Managed hosting door True

Interpay aast op 'grenzeloos betalingsverkeer'

 

Nu de divisie Document Services aan Unisys is verkocht, kan Interpay zich volledig concentreren op het verwerken van elektronische betaalprocessen. Het bedrijf ziet kansen op de Europese markt.

  
In een kantoor van de voormalige Bank/Giro-centrale in Leusden worden optisch leesbare acceptgiro's en overschrijvingsformulieren verwerkt. Dit deel gaat met 130 medewerkers, de technische infrastructuur en de contracten over naar Unisys. Interpay heeft voor de verwerking van elektronische betaaltransacties de beschikking over een infrastructuur met vijf steunpunten in het land en een centraal controlecentrum met call centers in het hoofdkantoor in Utrecht. In Amsterdam vindt nog op kleine schaal de verwerking van girale tapetransacties plaats.
Ben Haasdijk, directievoorzitter van Interpay, stelt dat zijn organisatie (ruim 1550 medewerkers) anderhalf jaar geleden de beslissing nam zich toe te leggen op het verwerken van elektronische transacties. De dochteronderneming van de Nederlandse banken verwerkte vorig jaar 2,965 miljard transacties. Het overgrote deel daarvan was elektronisch, het aantal papieren betaalopdrachten is al jaren dalende. Haasdijk ziet voor Interpay een rol weggelegd als Europees betalingsverwerkingshuis (clearing house). "Onze betaalinfrastructuur is zeer efficiënt. Ook andere, niet-Nederlandse banken zouden van onze schaalvoordelen kunnen profiteren." Hij wijst erop dat deze koers aansluit bij de opvattingen die de Europese Unie propageert over grenzeloos betalingsverkeer.

In zwang

Directeur Haasdijk noemt zijn bedrijf een 'bpo-speler avant la lettre'. "Het noemen van begrippen als uitbesteding of business process outsourcing was een paar jaar geleden in de Nederlandse financiële sector not done. Maar eigenlijk deden wij het al. Inmiddels raken uitbesteding en bpo steeds meer in zwang." Het uitbestedingstraject rond Interpay Document Services startte eind 2002 en heeft uiteindelijk anderhalf jaar heeft geduurd. Haasdijk vindt het geen uitzonderlijk lange termijn, omdat De Nederlandsche Bank intensief meekeek. Verder wilde Unisys dat de looptijd van de contracten met de banken op het moment van overname dezelfde zou zijn, in dit geval vijf jaar. "Dat moesten we nog gelijktrekken."
Unisys zal de documentverwerking vanuit Leusden ook aan andere banken in de Benelux (en later Duitsland en Frankrijk) willen aanbieden alsook aan overige financiële instellingen. Op het vlak van geprinte overschrijvingsopdrachten werkt deze divisie bijvoorbeeld niet voor ABN Amro, ING Groep en SNS Reaal Bank. Daar liggen kansen voor Unisys.< BR> 
Pin, pin, pin, pin
Interpay is in 1994 ontstaan uit een fusie tussen Bankgirocentrale, Beanet en Eurocard Nederland. Met behulp van geavanceerde computersystemen verwerkt het bedrijf jaarlijks miljarden betalingen die onder meer zijn verricht met pin-passen, Chipknips, Mastercard en Visa-creditcards, Maestro, machtigingen, e-commerce, acceptgiro's en andere betaalmethodes.
In 2001 kwamen er bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit klachten binnen over de monopoliepositie die Interpay in het Nederlandse betalingsverkeer zou innemen. De Nederlandsche Bank stelde een onderzoek in naar de tarieven en de infrastructuur. De bancaire dienstverlener maakte uiteindelijk eind 2003 zelf bekend dat ondernemers hun pin- en/of chipknipbetalingen vanaf jongstleden 1 maart voortaan rechtstreeks kunnen afsluiten bij de bank van hun keuze. Interpay blijft wel het transport en verwerking van de transacties afhandelen.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1387526). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×