Managed hosting door True

'Hier doet een programmeur nog wat je zegt'

Handelsmissie onderzoekt outsourcing naar Bangladesh

 

Een handelsmissie van acht Nederlandse en Deense ict-ondernemers bezocht begin februari 2011 Bangladesh. Doel van de reis was een onderzoek naar de mogelijkheden voor outsourcing naar dit ict-land in opkomst.

'Op weg van het vliegveld naar het hotel dacht ik: dit is complete tijdverspilling', lacht ict-ondernemer Thomas Østergaard Nielsen van het Deense bedrijf Klestrup Partners. De meeste deelnemers aan een ict-handelsmissie naar Dhaka, de hoofdstad van Bangladesh, delen deze eerste indruk. Bangladesh kampt met een negatief imago. De chaos en armoede op straat schrikken af, maar het land heeft veel potentie. 'Tijdens ons bezoek aan bedrijven waren we onder de indruk van de drive van de mensen en de technische kwaliteit van het werk', verwoordt Jaco de Vries van het Nederlandse bedrijf Omnext de ervaring van de deelnemers.

Bangladesh is één van de landen waar de 'offshore' software-industrie groeit. Het land is voor het eerst genoemd in de top dertig van bestemmingen in de jaarlijkse lijst van Gartner, een leidend onderzoeks- en consultancybureau in dit wereldje. Volgens het onderzoek blinkt Bangladesh vooral uit in kostenbesparing. Een programmeur verdient gemiddeld vijfduizend dollar per jaar. Voor tienduizend dollar staat er een manager een jaar lang aan het roer. Een schijntje in vergelijking met Nederlandse lonen, en die in buurland India.

Flexplekken

Op bezoek bij de bedrijven valt op hoe professioneel deze zijn. Het bedrijf Grameenphone IT heeft een modern kantoorgebouw met flexplekken waar de gemiddelde Nederlandse organisatie een puntje aan kan zuigen. De directeur heeft lange tijd in het westen gewoond en dat is goed te merken aan zijn leiderschapsopvattingen. Hij houdt kantoor in een open ruimte zonder deuren en nodigt zijn werknemers uit om hem te allen tijde aan te schieten. Een uitzondering overigens in een land waar het volstrekt normaal is om ondergeschikten bot te commanderen. Zo bezoeken delegatieleden ook bedrijven waar de werknemers als haringen in een ton aan het programmeren zijn. Maar over het algemeen treffen ze moderne bedrijven aan.

'Ik was verbaasd over de technische mogelijkheden en de gelijkwaardige partner die tegenover me zat', vertelt één van de Deense deelnemers. 'De managers hebben vaak in Amerika of Europa gestudeerd en gewerkt. Dat is goed te merken.' Een mening die tijdens de evaluatie kan rekenen op instemmend geknik. En hoewel de sterke hiërarchie Nederlanders en Denen af en toe doet fronsen, biedt het bij het programmeren van software ook veel voordelen. Zo bekent De Vries van Omnext: 'In Nederland willen programmeurs graag hun creativiteit kwijt. Dat ze hier gewoon doen wat je zegt, is af en toe wel erg lekker. Daarnaast dwingt het ons tot discipline. Wij moeten heel precies aangeven wat we willen en daardoor rationeler nadenken over het product .' Daarnaast kan zijn bedrijf door het tijdsverschil 24-uurs dienstverlening aanbieden. 'In ons businessmodel leveren klanten aan het einde van de dag hun software aan, dat scannen we 's nachts en de volgende ochtend kunnen ze er mee verder.' Deze nachturen zijn in Nederland vaak te duur om rendabel te benutten.

