Managed hosting door True

Leveranciers profileren zich op onderwijsmarkt

Actieve benadering moet verkoop opvijzelen

 

De vraag van het onderwijs naar computers komt zeer moeizaam op gang. Dit zegt Jaap van der Veen, manager zakelijke markt van Apple. De leveranciers moeten de onderwijsmarkt actief benaderen om de verkoop op te vijzelen. Ondertussen beklagen leraren zich op Internet over de voortgang van de plannen van de overheid.

De verkoop van PC's verloopt niet zoals de fabrikanten het zich begin dit jaar hadden voorgesteld. Minister Jo Ritzen van Onderwijs wil met zijn project Investeren in Voorsprong bewerkstelligen dat iedere school één computer in gebruik neemt voor tien leerlingen. De leveranciers rekenden erop dat Ritzen een lijst van ondernemingen aan de scholen zou leveren, waarna de onderwijsinstellingen hun orders zouden plaatsen. De bewindsman had echter een ander scenario voor ogen. Ritzen vond dat de offertes van de hardware-leveranciers niet aan de eisen van het ministerie voldeden en maakte in april bekend dat de scholen zelf de vrijheid krijgen om een computer bij een leverancier naar keuze te kopen. Voor de bedrijven betekent dit dat ze de scholen actief moeten benaderen om toch een aandeel in de veelbelovende onderwijsmarkt te krijgen. "Als het ministerie voor ons had gekozen, hadden we achter de telefoon plaats kunnen nemen. Nu moeten we de markt op", zegt salesmanager Nico Verspaget van Dell.

Geklaag

De voortgang van Ritzens project verloopt erg moeizaam. Enkele voorhoedescholen zitten met de handen in het haar en weten niet bij wie ze voor hun aankopen moeten aankloppen. "De informatie vanuit het ministerie komt moeizaam op gang. Er bestaat nog steeds onduidelijkheid over de hoeveelheid geld die scholen aan dit project kunnen besteden. Het verloopt warrig en niet helemaal optimaal", zegt Van der Veen. De vereniging voor informatiekunde en informatietechnologie in het onderwijs heeft inmiddels een boodschappenlijstje voor de kabinetsinformateurs samengesteld. De organisatie pleit voor duidelijkheid omtrent de eenmalige projectbijdrage aan de scholen en enkele eindtermen omtrent de basisvaardigheden van de docenten, de ICT-coördinatie, schoolmanagement en de scholing. Op de Internet-pagina van de vereniging klagen docenten over het uitblijven van heldere beslissingen en gebrek aan geld. "Nu het op betalen aankomt, is het loket plotseling gesloten", zegt een docent uit Zierikzee. Een collega uit Oosterwolde roept het ministerie op te voorkomen dat het enthousiasme onder de onderwijzers wegebt. "Geklaag, geklaag en nu terecht. De leerling staat centraal en die kunnen we nu niet bedienen", schrijft een onderwijzeres uit Amsterdam.

Profileren

Ondertussen proberen enkele PC-fabrikanten zich op de markt te profileren. Dell sloot onlangs een contract met Surfdiensten, de intermediair tussen diverse ICT-aanbieders en het onderwijs. Ook SLB-diensten, dat zich richt op het middelbaar beroepsonderwijs en APS IT-diensten zijn bij de overeenkomst betrokken. Op deze manier verwacht Dell de computers tegen lage prijzen te verkopen. Directeur Jan Bakker van Surfdiensten verwacht dat de beslissing van Ritzen om geen leverancier aan te wijzen, meer werk met zich meebrengt voor zijn organisatie. "Ik sluit niet uit dat we met andere leveranciers overeenkomsten aangaan. Ze kunnen zich op deze manier profileren."
Dell werkt eveneens aan lease-constructies voor het onderwijs. Scholen krijgen hierdoor meer mogelijkheden de technologische vooruitgang bij te benen. Apple legt contacten met onderwijsinstellingen om voorbeeldscholen op te zetten; het richt een leslokaal in en verzorgt de scholing van twee leraren. Op deze manier roeien de leveranciers en de scholen met de riemen die zij hebben. "Tot het nieuwe kabinet gevormd is, hoeven we vanuit Den Haag weinig sturing te verwachten", verzucht Van der Veen.
 

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1350967). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×