Managed hosting door True

'Sentiment onder oud-CMG'ers valt mee'

 

Algemeen directeur Paul Schuyt van Logica Nederland is tevreden met de manier waarop de vroegere ict-dienstverleners CMG en Logica de afgelopen vijf jaar samensmolten tot één bedrijf. Computable sprak met de topman over reorganisaties, wapenfeiten en ambities.

In februari veranderde de naam van uw bedrijf van Logica CMG in Logica. Is er geen sentiment onder oud-CMG'ers?
Ik heb vrijwel geen verontruste reactie onder het personeel gehoord over het wegvallen van de naam CMG. Dat toont dat vijf jaar na de fusie van Logica en CMG de bedrijven goed zijn geïntegreerd. Ik heb het hier en daar getoetst en het sentiment onder de oud-CMG'ers valt erg mee. Er is wel als ludieke actie een CMG-wake onder de oudgedienden gehouden, maar dat was dan ook het enige. Dat ging toen onder het mom van ‘We drinken nog een biertje, nemen nog een bitterbal en praten nog eens over die goeie ouwe tijd.' Het is slechts een naamsverandering, de buitenkant dus. Qua strategie en organisatie is er niets veranderd.

Toch staan er veranderingen op til. In april presenteerde uw bedrijf een uitgebreid reorganisatieplan. Kunt u aangeven waarom hiertoe is besloten?
Logica was een verzameling van bedrijven die weinig profiteerden van de andere onderdelen van de organisatie. Met het plan willen we meer synergievoordelen ontwikkelen. Onze klanten worden internationaler, dus moeten we internationaler kunnen samenwerken. Ook is het handig als we de oplossingen uit het ene land kunnen toepassen in het andere land. Bovendien gaan we meer samenwerken bij de outsourcingactiviteiten, waarvoor we een wereldwijde organisatie hebben opgezet.

Het plan betekent ook dat we goed naar onze organisatie gaan kijken. Onze ceo Andy Green ziet zaken met andere ogen omdat hij van British Telecom afkomstig is. Vreemde ogen zien andere dingen. Zo vindt hij dat we meer sales-georiënteerd moeten zijn en minder bureaucratisch. Dus gaan we nu intern in kosten snijden en dat gaan we investeren in verkoop en marketing. Dat vind ik op zich goed, de backoffice zo klein mogelijk maken en de buitenkant sterk. Daarom juich ik die strategie van harte toe. Het is vrijwel in lijn met wat we in Nederland al deden. Het is eerder een versnelling van wat wij wilden, dan dat het ons voor de voeten loopt.

Wat betekent het plan voor de arbeidsplaatsen?
In totaal zullen er 1300 banen verdwijnen, het merendeel in het Verenigd Koninkrijk. In Nederland raakt het ongeveer honderd fte's in niet-declarabele functies, functies die dus niet bijdragen aan de omzet. Een deel vloeit af door natuurlijk verloop en voor een ander deel regelen we omscholing. Voor een aantal mensen zal echter een afvloeiingsregeling getroffen moeten worden. We breiden in Nederland wel ons verkoopteam uit. Ik heb de plannen al gecommuniceerd en er geen ongeruste reacties over gehoord. Voor het eind van dit jaar hoop ik iedereen duidelijkheid te kunnen geven.

Wat is er bij uw bedrijf veranderd sinds u er werkt?
Ik ben in 1987 bij Logica begonnen als consultant en heb in de loop van de jaren alle managementlagen doorlopen. Sinds vijf jaar zit ik op mijn huidige functie. In 1987 werkten er nog maar duizend man. Dat zijn er nu veertigduizend. We zijn nu veel internationaler en sluiten tegenwoordig veel grotere opdrachten af dan destijds. Toen ik begon, gingen de champagneflessen open als iemand een opdracht van driehonderdduizend gulden had binnengehaald. Tegenwoordig sluiten we opdrachten van tussen de 15 en 20 miljoen euro en daar kijken we eigenlijk niet meer van op.

