Onder de 1800 automatiseerders van ABN Amro is grote onrust ontstaan. Zij vrezen uitbesteding of, nog erger, het overhevelen van het merendeel van de werkzaamheden naar India. Een zegsman van de bank begrijpt de reacties, maar zegt dat er nog niets is beslist.
ABN Amro houdt voorlichtingsbijeenkomsten onder zijn 1800 automatiseerders (plus een paar honderd inhuurkrachten) waarin de toekomst van de ict-organisatie aan de orde komt. Volgens een woordvoerder is in november vorig jaar aangekondigd dat de bank onderzoekt hoe de ict efficiënter kan worden georganiseerd, waardoor de kwaliteit verbetert zonder dat de kosten omhoog gaan. “Uitbesteding is een serieuze optie, maar andere uitkomsten zijn ook mogelijk.”
De automatiseerders hebben hun conclusie echter al getrokken. Zij vrezen eenzelfde gang te maken als hun tweeduizend collega’s (duizend van ABN Amro, duizend inhuur) die actief waren bij de internationale divisie ICT Wholesale Clients, maar medio 2002 te horen kregen dat ze naar EDS moesten overstappen. “Het is niet met zoveel woorden gezegd, maar de boel wordt uitbesteed”, zegt één van hen, die anoniem wil blijven. “De tekenen wijzen erop. Het management weet al een hoop antwoorden op vragen over de gevolgen van uitbesteding. Het enige onduidelijke is nog de schaal waarop wordt uitbesteed.”
Wachten op akkoord
De opvattingen van het personeel worden gedeeld door de vakbonden. Volgens Huub Gorter, bestuurder bij FNV Bondgenoten, liggen de voornemens tot reorganisatie bij de diverse ondernemingsraden op de plank. “Het wachten was op een akkoord tussen de directie en de bonden over een nieuwe selectiemethode voor het bepalen van boventalligen bij herstructureringen. Dat is er nu.”
Gorter verwacht een besluit binnen maximaal twee maanden. Hij denkt dat de ict voor een deel wordt uitbesteed en voor een deel, na een reorganisatie, bij de bank blijft. Van de uitbestede ict-taken is de kans groot dat er een deel naar het goedkopere India gaat. Op de vraag of de Nederlandsche Bank hiertegen bezwaar zou kunnen maken vanwege cliëntgevoelige aspecten die buiten de bank komen te liggen, stelt hij: “Dan kiest ABN Amro een offshore-route naar een eigen filiaal in India. Het betekent in ieder geval banenverlies.” Medio vorig jaar heeft de bank reeds een kleine afdeling, waar foutieve internationale betalingen werden hersteld, naar India overgebracht. Dat kostte tientallen mensen hun baan.
Omgekeerde wereld
De automatiseringsactiviteiten bij de bank zijn verdeeld over afdelingen als infrastructuur, operations, development, support, projectmanagement en helpdesk. Veel ict-projecten verlopen moeizaam, omdat de gestelde eisen vaak gewijzigd worden vanuit de commercie. Door de ict uit te besteden verwacht de bank dat de commerciële divisies worden gedwongen een duidelijk eisenpakket op tafel te leggen. “Dat is de omgekeerde wereld”, klagen diverse automatiseerders. “Over de optie om de ict-organisatie te verzelfstandigen en marktconform te laten opereren, wordt niet eens nagedacht. De kennis van ict-processen bij ABN Amro zit nu nog bij de eigen, loyale mensen, maar zal straks onder het regime van softwarebureaus verwateren of bij andere banken worden ingezet.”
Managers van afdelingen morren reeds en willen alleen hun verantwoordelijkheid dragen als ze betrokken worden bij de uitwerking van de plannen. Sommige ict’ers maken zich boos over het drietal plannenmakers: Rob de Haas, Geert Ensink en Koos Besteman, allen werkzaam bij de it-afdeling development. “Er zit geen visie achter hun plannen. Het enige voordeel voor ABN Amro is dat de bank straks makkelijker kan besluiten niet aan ict-projecten mee te doen. Kortom, het is niet meer dan een bezuinigingsoperatie.”< BR>