Managed hosting door True

Avaya domineert markt zakelijke telefooncentrales

 

Bijna drie op de tien Nederlandse zakelijke gebruikers heeft een telefoontoestel op zijn bureau staan dat is aangesloten op een Avaya-bedrijfstelefooncentrale. Daarmee heeft Avaya de grootste installed base in de Nederlandse zakelijke markt, namelijk 29 procent. Dit blijkt uit analyse van Computer Profile onder ruim vierduizend Nederlandse bedrijfsvestigingen met ten minste vijftig medewerkers uit de publieke en commerciële sector.

Aandeel PABX

Aandeel pabx

Branches waar Avaya bovengemiddeld scoort zijn de zorg-, de bouw- en de handelssector. Uitschieter naar beneden is de transportsector waar Avaya-aansluitingen beperkt worden aangetroffen. Naast Avaya kennen nog twee andere leveranciers een aandeel boven de 10 procent in het totaal aantal aansluitingen. Dit zijn Siemens en KPN. Alcatel-Lucent volgt hier kort na met een aandeel van acht procent van het totaal aantal zakelijke aansluitingen. Het aandeel van Aastra lijkt de laatse jaren terug te lopen, in 2010 was nog 11 procent van alle extensies aangesloten op een Aastra centrale, inmiddels is dit nog 6 procent.

KPN vreemde eend in bijt

Omdat KPN zelf niets fabriceert lijkt het een vreemde eend in de bijt. In de loop der jaren is door KPN echter een grote hoeveelheid pabx-systemen van andere leveranciers onder eigen vlag op de markt gebracht. De eindgebruiker kan daarbij niet of niet direct zien van welke fabrikant het systeem afkomstig is. Het huidige portfolio van KPN bevat onder andere systemen afkomstig van Alcatel-Lucent, MDS en Mitel. In het verleden zijn ook systemen van Ericsson, NEC-Phillips en Nortel geleverd. Ook deze systemen zijn voor een deel nog steeds in gebruik bij de geïnvenstariseerde Nederlandse bedrijfsvestigingen. Het weergegeven aandeel van 14 procent voor KPN is dus in feite toe te kennen aan de eerder genoemde fabrikanten.

Gemiddelde leeftijd pabx

Gemiddelde leeftijd PABX

Gemiddelde leeftijd pabx

Interessant om te zien is hoe lang deze pabx-systemen in gebruik blijven in de zakelijke markt. De gemiddelde leeftijd van de pabx-systemen ligt iets boven zeven jaar. De oudste systemen die momenteel nog worden gebruikt in de zakelijke markt zijn afkomstig van Tadicom, Philips en Samsung. Systemen van elk van deze leveranciers zijn gemiddeld meer dan tien jaar in gebruik.

Philips heeft zich enkele jaren geleden teruggetrokken van de pabx-markt. In 2006 werd het Business Communications-onderdeel nog in de joint venture met NEC ondergebracht, maar vanaf 2010 heeft Philips het belang in deze joint venture overgedragen aan NEC waarmee de terugtrekking compleet was. Ten opzichte van 2012 is NEC een half jaar verjongd en bij Cisco is de gemiddelde leeftijd juist gestegen van 3,6 jaar in 2012 naar 5,3 jaar in 2013. Mitel houdt stand rond 4,5 jaar in 2012 en in het huidige jaar.

De gemiddelde leeftijd van de systemen van KPN en Aastra wordt omhoog gehaald door de nog in gebruik zijnde Ericsson-telefooncentrales. In 2008 is het onderdeel van Ericsson dat telefooncentrales voor zakelijke eindgebruikers maakte overgenomen door Aastra. Zoals eerder vermeld heeft ook KPN in het verleden systemen van Ericsson geleverd. Leveranciers met de gemiddeld laagste leeftijd, dus met een relatief hoog aandeel recente installaties, zijn Mitel, NEC en Cisco. Swyx duikt nog slechts een beperkt aantal keer op, het betreft dan wel telkens relatief recent aangeschafte systemen.

