Managed hosting door True

Martha Bennett (Forrester): Vermijd kokerblik op prijs bij uitbestedingscontracten

'Goedkoop is duurkoop'

 

De groei van uitbestedingscontracten zal in Europa verder exploderen. Dit voorspelt Martha Bennett, vice-president van Forrester Research. Zij waarschuwt organisaties niet voor een dubbeltje op de eerste rang te willen zitten. "Ga niet automatisch af op het interessantste bod wat prijs betreft, maar kijk ook naar het geboden rendement, de kostenvoordelen en de flexibiliteit."

  
Martha Bennett richt zich als Forrester-analist op managementkwesties en technologietrends die interessant zijn voor ervaren it- en verkoopmanagers. Zij is tevens verantwoordelijk voor Oval, Forresters onderzoeksprogramma voor it-directeuren in Europa.
Bennett deed haar uitspraken op een bijeenkomst van Deutsche Telekom. Zij stelt dat uitbesteding als gevolg van de drang naar kostenreductie de komende tijd de belangrijkste aanjager is van de groeiende uitgaven aan it-diensten. Andere oorzaken betreffen productlanceringen en nieuwe regelgeving, bijvoorbeeld in de financiële wereld met Basel II voor kapitaalrisicoberekening en de boekhoudmethodiek Ifrs.
De topvrouw van Forrester maant bedrijven zich niet blind te staren op de prijs van een uitbestedingscontract, waardoor zij voor de exploitatie van ict minder hoeven uit te trekken dan toen de ict 'in huis' werd gedaan. "Een rigide aanpak kan ervoor zorgen dat de it-infrastructuur over een aantal jaren niet snel genoeg aangepast kan worden aan veranderde marktomstandigheden, zoals de opkomst van rfid en draadloze technologie. Dit recht te breien zorgt voor een kostenverhoging. Daarom moeten opdrachtgevers ook factoren als rendement, flexibiliteit en kostenvoordelen goed op het netvlies hebben alvorens een keuze te maken voor een leverancier."

Op hol slaan

Forrester voorspelt dat de markt voor it-dienstverlening in Europa in 2008 uitkomt op 129 miljard euro, een gemiddelde stijging van 8 procent, gemeten over de periode 2002-2008. Hoewel het groeipercentage lager ligt dan in de jaren negentig en in de Verenigde Staten (10 procent), komt het 3 procent hoger uit dan eerdere voorspellingen. Toch moeten it-dienstverleners zich niet rijk rekenen, aldus Bennett. "Orders komen niet vanzelf binnen. Alleen partijen die het beste inspelen op de vraag naar kostenbesparende, flexibele oplossingen zullen de jaarlijkse groei realiseren." In de industrie, de nutssector en de transportmarkt zijn de grootste uitgavenstijgingen zichtbaar.
Het herstel van de dienstenmarkt verloopt het krachtigst in 2004 en 2005 (met percentages van respectievelijk 10 en 11 procent), verwacht de Forrester-analiste. De drijvende kracht is de exploderende vraag naar uitbesteding, ofwel Europe's outsourcing stampede, zoals Bennett omschrijft. Europese ondernemers blijven namelijk op zoek naar manieren om hun it-kosten naar beneden te brengen. Volgens de analiste is het de deur uit doen van het infrastructuurbeheer al zeer in trek (met groei in de dubbele cijfers, oplopend tot 20 procent), maar vindt de komende jaren de grootste stijging plaats in netwerk- en applicatieuitbesteding. In het kielzog daarvan profiteren tevens de adviestakken van de grote ict-dienstverleners die aanbestedingstrajecten begeleiden.

Nieuwe mode
Gartner profeteert in een nieuw onderzoek dat de allesomvattende, langjarige miljardendeals op het vlak van uitbesteding uit de mode raken. Kleinschaliger en toegespitst op afgebakende terreinen wordt de trend in de nabije toekomst. Daardoor komen er kansen voor kleine it-dienstverleners die vooral in de nichemarkten de concurrentie kunnen aangaan met concerns als IBM, EDS, CSC en Accenture.
Dit jaar verwacht het onderzoeksbureau dat het aantal nieuwe uitbestedingscontracten met 30 procent toeneemt. Een ander analistenbureau, Datamonitor, meldt dat de hoeveelheid overeenkomsten met een waarde van meer dan honderd miljoen dollar in 2003 met 49 procent is gestegen. Het aantal megadeals (contractwaarde boven één miljard dollar) kwam uit op 29, meer dan een verdubbeling.
In 2008 wordt 43 procent van het budget aan it-diensten opgesoupeerd door uitbesteding. Engeland en Ierland lopen voorop, gevolgd door de Benelux en Scandinavië. In deze contreien verwacht Forrester tevens een sterke groei in opdrachten voor business process outsourcing. Landen als Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en Portugal concentreren zich vooralsnog op infrastructuuruitbesteding. Het onderzoeksbureau voorspelt dat Nederlandse multinationals dit jaar gemiddeld 19 procent van hun it-budget besteden aan uitbesteding. Dit percentage lag in 2003 op 12 procent. Voor grote en middelgrote bedrijven zijn de getallen respectievelijk 21/17 en 12/10 procent.

Overheid

Forrester heeft de overheid buiten beschouwing gelaten in zijn cijfers over de ontwikkeling van de Europese it-dienstenmarkt tussen 2002-2008. De grootte van sommige megacontracten zouden het beeld vertekenen. Bennett wijst bijvoorbeeld op de megacontracten die Britse overheidsdiensten sluiten, zoals het reusachtige moderniseringsproject (totale waarde: 10,1 miljard dollar) van de ict van de National Health Service. Voor de bouw van een elektronisch patiëntendossier sloot de Nationale Gezondheidszorg vijf contracten af, verdeeld over diverse regio's in Groot-Brittannië, met de hoofdaannemers Fujitsu Services (voorheen ICL), CSC, BT en Accenture (twee maal).
Wel beveelt Bennett een ieder, die overweegt de uitvoering van zijn it aan derden over te laten, aan te kijken wat er fout is gegaan bij andere megacontracten in Engeland. Een recent voorbeeld is belastingdienst (Inland Revenue) die zijn vaste it-partners EDS en Accenture aan de kant heeft gezet na diverse problemen met de oplevering van nieuwe systemen. Vervolgens is het tienjarig verlengingscontract voor it-diensten aan Cap Gemini gegund.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1407522). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×