Wat is uw belangrijkste wapenfeit als algemeen directeur?
Dat ik van zesduizend CMG'ers en zeshonderd mensen van Logica één bedrijf heb kunnen maken dat past binnen de Logica Groep.

Hoe omschrijft u de bedrijfscultuur bij uw bedrijf?
De openheid is heel belangrijk binnen Logica. Zo hebben we kantoortuinen en ik ben gemakkelijk aan te spreken. Je kunt hier tegen iedereen alles zeggen wat je wilt. Status is hier ‘not done'. Ik heb geen statusverhogende directiekamer met leren bankstellen en zo. Ook onze innovatie en de betrokkenheid van de werknemers naar bedrijf en klanten is een kenmerk van onze cultuur.

Hoe staat Logica er over vijf jaar voor?
Logica Nederland zal nog steeds een vooraanstaande positie in de Nederlandse ict-sector innemen. We zullen een groot aantal medewerkers in India hebben die werken voor Nederlandse klanten. Ook zullen we tegen die tijd sterker zijn in het Verenigd Koninkrijk en in Zuid-Europa. We willen een Europese ict-speler zijn die kan inspelen op de verschillen van de diverse Europese markten.

En uzelf?
Ik zou over vijf jaar nog heel graag bij Logica willen werken. Wel wil ik op termijn iets internationaals aan mijn cv toevoegen. Bijvoorbeeld als chief executive die verantwoordelijk is voor de landen in Europa behalve de vier grote, of als ceo die verantwoordelijk is voor de divisie Outsourcing Services. Dat zou ik wel leuk vinden.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2585170). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

Nee, Paultje, de 'echte CMG'ers' zijn al lang weg.

> Het is slechts een naamsverandering, de
> buitenkant dus. Qua strategie en organisatie
> is er niets veranderd.
Nee, dat is een paar jaar geleden al gedaan. Na
de overname (fusie? Laat me niet lachen!) is de
oude CMG-cultuur al heel snel de nek om gedraaid.

En je ziet waar dat toe geleid heeft: van een unieke
cultuur (waar sommigen wel en anderen niet van
hielden) is Logica nu een 13-in-een-dozijn bedrijf
geworden, waar niemand *echt* hart voor de zaak
heeft en die qua performance nooit hoger zal komen
dan de middenmoot.

Inderdaad, de CMG'ers zijn haast allen vertrokken. Logica wordt momenteel gekenmerkt door:
- een enorm verloop. Heel veel collega's met > 10jaar werkervaring zijn net als ik vertrokken. Management is momenteel al blij als ze op het einde van het jaaar quitte spelen qua aantal medewerkers. Over groei wordt al niet meer gesproken (by the way: alsof al die junior medewerkers /schoolverlaten die worden aangetrokken de ervaren krachten kunnen vervangen)
- kennisniveau neemt dramatisch af (zie ook 1e punt). Er blijven alleen nog maar van die types over die mooi kunnen praten maar niks presteren.
- CMG cultuur, met name openheid, bestaat niet meer
- managementstructuur is totaal onduidelijk. Geen enkele manager kan je nog duidelijk uitleggen hoe de organisatie in elkaar zit en hoe eea wordt aangestuurd. Een veelvoud van management specialisaties ontstaat, waarvoor thans voor elke scheet wel een managementfunctie is ontstaan. Om een offerte over de buhne te krijgen, moet je thans langs tig-managementlagen.
- beloningsbeleid, dit zou boven de marktnorm moeten liggen. Echter, gezien de mega (management) overhead, kan Logica het zich niet meer permiteren om goed te betalen. Vergoeding ziektekostenverzekering wordt minder en minder, leaseregeling loopt achter op de concurrenten en last but not least is de 'bonus'-regeling 1 grote klucht.

