labels (eerst op pallets, later ook op kartonnen dozen) met synchronisatie van productgegevens tussen de partijen in de groot- en kleinhandelsketen. “Gedeelde data leiden tot gedeelde informatie en uiteindelijk tot gedeelde processen.”
De komst van xml leidt volgens Van der Waaij niet direct tot het verdwijnen van Edi. “De traditionele Edi vormde een hoge instap, met name voor het midden- en kleinbedrijf. Het is nu 25 jaar oud en eerlijk gezegd verouderd, maar zal voorlopig blijven bestaan naast een laagdrempelige, op xml gebaseerde uitwisseling van gegevens via het web.”
Ecp.nl gaat bij het propageren van de toepassing van rfid-labels de krachten bundelen met het Rfid Platform Nederland. Beide organisaties gaan samenwerken “om de concurrentiekracht van het Nederlandse bedrijfsleven te bevorderen en tegelijk de individuele vrijheid van burgers te beschermen”, schrijven zij in een persbericht.< BR>