Menukaart

De ict-bedrijven in Bangladesh doen alles om opdrachten binnen te slepen. Hun productportfolio lijkt op de menukaart van een Chinees restaurant. 'No problem' is de veel gehoorde reactie op kritische vragen. Tijdens het bezoek aan Leadsystems vraagt De Vries van Omnext: 'Wat verwachten jullie van ons als klant?' De ceo kijkt even verbaasd en bast dan: 'We just want projects, projects, projects. And then we want money, money, money.'  Tijdens de gesprekken met de bedrijven valt op dat Bengalen nauwelijks vragen stellen en vooral veel aan het woord zijn. 'Mensen zijn hier zo 'eager for business' dat ze vaak niet luisteren', is Østergaard Nielsens ervaring.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/3920028). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees ook


 

Reacties

Twee artikelen binnen een paar dagen begint nu echt op reclame of sponsoring te lijken. Kunnen we volgende week het derde artikel verwachten?

"Hier doet een programmeur gewoon wat je zegt"; dat kan inderdaad een groot voordeel zijn en gelukkig maakt de geinterviewde het juiste proviso: "Wij moeten heel precies aangeven wat we willen en daardoor rationeler nadenken over het product", en daarmee wordt meteen de grootste kostenpost in een outsourcing traject benoemd. Wat jammer is (maar wellicht komt dat in een volgend artikel) is dat dit niet wordt uitgediept. Ik heb heel regelmatig projecten hierdoor de fout (lees: grote tijd- en kostenoverschrijdingen) in zien gaan waarbij de fout eventjes snel bij de dienstverlener wordt gelegd, onder het motto "aan de klant kan het niet liggen".

Dit wordt vaak opgelost door heel lang en diep de requirements te gaan opstellen (en verifieren en te her-verifieren) waardoor een Agile benadering al niet meer (of zeer lastig) te volgen valt. En als er dan toch iets fout uit komt dan wordt de fout wederom bij de dienstverlener gelegd want die "had op de ambigue requirements moeten wijzen". Wat dan vaak weer wordt opgelost door de requirements eerst door te nemen met het team aan de andere kant van de wereld en daarna de vragen die terugkomen (even er van uit gaand dat het team al zo verwesterd is dat ze vragen durgen te stellen) weer door te nemen met de klant om daarna de requirements weer aan te passen.....

Ik hoop dat ik hiermee heb aangegeven dat outsourcing op papier wellicht goedkoper is, maar in de praktijk helemaal niet zo gunstig uit hoeft te komen.

Om even het argument van de creatieve programmeur te weerleggen (danwel in een perspectief te plaatsen). Vaak ook is een ge-outsourcede programmeur onbedoeld creatief, of juist bedoeld creatief door of een bewust aangegeven design/development pattern iets anders te implementeren dan de bedoeling was; of juist zoveel mogelijk van dit soort patterns probeert toe te passen.

Kortom: Outsourcen is niet eenvoudig, en slaagt alleen bij een specifiek soort project en introduceert vele bijkomende additionele uitdagingen.

Een paar jaar geleden zou een artikelserie over de voordelen van outsourcing nog wel vernieuwend zijn. Maar outsourcing wordt soms weer teruggedraaid, om vervolgens weer met een hernieuwde poging nieuw leven ingeblazen te krijgen. Deze slinger van Foucault is misschien leuker om te beschrijven, er komen meer bloederige verhalen vanuit de loopgraven uit.

Ik vond dit wel een ijzersterke combinatie:

Dat ze hier gewoon doen wat je zegt, is af en toe wel erg lekker.
&
Mensen zijn hier zo 'eager for business' dat ze vaak niet luisteren.

Uit de context getrokken natuurlijk, maar toch...

Die opmerkingen schetsen precies waar het vaak fout gaat: het gedisciplineerd nadenken over wat men wil en het product heel precies beschrijven. Als dat ‘thuis’ ook gebeurt en de programmeur gewoon doet wat hem gevraagd wordt, is het ontwikkeltraject ook hier vele malen korter.
Grote valkuil blijft het gegeven dat kennelijk ‘alles mogelijk is’. Dat riep (roept) men hier ook veel te vaak om te klant maar binnen te slepen. Zou het echt zoveel beter gaan als iemand in Bangladesh daar dan aan toevoegt dat hij slechts “projects” en vervolgens “money” wil zien? Ik betwijfel het. Maar misschien is dat wel het grote verschil: hij zègt het tenminste…

Alweer zo'n verhaal. Zit VNU/Computable met de handen in het haar qua inkomsten?