Ontwikkeling aantal locaties

Percentage bedrijfslocaties met PABX

Percentage bedrijfslocaties met pabx

Als de capaciteit van de telefooncentrale (aantal poorten) buiten beschouwing gelaten wordt, maar enkel gekeken wordt naar het aantal bedrijfsvestigingen dat een bepaald merk telefooncentrale in gebruik heeft, dan ontstaat een iets ander beeld. Siemens zien we terug op de meeste locaties, op de voet gevolgd door Avaya.

Het percentage bedrijfslocaties dat een ‘KPN’-pabx gebruikt is aan het afnemen. Tevens laat Aastra dit jaar wederom een daling zien. Mitel en Cisco laten de sterkste groei zien qua locaties waar zij in gebruik zijn. Alcatel-Lucent volgt een licht stijgende trendlijn de afgelopen vier jaren, maar heeft in 2013 een kleine daling in het aandeel bedrijfslocaties laten zien.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4756721). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


Partnerinformatie
 

Reacties

PABX systemen worden al een heel aantal jaren niet of nauwelijks verkocht. Het lijkt er op dat VoIP-systemen bedoeld wordt. Er is een principieel verschil tussen een PABX en een VoIP systeem.

Daarnaast het markt overzicht zou er drastisch anders uitzien wanneer de markt , dus inclusief de overheid in ogenschouw genomen wordt. In essentie is in dat licht, de markt, het daardoor een niet interessant verhaal geworden.

De stelling van Maarten klopt niet;
PABX is de naam van het product, VoIP is de technologie die er onder ligt; VoIP geeft enkel aan dat de gespreksdata over een standaard IP netwerk gaat, in tegenstelling tot het aparte telefonie net wat vroeger gangbaar was.

Beste Maarten,
Dat er geen of nauwelijks PABX systemen verkocht worden waag ik te betwijfelen. Zeker in productie omgevingen waar veel met dect telefonie gewerkt wordt zie je vaak hybride oplossingen. VoIP gecombineerd met een PABX, omdat nog steeds niet alle functionaliteiten van dect door VoIP worden ondersteund. Ik ben het wel eens met jouw zienswijze dat in bovenstaand artikel blijkbaar deels VoIP en PABXen door elkaar worden gehaald. Daarnaast verbaast het me dat Siemens niet hoger staat. Veel gebruikersvriendelijker kun je het niet krijgen, terwijl ze functioneel toch ook heel sterk zijn.

Beste Patrick,
Ook jij gooit blijkbaar het een en ander door elkaar. Een PABX is een fysieke telefoooncentrale waarbij de telefoons rechtstreeks via je patchpanels aangesloten worden op de centrale. Elke telefoon heeft zijn eigen poort. Een VoIP centrale is gewoon een server (meestal Linux) waarop software draait zoals OSO van Siemens. De telefonie vindt hier plaats via het netwerk m.b.v. aparte switches. Het telefoniegebeuren vormt daarbij ook een apart subnet.

@Patrick

PABX systemen zijn TDM systemen, VoIP systemen zijn IP systemen. Dat is het verschil, helaas niets anders en zeker niet de naam van het product.

Het is gewoon verwarrend in het onderzoek en geheel niet conform, zoals dat in de markt qua terminologie gebruikt wordt.

Wellicht kan je meer informatie vinden op www.communicatie-infrastructuur.nl

@Nico

ook in VoIP-omgevingen kom ik DECT tegen, waarbij de zenders op IP basis aangestuurd worden. DECT impliceert niet meer dat er alleen een PABX aan gekoppeld kan zijn.

Beste Maarten,

Goed lezen is ook een kunst. Ik heb nergens beweerd dat Dect niet via een VoIP systeem kan worden aangestuurd. Ik heb alleen gezegd dat je Dect vaker ziet in combinatie met een PABX, omdat VoIP tot op de dag van vandaag niet alle functionaliteiten van Dect ondersteunt. En dat verhaal zuig ik niet uit mijn duim, maar dat is praktijkervaring.