Als ras CMGer doet me dit toch pijn, om te zien hoe eens zo'n fraai bedrijf de das wordt omgedaan. Gelukkig werk ik nu ergens waar veel ex-CMGers zitten, cultuur en sfeer is daar als vanouds. Heerlijk.

"Vroeger" werd je blauw gespoten en was je daarna trots om bij CMG te werken. Tegenwoordig is alles geel en die gele krijt-streep-pakken staan een stuk minder mooi :-).

De ECHTE CMG'ers hebben de deur allang achter zich dichtgetrokken. Dus zal je nu niemand horen.

Het feit dat er 5 jaar na de "Fusie" nog steeds op deze manier gereageerd (1e 2 reacties) wordt moet toch blijk geven van het feit dat de CMG cultuur nog in vele harten voortleeft en wordt gekoesterd.

Dat we die bedrijfscultuur nooit meer ergens anders zullen vinden weten de meesten ook wel.

Arme Paul, als ex-CMG'er moet het toch wel pijn doen, die naamsverandering.
Al mag je dat dan niet hardop zeggen uit hoofde van je huidige functie en je eventuele carriere binnen Logica.

In ieder geval heel veel succes met een 13 in een dozijn cultuur, wie weet zijn er inmiddels andere unieke zaken ontstaan binnen Logica Nederland, die het werken er wel een stuk aangenamer maken.

Wat zeggen deze reacties over de "echte CMG-er"/"ex-CMG-er"? Is het iemand die verlangt naar het verleden? Is het iemand die slecht tegen veranderingen kan en weer samenklit in een hoekje met zijn soortgenoten?

Niks mis mee om trots te zijn op iets, maar om daar na 5 jaar nog zo sentimenteel over te doen lijkt mij een beetje overtrokken.

Sentimenteel? Valt wel mee. Een flut organisatiestructuur en een dito beloningsbeleid vind ik prima zakelijke redenen om van werkgever te veranderen.

Jan, Paul heeft je goed 'geel-gespoten'! Mijn complimenten.

Jong, net afgestudeerd en enthousiast begon ik bij LCMG. Na de 'fusie' dus.

Waarin ik terecht kwam was bizar. Geen enkele sturing, alle kennis was bezig het schip te verlaten, dus geen seniors om me aan op te trekken.
Wat er overbleef waren oude (en veelal minder competente) managers die door hun netwerkje op hun plek werden gehouden (zowel CMG'ers als Logicanen overigens). Het Peter Principle in full swing. Deze jongens verdienen in sommige gevallen nog steeds hun pre-bubble salaris, dus er is weinig geld. Weinig geld voor opleidingen, salaris verhogingen en het woord 'bonus' ken ik alleen uit een mythische overlevering van oudgedienden.


Gestript van mijn inspiratie en geestdrift, echt lamgeslagen, heb het schip dus ook maar weer verlaten, want voor jonge mensen met ambitie is bij Logica geen ruimte. Lekker cultuur hoor.

@Nog een ex-CMG-er
Je zou als EX-cmg-er toch moeten begrijpen dat er meer bedrijven zijn dan CMG en Logica. Ik werk niet voor Logica, ik ben dus niet geel gespoten. Het idee alleen al...
Mijn ervaringen met CMG-ers zijn er die de door jullie zo de hemel in geprezen cultuur beschrijven: "wij zijn goed en de rest is minder". Ik heb dat meestal als gebakken lucht ervaren. Slechts een enkeling was echt een professional die wist waar hij het over had en ook durfde te zeggen als hij iets niet wist.

Beste Jan,

Jammer van je negatieve ervaringen. Niks is menselijker dan een CMG-er die ook wel eens fouten maakt. Echter, de goede CMG-ers leren van hun eigen fouten...

Je hebt wel een punt: binnen het huidige bedrijf is er bijna niemand meer die inhoudelijk kennis van zaken heeft. Vroeger was dat duidelijk anders.