Begint een hoog lokaal-suffertje gehalte te krijgen door dit soort artikelen.

Ik vraag me nu echt af: wie zou bij het lezen van deze artikelen echt enthousiast worden?

Het lijkt me helder dat de voordelen niet in kwaliteit, stabiliteit en visie te vinden zijn. Je moet blijkbaar alles tot 3 decimalen achter de komma uitschrijven omdat deze mensen echt letterlijk bouwen wat jij als klant beschrijft. Een overduidelijke fout in het ontwerp zal zonder enig nadenken gewoon geimplementeerd worden, je krijgt idd mensen die 'gewoon doen wat je zegt' ook al klopt er niets van...

De enige valide 'reden' die ik tot nu toe gehoord heb is de levensstandaard van 1 dollar per dag. Is dat echt het niveau waarop we ondertussen aangeland zijn? Mag kwaliteit echt niets meer kosten?

Wat een artikel zeg, ik voel me als programmeur aangesproken. Die meneer de Vries van Omnext maakt het helemaal bont: "In Nederland willen programmeurs graag hun creativiteit kwijt. Dat ze hier gewoon doen wat je zegt, is af en toe wel erg lekker." en ik lees ook nog dat "No Problem" een veel gehoord antwoord is. Maar zo werkt het niet, ik denk dat meneer de Vries zou moeten redeneren dat programmeurs misschien ook een mening hebben en misschien mogelijkheden en onmogelijkheden op technisch gebied kunnen boordelen. Kan de moeite waard zijn! Ik denk dat dat uiteindelijk aan de kwaliteit kunnen bijdragen. Dan nog iets over outsourcing, de fysieke afstand is niet te onderschatten factor.

Een programmeur die 'gewoon doet wat je zegt', lijkt mij een behoorlijke risicofactor. De beste man - die geen enkele binding heeft met het legacy systeem waaran hij moet werken - zal inderdaad niet langer kijken dan zijn neus lang is. Als hem wordt gevraagd om A te doen, dan zal hij niet B voorstellen als dat een betere, structurelere oplossing is ... die minder onderhoudsgevoelig is.

En als je als management telkens weer 'No problem' hoort, dan moet je toch ook wantrouwig worden?

@Wim:

Blijkbaar zijn 'wij' gewoon te eigenwijs: denken we verstand te hebben van zaken maar zouden we gewoon wat minder moeten nadenken en gewoon eens uitvoeren wat de alwetende manager voor technische oplossing bedacht heeft...

Zeker niet ingrijpen als het gierend mis dreigt te gaan, want het staat tenslotte toch zo in het FO? het FO is heilig, de ICTer moet gewoon zijn 'ding' doen en verder niet.

Zie hier de ICT gereduceerd tot simpel vakkenvullen bij de plaatselijke Appie: Je haalt een stapel dozen uit het magazijn en je plaatst de inhoud op precies de voorgeschreven plek in het schap. Dat herhaal je dan voor alle containers, en morgen begin je weer van voren af aan...

Het verschil is echter dat bij de Appie knappe koppen de hele winkelindeling tot om de millimeter geoptimaliseerd hebben, en de kans dat de ingehuurde 16 jarige vakkenvuller het beter weet dan het hoofdkantoor erg gering is.

In de ICT zou je toch mogen verwachten dat 'wij' juist waardevol zijn omdat we niet alleen maar die dozen kunnen uitpakken, maar juist ook omdat wij goed weten door onze ervaring wat de meest optimale indeling van je 'winkel' is. Dat is idd de toegevoegde waarde, en daarom kost een ICTer hier zo 75-125 euro per uur en niet 6 zoals de gemiddelde vakkenvuller krijgt...

Het moment dat een programeur gewoon doet wat hem opgedragen wordt is het moment dat de hele boel stil staat.
Managers zijn geen programeurs.

