Het belang van de automatisering van grote sportevenementen groeit. Niet alleen vanuit het oogpunt van sponsoring, maar ook vanwege de lucratieve opdrachten die er te halen zijn. Opvallend is de grote waaier van IT-bedrijven die hun diensten aanbieden. Echter, hoe meer geld er in het spel is, des te groter het stilzwijgen.
De officiële IT-sponsors van Euro 2000 zijn PSINet, Telfort en Nashuatec. De richtlijnen van het sponsorbureau ISS zijn echter zo streng dat IT-leveranciers die niet als sponsor optreden, niet kenbaar mogen maken dat ze betrokken zijn bij het prestigieuze voetbaltoernooi. Het gaat om Getronics als systeemintegrator en installateur, en Dell als leverancier van PC’s en servers.
Oorspronkelijk was het plan om de gehele automatisering achter Euro 2000 uit te besteden aan één grote automatiseerder, net zoals IBM als hoofdaannemer de IT achter de Olympische Spelen regelt. De onderhandelingen tussen de Europese voetbalbond en deze automatiseerder – volgens een ingewijde betrof het EDS – liepen echter een jaar geleden spaak. Een woordvoerster van EDS in de Verenigde Staten wil alleen maar kwijt dat het bedrijf sinds een jaar – na het aantreden van de nieuwe topman Dick Brown – een nieuwe internationale marketingstrategie heeft. "Wij richten ons nu op de zakelijke markt, en sponsoren beurzen en lezingen. Aan directe consumentenmarketing, waaronder de sponsoring van sportevenementen, doen we niet meer."
In eigen hand
Door het terugtreden van EDS stond Euro 2000 in juni 1999 voor de vervelende opgave opnieuw te beginnen met de automatisering van het toernooi. In plaats van één hoofdleverancier ging de organisatie vervolgens in zee met een aantal IT-leveranciers. Waarschijnlijk zijn de problemen met EDS een van de redenen dat de Uefa de automatisering van het volgende toernooi in Portugal in 2004 in eigen hand wil houden. Ook speelt mee dat de Europese voetbalbond niet steeds het wiel opnieuw wil uitvinden. Bij Euro 1996 in Engeland regelde een heel ander team (Digital, Microsoft, Sema Group en British Telecom) de automatisering dan nu bij Euro 2000. Ook bij het WK Voetbal 1998 in Frankrijk, dat onder de auspiciën van de wereldvoetbalbond Fifa viel, in Frankrijk stond een ander consortium klaar: Hewlett-Packard, EDS, Sybase en France Telecom. De poging van Uefa om van de ervaring van EDS gebruik te maken, strandde dus.
Ook Sybase zag van hernieuwde sponsoring af. De leverancier van databasesoftware vindt Euro 2000 een te Europese en te weinig internationale uitstraling hebben. Volgens een zegsvrouw gaat het namelijk om ‘dure akkefietjes’. Het wereldkampioenschap in Frankrijk was in totaal ruim 50 miljoen dollar kwijt aan de automatisering. De vier IT-sponsors namen een groot deel van de kosten voor hun rekening. Hoe groot het IT-budget van Euro 2000 is, wil de organisatie niet kwijt.
Uefa en Internet
Grote sportevenementen kunnen al lang niet niet meer zonder IT. Op voetbalgebied werd bij het Europees kampioenschap in Zweden in 1992 automatisering nog nauwelijk ingezet. Vier jaar later in Engeland was dat wel het geval, zij het te laat waardoor een aantal systemen niet konden worden gebruikt. De grote doorbraak vormde het WK Voetbal in Frankrijk in 1998.
Zelfs de huidige Internetontwikkelingen gaan aan de de voetballerij niet voorbij: zo is de Engels-Franse automatiseerder Sema voor de Europese voetbalbond Uefa bezig met het opzetten van een Internetportaal voor tickets en merchandising.
Olympische Spelen
Het eerstvolgende grote sportevenement zijn de Olympische Spelen in Sydney in september. IBM regelt daar voor de laatste maal de automatisering en geeft de fakkel door aan Sema. Na 38 jaar als sponsor te hebben opgetreden, bekoelde de relatie met het Internationaal Olympisch Comité. Technische flaters tijdens de afgelopen Spelen in Atlanta in 1996 en discussies over kostenoverschrijdingen en de verantwoordelijkheid over de IOC-website waren hier debet aan.
Sema organiseert als systeemintegrator tussen 2002 en 2008 de ICT achter vier Olympische toernooien. Het bedrijf denkt hiermee zijn naamsbekendheid in de Verenigde Staten te vergroten. Het contract heeft een waarde van 220 miljoen dollar. Onduidelijk is hoeveel Sema als sponsor hiervan zelf betaalt. Het bedrijf heeft tot 1 januari 2001 een slot op de mond. Een woordvoerster ontkent zelfs – in weerwil van een bevestiging van Big Blue – dat Sema een van de huidige onderaannemers van IBM is voor Sydney.