Frapant: tijdens de jaarmeeting van Logica werd geopperd om CMG terug te brengen in de naam van het bedrijf. Dit voorstel werd onder luid applaus ontvangen. Hoezo geen sentiment? :-)

Tja,

Wat verwachten we nu van een algemeen direkteur. Kan hem eerlijk gezegd geen ongelijk geven. Logisch dat hij dit sprookje zo brengt. Het zou toch vreemd zijn als hij de vuile was buiten hangt in een publiekelijk stuk.

Wat me wel steekt is dat dit soort hosanna verhalen binnen Logica ook worden voorgeschoteld aan het personeel. Zelfkritiek vanuit het management is nauwelijks terug te vinden. En dan heeft de algemeen direkteur het over 'de bedrijfscultuur' :

"Je kunt hier tegen iedereen alles zeggen wat je wilt. Status is hier 'not done'." zegt hij in het interview. Dat was zeker zo in de CMG tijd en misschien wil de heer Schuyt op die kracht voortborduren maar die kracht is met gerichte sturing vanuit het management in de afgelopen jaren na de fusie de kop ingedrukt.

Konden we de kreet 'halfbaasje' al, vandaag de dag kan ik niets anders concluderen dan dat wij binnen Logica een 'kwartbaasje' als officieuse functie hebben. Ieder plekje waar maar een beetje 'management geurtje' aan hangt wordt gretig ingenomen door een ieder die daar maar op zit te azen. Enige affiniteit of opleiding in de leidinggevende richting is niet vereist. Je wordt vanzelf gevormd door de management lagen boven je. Doe je het goed? dan kom je vanzelf hoger.

Die trend wordt meer en meer een 'normale gang van zaken' met als triest gevolg dat persoonlijke belangen prefereren boven de zakelijke en dus het algemeen belang.

Open en eerlijk ?!? Nee hoor. Door de incompetentie op managementniveau van het lagere management wordt hier geen scheiding meer gemaakt tussen het persoonlijke en het zakelijke met als gevolg dat de goede bedoelingen van de 'normale werknemer' in geval van conflicten nadelig werkt op de waardering van deze werknemer. Deze denkt in het vervolg wel twee keer na alvorens kritiek te leveren. Et voilla, zo vorm je je personeel en probeer je deze in lijn te houden.

Er zijn er genoeg die dit niet accepteren en dus het schip verlaten. Dat is dan ook een groot probleem. De kennis loopt weg en nieuwe potentiele kwartbaasjes komen ervoor terug.

Tja, open en eerlijk was het toch ?!? Net zo open en eerlijk als de memo (die uiteraard in het kader van 'open en eerlijk' niet bestaat) welke vorig jaar naar het management is verstuurd om hun er maar op te wijzen dat de medewerkers met de oude pensioen regeling (laten dat nou net allemaal cmg-ers zijn) heel erg duur zijn wanneer aan die werknemers een salarisverhoging zou worden gegund. Noemen ze dat niet 'met twee maten meten?'

En dan het interen op de arbeidsvoorwaarden. Was CMG niet een van de betere werkgevers als het ging om arbeidsvoorwaarden? Ook daar is een geel sausje overheen gegaan. Een handjevol werknemers is zo dapper geweest om daar tegen in verzet te komen tot aan de rechter aan toe helaas zonder resultaat.

En dan de bureaucratie, dat is nu een onderkend probleem binnen Logica, vreemd want dit is binnen de afgelopen jaren na de fusie zelf gecreeerd of tot stand gekomen onder de leiding van de heer Schuyt. En dan heeft de ambtenarij de naam!.

Sentiment ?!? Ja.... heel veel in mijn ogen. Maar ook ik ben realistisch genoeg om te zien dat 'die oude tijd' nooit meer terugkomt. Maar dat hoeft ook helemaal niet. Het is de irritatie en ergernis van de aansturing wetende dat het anders kan.