Wat zouden managers er van vinden als programeurs zich met management zaken zouden bezighouden.

Waarom maakt computable toch steeds weer het hele ict vak belachelijk.
Als ICT echt het zelfde is als garnalen pellen waarom besteed je er dan zoveel aandacht aan.

Ik mis binnen de ICT vaak het besef dat een schoenmaker bij zijn leest moet blijven. Omdat iedereen een computer heeft thuis en veel mensen wel eens 'iets' in elkaar gedraaid hebben, menen ze daarom ook verstand te hebben van software engineering.

Stel je voor dat je een loodgieter inhuurt, waarbij je dwingend voor gaat schrijven hoe en waarmee hij zijn werk moet doen en je negeert daarnaast ook nog zijn adviezen. Volgens mij pakt hij onmiddellijk zijn spullen bij elkaar en is weg. Dat je zelf wel eens een kraantje vervangen hebt, wil niet zeggen dat je er verstand van hebt.

Als een insteek van outsourcing is dat de managers het zo fijn vinden dat de werknemers 'doen wat je zegt' en dat outsourcing gezien wordt als de toekomst van ICT, dan houd ik mijn hart vast voor alle toekomstige projecten in dit land.

Kwaliteit (in de ICT) mag inderdaad niets meer kosten.
Ik kan me nog herinneren dat er vanuit de business juist gevraagd werd om toegevoegde waarde en meedenkende "partners" i.p.v. leveranciers.
Het artikel geeft mooi aan wat de huidige status van de ICT sector is. Ik geef toe dat het pre-2000 het een gekkenhuis was in de ICT, maar nu leven we toch wel in de andere uiterste.

Er lijken wat verschillen van inzicht te zijn als het gaat om wat een programmeur wel of niet zou moeten doen. Laten we voorop stellen dat de input voor de programmeur helder en eenduidig moet zijn en dat het materiaal op basis waarvan hij aan de slag moet op alle niveaus is vastgesteld. Binnen de daarvoor gestelde grenzen zoals tijd en geld moet hij een oplossing bouwen. Een goede programmeur zal daarom moeten kunnen beoordelen of hij met dat materiaal en binnen die gestelde grenzen tot een acceptabele oplossing kan komen. Dit is de specifieke creativiteit en het vakmanschap waar we het volgens mij over hebben.
De voorbereidingsfase kent andere creatieve processen waar hij zich zo weinig mogelijk mee moet bemoeien – daar heb je o.a. analisten, architecten en ontwerpers voor.

@hk Al die functies kan je naar mijn mening zo in elkaar schuiven, de architect, ontwikkelaar, ontwerper. Het is meer een label wat er aan geplakt wordt en eigenlijk 1 pot nat.

Overigens nog even over de meneer de Vries uit het artikel, ik denk dat hij ook perfect weet wat een cloud is!

@Wim de Bok. Ik dacht dat jij hiervoor nog beweerde dat je je aangesproken voelde als Programmeur… En nu is het allemaal een pot nat? In een groeiende branche als ICT ontstaat er door voortschrijdende ontwikkelingen en uitgebreidere toepassingen gewoon steeds meer (ruimte voor) specialisatie en in veel gevallen is dat ook wenselijk / noodzakelijk. Vergelijk het met de medische sector: kunnen alle chirurgen wat alle andere chirurgen kunnen? Dat dacht ik niet.

Onlangs had ik een Amerikaan op bezoek van Indiase origine. Ik had met hem een interessant gesprek over outsourcing naar India. Hij had dit eens gedaan maar nooit meer. De reden was eenvoudig. Ze doen precies wat gevraagd wordt en leveren de software ongetest op. Vervolgens werden prijzen meermaals bijgesteld tijdens het project en heeft het van eigen resources veel meer tijd gekost dan verwacht. Hij zei dat het alleen interresant is als je veelvuldig outsourced, met gelijke partner werkt en iemand permanent de te verwachten uitkomst laat monitoren. Hij gaf aan dat hij weer gewoon met Amerikanen werkt. Deze kosten meer, maar zorgen er ook voor dat er wordt meegedacht en niet klakkeloos de specificaties worden geprogrammeerd.

