Managed hosting door True

'Nieuw' CSC ambieert grotere rol in Nederland

Imagocampagne moet de automatiseerder kleur geven

 

'Ik win altijd', staat met grote letters op een billboard langs de A12 bij Bunnik. Het toont de nieuwe ambities van CSC, dat pal ernaast een nieuw hoofdkantoor heeft geopend. Het bedrijf wil in Nederland een rol van betekenis spelen en zal zich moeten laten zien.

In Nederland heeft Computer Sciences Corporation net als zijn Amerikaanse en Duitse collega's EDS en Debis te kampen met een geringe naamsbekendheid. In hun moederlanden zijn deze IT-dienstverleners toonaangevend, bij ons bevinden ze zich in de kleurloze middenmoot. Toch is CSC al sinds 1967 in ons land actief. Het bedrijf kabbelde daarna met zo'n tweehonderd medewerkers rustig voort, tot een jaar of vier geleden. Door een aantal overnames is het bedrijf sindsdien flink gegroeid: Kobra (erp-consultancy), Sys-Aid (IT-dienstverlener uit Venlo) en de Nederlandse vestiging in Nieuwegein van TRW Data, een Amerikaanse leverancier van systemen voor de verwerking van handgeschreven betalingsopdrachten.
CSC telt inmiddels zo'n 750 medewerkers. De ambities zijn opgeschroefd: dit jaar moet de omzet uitkomen op circa 200 miljoen gulden. Daarmee loopt de Nederlandse organisatie in de pas met de plannen van CSC om de positie in Europa te verstevigen.

Goede basis

Peter Slijpen (ex-Sys-Aid) is directeur van CSC Nederland; een nieuwe post nadat de Benelux-organisatie, net als bij EDS en Microsoft, om praktische redenen weer uit elkaar getrokken is. Hij wil dat CSC een vooraanstaande rol gaat spelen in Nederland. "De huidige omvang vormt een goede basis om verder te groeien. Dat doen we vooral op eigen kracht, al sluit ik nieuwe acquisities niet uit."
De eerste stap die CSC een duidelijker gezicht moet geven, is de samenvoeging van alle onderdelen in één Nederlandse organisatie. Behalve de eerder genoemde overnames betreft het ook de onderdelen CSC Computer Sciences BV en CSC Services BV(voortgekomen uit een outsourcingsdeal met Raet). Slijpen: "Hierdoor kunnen we onze kwaliteiten bundelen. We boden teveel diensten separaat aan de markt aan."
De herstructurering heeft volgens de directeur geen nadelige gevolgen voor het personeel. Oorspronkelijk bestond het idee om de organisatie te centraliseren. "Maar", zegt hij, "het is bijvoorbeeld ondoenlijk een groep van 150 man uit Limburg hier naar toe te halen. Onze organisatie is nu verdeeld in vijf regio's, waardoor medewerkers in de buurt van hun werk en klanten kunnen wonen."

Desktopbeheer

In Nederland is CSC van oudsher actief voor de overheid, maar de meeste klanten bevinden zich tegenwoordig in het middensegment. De echt grote (uitbestedings)contracten komen doorgaans alleen in de Verenigde Staten voor. Zo sloot CSC (1999: omzet: 9,37 miljard, winst: 432,7 miljoen dollar) deze maand een alomvattend IT-contract met het Amerikaanse leger. "Gezien de kleinschaligheid van Nederland ligt de lat hier nu eenmaal lager", zegt sales- en marketingdirecteur John Janssen. "We richten ons veel op desktopondersteuning. Daar is absoluut een markt voor." Recentelijk sleepte CSC een vierjarige overeenkomst met Albert Heijn in de wacht, waarbij het het desktopbeheer en onderhoud van 3200 werkplekken overneemt.

Degelijk

Net als Getronics, dat zijn onderdelen ook onder één naam heeft gebracht, heeft CSC een imagocampagne gekoppeld aan de invoering van een nieuwe organisatie. Het wil zijn naamsbekendheid vergroten. Wie weet bijvoorbeeld dat CSC de automatiseerder achter de trajectcontrole op de A2 is, of het geavanceerde systeem C2000 voor de alarmdiensten ontwikkelt? De sporen die het bedrijf op het gebied van elektronische handel heeft verdiend, noemt Slijpen zelfs "het best bewaarde geheim van CSC. Wij hebben vorig jaar hieraan mondiaal al zo'n 700 miljoen dollar omzet behaald. In Nederland werken we mee aan inkoopportalen voor chemische grondstoffen en aan de site http://www.tradingcars.com. Hier worden grote partijen auto's aan bedrijven verkocht."
Een duidelijker profilering op de markt vereist evenwel ook een mentaliteitsomslag. CSC heeft een braaf en degelijk imago en handelt er ook naar. Het ondervindt in ons land geen last van een afschrikkend Amerikaans cowboyimago, zoals dat bij EDS wel bestond. "Wij vormen een baken in de volatiele IT-markt", vindt Janssen. "Het werken met langdurige contracten en onze jarenlange stabiele groei van gemiddeld 16 procent stralen continuïteit uit."
De imagocampagne dient tevens als middel om personeel aan te trekken. Daarbij benadrukt het bedrijf dat medewerkers aan interessante buitenlandse projecten kunnen werken. Dat klinkt weliswaar aantrekkelijk, maar het is wel een verhaal dat IT-bedrijven vaker afsteken. Slijpen meent echter dat zijn bedrijf dit soort beloftes ook echt kan nakomen. "Wij zijn wereldwijd georganiseerd. CSC bestaat niet uit een verzameling landendivisies, zoals veel van onze collega's."

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1368282). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×