Beste Nico,

Er zijn niet of nauwelijks organisaties die vanwege dect een pabx kopen als ik zo rond kijk in de markt. een oabx met dect komt meer voort uit verlengen van de levensduur van de pabx.

Beste Maarten,

Leuke discussie wordt dit. Welles/nietes. Blijkbaar leven wij in 2 verschillende werelden, want nogmaals ik zuig e.e.a. niet mijn duim, maar heb er praktijkervaring mee. Sterker, wij zijn zelf een van de bedrijven die vanwege dect een hybride omgeving gebruiken. En nee, het is geen kwestie van 'levensverlengend' bezig zijn, maar regelmatig de telefonie omgeving totaal vernieuwen en de nieuwste snufjes implementeren.

Dag Nico,

ik beweerde niet dat het niet voorkomt....., hooguit dat het geen mainstream is.

PABX staat voor Private Automatic Branch eXchange.
Vrij vertaald Privé automatische lokale telefooncentrale.
Doet een VoIP centrale dit?
Stelt dit eisen aan de fysieke wijze van aansluiten van toestellen?
Stelt dit eisen aan de gebruikte trunk techniek?
Als vroeger een automatische telefooncentrale geen TDM gebruikte maar een veel aderige kabel (dus een ader paar per gesprek) om aan het publieke netwerk te koppelen was dat dan geen PABX?

Er gaat niets boven de Ericsson-telefooncentrales. Ericsson is niet alleen gedegen apparatuur, maar denkt tevens mee met de gebruiker. Avaya betekent achteruitgang.

PABX, PBX, VoIP, VoWLAN, DECT, RSC... het zijn allemaal afkortingen binnen een afkorting. Het gaat uit eindelijk om de oplossing en niet zo zeer om de techniek die daar achter schuilt.
Ik ben het zowel met Maarten als met Nico eens. VoIP is een techniek en zelfs binnen die techniek zijn er verschillende stromingen. SIP vs H323 bijvoorbeeld. En een DECT zender mag dan weliswaar over IP getransporteerd kunnen worden de techniek van de zender naar de handset is nog steeds "TDM" (weer een afkorting) dus waar plaats je die dan onder?
Dan heb je nog de verschillende type "centrales" neem onze OpenScape Business systemen, die kan je als volledig IP omgeving inzetten, maar ook als TDM en een mix van beide en als je wilt zelfs onder VMWare.. waar schaal je die dan onder?
Kortom: het gaat uiteindelijk om de vraag die gesteld is aan de gebruiker zoals ook in het rapport te lezen is: welk "merk" geeft de gebruiker aan mee te bellen...
en daar zit dus de essentie, de gebruiker.. deze interesseert het echt helemaal niks welke techniek hij/zij gebruikt. het moet gewoon werken.

1 kleine opmerking. Ik zie dat Computer Profile onze rebranding niet heeft mee gemaakt.. (les voor ons) maar wij zijn sinds 15 oktober Unify.

Rene Hochstenbach

Een Private Automatic Branch eXchange (PABX of PBX) is een telefooncentrale die door een bedrijf privé gebruikt wordt. Het is in principe hetzelfde als een huistelefooncentrale, maar er kunnen veel meer toestellen (bijvoorbeeld enkele duizenden) worden aangesloten.

Intranet Private Branch eXchange (afgekort IPBX), ook wel genoemd IP-PBX (Internet Protocol Private Branch Exchange), is in de telefonie een bedrijfscentrale die verbindingen tot stand kan brengen voor telefoontoestellen in het bedrijf die op de Voice over IP (VoIP) technologie gebaseerd zijn. De meeste IPBX-systemen kunnen zowel met traditionele buitenlijnen als met een externe VoIP verbinding werken. Ook kunnen vaak traditionele telefoontoestellen in het bedrijf op de IPBX worden aangesloten, zodat verbindingen tussen VoIP en traditionele telefoontoestellen in stand kunnen worden gebracht.

Vacatures bij Computer Profile
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×