Trots ?!? Nee..... dat is er helemaal uit. Kritiek wordt niet geduld en je moet oppassen om je eigen glazen niet in te gooien.

Gelaten ?!? Ja..... ik kom 's ochtends en maak m'n uurtjes en ga. En evengoed met veel plezier. Want dat heb ik nog wel. Leuke collega's en een leuke baan waar ik m'n ei in kwijt kan. Maar als ook dat wegvalt......

Paul Schuyt wens ik veel , heel veel , succes toe in het bestrijden van de bureaucratie en leegloop.




Prima analyse, Peter. Het klopt inderdaad dat het aantal managementlaagjes exponentieel toeneemt. Het aantal 'hulpsinterklazen' neemt hand over hand toe. Gek he, dat dan de targets niet worden gehaald. De hard werkende consultants in het land worden vervolgens afgestraft doordat de 'bonus' niet wordt uitbetaald.

Wat ik me wel afvraag is het volgende:
Is Paul Schuyt nu echt niet op de hoogte van het enorme verloop, de massale toename van hulpknechtjes en de bijbehorende neergang van de marges of weet het middenmanagement hem heel goed voor de gek te houden?

Het is wel triest dat eerst een bedrijf als CMG door grootheidswaanzin het paard van Troje binnenhaalde ondanks het verzet van sommige senior managers.
Nu is men bezig Logica van binnenuit naar de afgrond te brengen. De reactie's van collega 's en inmiddels sommige ex-collega's liegen er niet om. Ik dacht dat ik alleen was die dit soort gestuntel van het management zag . Ik ben blij dat met mij nog heleboel anderen zijn die dit ook zien. De kwaliteit van het management is bagger. Als je mensen van de straat zou halen en tot manager zou benoemen zouden zij het beter doen dan het huidig management.

Ik begrijp even iets niet,. Zijn al deze falende managers dan alleen van logica afgekomen? Er waren dacht ik 6000 CMG'ers en maar 600 Logicanen tijdens de fusie, kortom, het verhaal als dat de schuld bij Logica zou liggen komt mij ietwat onwaarschijnlijk voor.

Vermoedelijk zijn de meeste 'falende' managers dus ook ex-CMG'ers.

Het management is een grote vriendenkliek: senior consultants die bij gebrek aan kwaliteit alleen maar 'klussen' op de vestiging doen (lees: zich aan het 'profileren' zijn bij het management), worden gepromoveerd tot manager. Zonder uiteraard echt bekwaam te zijn. Zie daar het Peter-principe waaraan al eerder werd gerefereerd. Het management is een hechte, gesloten club die kritische consultants weert. Gezwam viert hoogtij, je doet pas mee als je je verdiept in Avatar, Reikie cursussen en meer van dit soort onzin.

jammer van al deze negatieve uitlatingen van de ex-CMG-ers. Ik ben dan wel pas in de tijd van LCMG binnen gekomen, maar ik kan me in bovenstaande maar weinig vinden. Logica is een mooi bedrijf om voor te werken! En ik ben daar TROTS op.

Nu gast, tijd om een nieuwe partij op te richten: TOL!

Trots Op Logica!

Ik werk sinds 1997 bij CMG, en er is heel veel stuk gegaan binnen dit bedrijf.

Het personeelsverloop binnen Finance was de afgelopen jaren schrikbarend.

Logica is nu een bedrijf, zoals alle detacheerders. Het speciale van CMG - de eenheid, de samenwerking - is gestorven.

CMG: Rest in Peace.


Ik ken CMG ruim 10 jaar als respectvolle concurrent. Ik zit in de sales bij een geduchte concurrent. We vlogen elkaar in de haren om de deal te winnen. We werkten samen, daar waar dat voor beide organisaties een win-situatie opleverde. We dronken samen een biertje tijdens afscheidsrecepties en we spraken over de business zonder het achterste van onze tong te laten zien. Vandaag de dag is bij Logica de strijdlust niet meer significant voelbaar en de sales mensen zie ik niet meer bij klant events. Ze winnen nog wel deals, maar hoe lang nog.