Ik persoonlijk ben van mening dat ontwikkelaar en ondernemers hier op één lijn moeten komen. Outsourcing is een korte termijn investering, die ons later economisch gelijke problemen gaat opleveren als het verschuiven van produktie aktiviteiten naar China. We moeten meer aandacht hebben voor "home-sourcing". Iedereen een beetje inschuiven zou ik zeggen.

Nog even kort: ik ben van mening dat een ondernemer die goedkope ontwikkeling shopt in het verre oosten tegen absurd lage tarieven, binnen de EU een anti-dump heffing moet betalen. Dat moet namelijk ook met fysieke produkten die markt verstorend werken.

@Johan van de Merwe

Juist, dat roep ik ook al jaren. Als je als consument een paar goedkope CDs via Amazon USA koopt mag je importbelasting betalen, terwijl de bedrijven die werk offshoren (en dus de facto goedkope arbeid importeren) dat gratis kunnen doen. Parallelimport is blijkbaar alleen voor bedrijven weggelegd.

Een offshore tax zou dan ook terecht zijn.

@hk Daar heb je wel een punt al moet ik ook nog zeggen, ben de laatste jaren werkaam geweest als een manusje van alles, systeembeheer, wat programmeren, meedenken, trouble shooting en je hand op steken als je denkt he kan dat wel. Daarvoor (20 jaar) meer sec een ontwikkelaar of programmeur hoe je het noemt. Ik heb juist altijd het idee dat die strikte scheiding van functies iets is uit het verleden. Moet zeggen dat ik het nog lastig vind om te zeggen, dit doet een architect, een analist of programmeur. Het gaat soms zomaar in elkaar over.

@Johan's 2 punt en Kees; Inderdaad zou het beter zijn als er flinke antidump heffing zou zijn.

Ik zie een kans de oplossing van het begrotingstekort en de oplossing voor de werkloze IT-ers. Maak de heffing zo groot dat alles weer geinsourced wordt.

Die prijzen voor voedsel en leven daar zijn zo laag, omdat ze daar geen rare heffingen en tax hebben.

@Pascal, je uitspraak 'managers zijn geen programmeurs' brengt me op het volgende, wie moeten de (technische) specificaties opstellen? Juist, de (voormalig) programmeurs. Waar haal je anders het technisch inzicht vandaan?

Alleen programmeren de programmeurs dan dus niet meer, en heet elke programmeur hier straks 'technisch projectmanager'. Stap 2 in de meest cynische situatie is dat programmeren niet meer als relevant gezien wordt en het bijbehorende analytisch denken en logisch construeren langzaam komt te vervallen in de maatschappij.

Dan heb je volgens mij je eigen innoverend vermogen kapot gemaakt?

De mensen die jarenlang gezwoegd hebben om zich deze vaardigheden eigen te maken stuwen de innovatie met hun producten als google, facebook, smartphones, augmented reality et cetera. < zaken die niet door managers zijn gemaakt maar door programmeurs, of althans mensen die kunnen programmeren.

Daarbij denk ik dat heel veel Nederlandse programmeurs tegen 6-8k per maand en een goede overeenkomst over de verantwoordelijkheden best wel 'willen doen wat je zegt' en 'eager for business' zijn.

De vraag is, zoals hierboven al vaak gezegd, of we gediend zijn met een dergelijke mentaliteit. Ik werk zelf in elk geval liever op een gelijkwaardige basis samen met technisch specialisten.

Hoogstens voor routinewerk/erg dom programmeerwerk is outsourcing een optie, maar in een goed bedrijf wordt dat laatste vrijwel niet gedaan.

Beste Mark, ik heb geen idee.
Ik heb dat altijd zelf moeten doen, en ik heb echt niet mijn hele leven enkel webapplicaties zitten fantaseren.

ik ken jou niet en waarschijnlijk jij mij ook niet, dus over mijn capaciteiten kun jij onmogelijk een correct oordeel vellen.

