Managed hosting door True

Start een bedrijf via bpo

Callas en Pinkroccade vormen verzekeringscombinatie

 

Een nieuw bedrijf beginnen in de verzekeringswereld is tegenwoordig haast een fluitje van een cent. Bedenk een paar producten, breng ze op de markt en schakel een automatiseerder in die de administratieve afhandeling op zich neemt. Dat is wat Thomas Stallinga van Callas samen met Pinkroccade heeft gedaan.

Callas ontwikkelt, beheert en administreert pensioenspaar- en verzekeringsproducten voor organisaties die een collectief vertegenwoordigen, zoals pensioenfondsen. Medeoprichter Thomas Stallinga is met hulp van de Franse herverzekeraar (en aandeelhouder) Scor, Pinkroccade en het uitvoeringsbedrijf Mn Services een jaar bezig geweest met de ontwikkeling van zijn verzekeringsproducten. Daarbij draait het niet alleen om de verkoop van die producten, maar ook om business process outsourcing (het overnemen van zakelijke processen). "Callas kan ook de administratie en de informatieverwerking overnemen. We zetten bij klanten hiervoor een complete basisinfrastructuur neer."

Eerste bpo-klant

Stallinga is voor de automatisering en administratieve verwerking in de backoffice in zee gegaan met Pinkroccade. Deze automatiseerder heeft een infrastructuur ontwikkeld die de administratie van het pensioenspaarproduct ondersteunt en die ook voor nog te lanceren producten te gebruiken is. Hij bouwde een geautomatiseerde omgeving voor de invoer van nieuwe aanvragen, de verwerking van mutaties en de informatievoorziening aan betrokken partijen, bijvoorbeeld de leden van een pensioenfonds. Deze bpo-oplossing is ontwikkeld met behulp van Oracle-technologie in een Unix-omgeving en J2ee voor de midoffice. Het doorgeven van de communicatieprotocollen gebeurt via software van BEA Systems.
Bij de ontwikkeling ervan baseerde Pinkroccade zich op de ervaringen die het heeft opgedaan sinds het in 1999 is begonnen met deze dienstverlening. "Amev was toen onze eerste bpo-klant", zegt Han van der Loo, business unit manager Pinkroccade Finance. "We hebben daar geleerd hoe een keten van front-, mid- en backoffice kan worden opgezet."

Topsport
Stallinga bekleedde een directiepost bij Amersfoortse Verzekeringen. Na een fusie met Stad Rotterdam Verzekeringen ging het bedrijf uiteindelijk op in Fortis. Die bank/verzekeraar vond hij te groot geworden en hij besloot twee jaar geleden van start te gaan met een nieuw initiatief. Met Callas wil Stallinga zien te groeien van tien man nu naar vijftig medewerkers over twee jaar. De directeur-oprichter zoekt daarvoor ook naar andersoortige samenwerkingsvormen, bijvoorbeeld met de firma Prime Sportbusiness, die vermogensbeheerdiensten en verzekeringen aanbiedt aan sportorganisaties en topsporters.
De flexibele standaardoplossing is voor meerdere klanten te gebruiken. Met behulp van definities en parameters kan de omgeving worden aangepast aan de situatie bij of aanvullende eisen van een klant. Stallinga: "In de midoffice moeten, wanneer nieuwe producten zijn aangeschaft, de meeste bedrijfsprocessen worden afgestemd, bijvoorbeeld rond contractbeheer en financiële administratie." Van der Loo: "Als een klant nog niet over een webvoorkant beschikt, kunnen wij daar eveneens voor zorgen. Desgewenst leveren wij ook het administratieve personeel of nemen wij medewerkers over."
De eerste klant van Callas is Mn Services, de uitvoerder van de verzekeringen en collectieve regelingen voor de metaalnijverheid, dat de spaarverzekering voor zijn leden heeft geregeld en de uitvoering ervan aan Pinkroccade overlaat.

Drempel

Voorheen vormde de inrichting van een ict-omgeving vanwege de hoge investeringen een flinke drempel om nieuwe verzekeringsactiviteiten te beginnen. "Door de uitvoering ervan bij een automatiseerder onder te brengen houden wij de eigen organisatie slank, waardoor we effectief en goedkoop producten kunnen aanbieden die snel in te voeren zijn. Ook de kosten blijven transparant", beweert Stallinga. "Callas heeft eigenlijk een regiefunctie: wij ontwikkelen, in overleg met klanten, de producten en zoeken er partners bij, zoals Pinkroccade en de Scor Groep, die hun specialismen inbrengen. Bovendien beperken we ons productaanbod doelbewust: wel 'sparen' en 'leven', geen 'schade'."
Van der Loo wijst er op dat menig verzekeraar of premiespaarfonds kampt met een historie van legacyvraagstukken. "Hun oude systemen vormen een rem op de marktintroductie van nieuwe producten of het aanpassen ervan vanwege nieuwe wet- en regelgeving." Hij verwacht dat meer verzekeraars en pensioenfondsen het voorbeeld van Callas zullen volgen en de administratieve afhandeling in handen leggen van derden. In de pensioensector overwegen vooral de kleinere bedrijfstak- en de vele ondernemingspensioenfondsen hun administratie of een deel ervan elders onder te brengen. Het aankopen van nieuwe producten, zoals Callas die aanbiedt, kan dan een aanleiding vormen om een bpo-traject te starten. Stallinga wijst er op dat een besluit hierover vaak aan bedrijfspolitieke krachten onderhevig is. "Interne ict-organisaties zijn doorgaans onze grootste concurrent, omdat zij de 'natuurlijke vijand' vormen van uitbestedingsprojecten."< BR>

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1314886). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×