Bij het lezen van bovenstaande reacties zie ik een gele kaars voor mij die wel voldoende kaarsvet bevat, maar te dik is om alles eruit te halen wat er in zit. De vlam brandt onrustig en wordt steeds kleiner. De lont zal snel verzuipen in het overtollige vet.

CMG, ik heb een fantastische tijd met jullie gehad. Dankzij jullie eagerness was elke dag verrassend. Ik mis het wel een beetje.

Beste oude makkers,
Laat Paul dit bedrijf nu gewoon leiden.
Hij doet het toch maar.
Blijf niet in het verleden hangen!

CMG was het beste bedrijf in IT uit de vorige eeuw!
Wat een tijd hadden we!
"This is the first day of the rest of your life!"

Dus gewoon ergens weer lekker aan de gang gaan.
Groeten,
Chris

Ok, genoeg geluld nu. Degenen die weg zijn, jammer, maar het zij zo. Degenen die er nog zijn: laten we vechten om de problemen het hoofd te bieden maar dan niet anoniem via dit medium - gewoon zoals we dat altijd deden: intern vechten met goede argumenten met verbetervoorstellen waar Schuyt en de zijnen wat mee kunnen en je nek uitsteken voor dingen die je belangrijk vindt. Rob

Arme Rob. Jeungske, heb je dan echt niet in de gaten dat de toko leegloopt? Het verloop is astronomisch hoog. Zo hoog zelfs, dat klanten al hardop beginnen af te vragen of het nog wel verstandig is om Logica als preferred supplier te contracteren. Alle goede consultants lopen weg en mogen niet meer terugkomen vanwege de relatiebedingen. Door gebrek aan kwaliteit kan Logica vervolgens niet meer leveren. Logica zit in een neerwaartse spiraal en gaat down the drain!

Ik werk nog steeds voor Logica, in dienst getreden in 1999, heb een specialisme te danken aan mijn opleiding aan de universiteit, ik maak gewoon mijn uurtjes bij de klant, ik ga niet meer naar meetings enzo, het eten is niet om te vreten... Nee, hart voor Logica heb ik niet... En ik heb niet zo een gevoel dat de klanten nu schreeuwen om iemand van Logica binnen te halen, ze gaan liever naar Accenture of Cap om mensen in te huren...dus Paul... dream on, ik vind je een irritant ventje

voor antiRob: de 'toko' loopt niet leeg. Het verloop is hoog maar niet hoger dan in vergelijkbare markten. Er zijn wel plekjes waar het erger is, maar dat heeft weer met schaarste en poaching te maken.
Ik ontken niet dat er problemen zijn - zoals er altijd problemen zijn - maar je zult altijd zien dat er schommelingen zijn. Verloop, salarissen, opdrachten, vertrouwen zijn altijd met elkaar verbonden en hebben invloed op elkaar.
Wat ik misschien bedoelde met dat eerdere bericht is: het is heel gemakkelijk aan de kant te staan en te mopperen of af te geven op een man terwijl een bedrijf als Logica een enorme potentie heeft om weer in de top terecht te komen. Ik besteed liever mijn energie om iets op te bouwen of te verbeteren dan het af te zeiken.

De tent loopt leeg. Consultants klagen steen en been over hun eigen werkgever, in het bijzijn van de klant !! Heb het zelf meegemaakt de afgelopen 2 jaar.

Paul, word wakker, of vertrek.

Zes jaar gewerkt voor een zinkend schip. Managers zijn echt een aanfluiting. Ook de reden dat ik weg ben gegaan. Zit nu bij concurrent Getronics. Geen seconde spijt van mijn overstap! Was er zelf verbaasd over!

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×