Verder ga ik wel mee met je in je laatste twee opmerkingen, want than again blijf ik natuurlijk een techneut in hart en nieren. (overigens ik heb al vaker aangegeven dat ik best tevreden ben met mijn job).

@Pascal, mijn eerste opmerking was een aanvulling op je uitspraak. De bedoeling was om te illustreren dat managers niet om mensen heen kunnen die op z'n minst kunnen denken als een programmeur, zelfs als je de implementatie outsourced. (omdat je specificaties dan logisch moeten zijn)

Het was op geen enkele manier bedoeld als kritiek of beoordeling van jouw capaciteiten.

Het probleem is dat ze ook niets meer doen dan wat je ze verteld. Ga je outsourcen houd dan rekening met het extreem uitschrijven van je specs.

@Eduard
Met een klein beetje moeite extra, schrijf je zelf ook de code !

@Mark, ok.
@Kees, das eigenlijk inherent aan de opmerkingen van Mark en mijzelf en waarschijnlijk ook de insteek van Eduard.

Ik ben idd wel vaker erg verbaast geweest over de manier waarop ik opdrachten kreeg toegeschoven.

Klant :'de client moet contact maken met de server'
Ikke : "De server ? waar staat dat ding dan en wat voor protocol draait er op die server ?"
Klant : 'Ehhh hoezo ? hebben we dan ook een server nodig ?'

En dan niet een keer he !
Opdracht is meestal, voldoe aan mijn waanideeen en zorg dat het morgen klaar is en niets kost.
Gelukkig ben ik niet afhankelijk van dergelijke enthousiaste avonturiers.
Uiteraard kom ik ook ondernemers tegen die sereus over de zin en haalbaarheid van een product nadenken, maar je blijft lachen over de eisen die soms gesteld worden.
Lijstjes met gehypte kreten waarvan de betekenis onbekend is, zijn eerder regel dan uitzondering.

Nu ja... blijft best een leuk vak hoor.

@Kees
dat is mijn punt. Je moet daar zoveel tijd aan besteden dat je de software eigenlijk al geschreven hebt.

@Pascal @eduard
Natuurlijk weet ik dat in het geval van offshoring de specificaties zodanig gedetailleerd moeten zijn dat je net zo goed zelf de source code kan schrijven (en je dus zo geen geld bespaart), maar aangezien sommige van deze reacties ook gelezen worden door managers, kon ik het niet nalaten om dat nog even expliciet te herhalen.

@Kees, als managers deze reacties zouden lezen (en begrijpen) dan geld dat ongetwijfeld ook voor andere reacties, die inhouderlijk vrijwel allemaal van gelijke strekking zijn.

Lijkt me toch dat die mensen dan toch eens achter hun oren gaan krabben........toch ????

Ik ben weer naief.

@Pascal,
Ik denk het niet. Geld besparen (ten koste van alles) teneinde de eigen overhead te compenseren blijft voor managers het belangrijkst.Ik las eergisteren weer zo'n ICT office bericht in de Telegraaf :
http://tinyurl.com/63sr3jg

ICT Office heeft nu het plan opgevat om de arbeidscontracten voor vaste medewerkers zodanig te flexibiliseren dat deze mensen in feite allemaal ZZP-ers gaan worden. Deze maatregel en ook de importkranen die straks open gaan voor ICT-ers zal ervoor moeten zorgen dat een ICT-er straks hoogstens EUR 30 per uur kost.

@Kees

Interessant artikel, zeker voor wie goed tussen de regels door kan lezen:

""
Maar bedrijven ervaren steeds meer problemen bij projecten. Ze schreeuwen op wervingssites letterlijk om goede planners, programmeurs en systeembeheerders. Bedrijven halen programmeurs uit OostEuropa, het tekort loopt in Nederland volgens twee onderzoeken in vier jaar op naar tussen 15.000 tot 40.000 mensen.
""

Dus je denkt, goh... we hebben echt een probleem. Veel te weinig mensen om het werk te doen. Haal iedereen hier heen, elke medewerker telt, etc. etc.

Maar wacht eens even, dan lees je het einde van het bericht:

""
Hogendoorn en de bedrijven zeggen vooral snel tot nieuwe contracten te willen komen. „Lukt het niet, dan moeten we helaas op de oude voet verder”, zegt Hogendoorn. „En dat heeft niemand ooit veel opgeleverd.”

In het doemscenario worden opnieuw duizenden mensen ontslagen. Dat de werkgevers die ’oude reflex’ ingaan, noemt Brinkers vooraf al ’teleurstellend’. „Van werknemers afkomen lijkt me niet de grootste uitdaging voor de sector. Wél hoe je aantrekkelijk blijft, ook voor jongeren. Dat is een discussie die ik graag wil voeren met werkgevers”, zegt Brinkers. Hij doelt op hoe werknemers zich kunnen blijven ontwikkelen, en hoe bedrijven stimuleren in deeltijd werk en privé te combineren. „Ik vind dat deze sector vrij ouderwets reageert op de nieuwe tijd.”
""

Dus:

Als we nu niet allemaal ZZPer worden dan moeten de bedrijven helaas duizenden mensen ontslaan? Toch vreemd voor een sector waar er zulke grote tekorten zijn??

Wellicht denk ik wat te 'zwart-wit' als ICTer, maar volgens mij klopt er ergens iets niet in dit verhaal... Blijkbaar valt het met dat schreeuwende tekort wel mee...

Ik wacht gewoon op mijn gemak af, laat ze maar programeurs in Bangladesh inhuren.
En als die hun werk beter doen, dan gaan wij toch iets anders doen (Nederlanders schijnen erg goed te zijn in het kweken van 'tomatenplantjes')
Maar als onverhoopt blijkt dat onze colega's in Bangladesh te veel gedaan hebben wat ze gevraagd word en er dus een onoverkomelijke puinhoop is ontstaan... tja dan moet ik toch een tarief rekenen dat mijn achterstallige inkomsten compenseert, mooi, kan ik ook eens associaal doen de Jaguardealer is hier vlakbij.

@Pascal: Ik ken een aannemertje dat rekent schriktarief voor als hij beunhazen werk moet repareren.

Goedkope polen gebruikt? 3 x zo duur uit.. Ideetje voor in de ICT misschien? :)

prikkelende titel.

Gelukkig denkt in Nederland een programmeur mee met de opdrachtgever, geeft aan waar de beertjes zijn.... Dat is de toegevoegde waarde van een goede programmeur. Eerst denken, dan doen.... geen onzin maken....

De "OUTS!"ource programmeur heeft geen enkele binding met zijn klant, zal echt niet wijzen op enige inconsistenties want hoe langer het project duurt, des te hoger het inkomen. Alleen maar de tranen in de ogen lachen om die domme, arrogante blanken....

Er is laatst een boek verschenen over "bullshit-management". Het vertelt over de voor het overgrote deel zinloze werk van mensen die eigenlijk nergens inhoudelijk verstand van hebben, maar wel moeten sturen... Past bij de titel.

Er zijn al veel goede ervaringen met offshoring. Nederlandse ondernemers vertellen over het laten uitvoeren van IT-projecten in Bangladesh tijdens een middagbijeenkomst op 21 juni in Amsterdam. Voor het programma: http://www.offshorenet.nl/press-releases/Offshore-eventJun2011.html

Er zal ook een delegatie van IT-dienstverleners uit Bangladesh aanwezig zijn.

"Hier doet een programmeur nog wat je zegt" zegt alleen iemand die beter weet hoe iets gemaakt moet worden dan de bouwer zelf.

Gaat het hier nog werkelijk om de kwaliteit van het product, of misschien het ego van de afnemer? In het eerste geval denk ik dat je in NL een goede deal kunt sluiten, voor het tweede is outsourcing een prima idee.

Haha Stefan, sterke opmerking. Aleen is dit artikel inmiddels al enigzins gedateerd.

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.