Managed hosting door True

Magazine

Gesignaleerd: digital twins

 

Hoewel de term 'digital twins' al een aantal jaren in omloop is, heeft het door de opkomst van het internet of things een flinke impuls gekregen. Het is een mix van simulatie-, 3D- en sensortechnologie waarbij een fysiek object een digitale representatie van zichzelf krijgt. Er wordt zelfs al gefilosofeerd over de digitale levensgezel voor mensen. In het kort vier trends.

Digitale tweelingen zijn feitelijk de volgende stap in simulatie. Normaal moet er eerst via software een digitaal model van een object worden ontworpen, voordat er verder is te rekenen of vergelijkingen te trekken. Nu is met behulp van 3D-modelleren een accurate digitale evenknie van een object te ontwerpen. Daarbij gebruiken de digital twins data van sensoren die zijn aangebracht op het fysieke object. De digitale kopie is daarmee een realtime-evenbeeld van haar fysieke dubbelganger, inclusief aspecten als vorm, positie, gebaren en beweging. Daarmee is het mogelijk om direct te zien wat de conditie is van een object en wat de gevolgen zijn van de veranderingen in een ontwerp.

Begrip rukt op

Een term als 'digital twin' kan al een tijdje bestaan, maar ineens valt op dat iedereen er de mond vol van heeft. Het begrip is populairder geworden dan het synoniem 'device shadow', wat ook nog weleens wordt gebezigd.

Op de grote industriebeurs Hannover Messe, die afgelopen maand plaatsgreep, viel het begrip 'digital twin' veelvuldig. Met name Siemens presenteerde zich op de beurs als een van de koplopers op dit gebied. Het Duitse electronicaconcern heeft veel ervaring met industriële software - simulatie, cad/cam, plm-systemen - én sensortechnologie. Bovendien heeft het de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in Mindsphere, de cloudgebaseerde, industriële besturingssysteem voor het internet of things (IoT; internet der dingen) en het Duitse economisch model dat is gebaseerd op IoT: Industrie 4.0.

Digitale fabriek

Met het gebruik van digitale tweelingen wil Siemens de virtuele en de daadwerkelijke productiewerelden bijeenbrengen. Daarbij gaat het niet alleen om een enkel product of productiemethodes maar ook om complete fabrieken. De verwachting is dat zaken als monitoring, het stellen van diagnoses en het doen van voorspellingen nauwkeurig en hierdoor sneller zijn uit te voeren. Dit moet dan weer leiden tot beter en goedkoper onderhoud en makkelijk aan te passen productlijnen. Daarnaast wil Siemens door een parallelle wereld te bouwen klanten snel inzicht bieden in de toegevoegde waarde van een nieuw product. Volgens het concern vormt een digital twin dan ook het hart van de digitale fabriek, aangevuld met robotisering, innovatieve productiesystemen en 3D-printing.

Digitale onderneming

Uiteindelijk staat alles in het teken van de Digital Enterprise, aldus Siemens. Niet alleen de manier van produceren wordt gedigitaliseerd, ook hele industrieën en daarmee ondernemingen. Die moeten ook wel, omdat er een groeiende vraag is naar een grotere variëteit in producten; het liefst zo individueel mogelijk. Deze individualisering heeft grote invloed op productieprocessen in een fabriek en dus op de automatisering. Denk aan productdesign, de flexibilisering van productlijnen - het kunnen reageren op individuele behoeften - en het produceren in kleine hoeveelheden. Op de Hannover Messe maakte Siemens bekend dat het een contract heeft gesloten met sportmerk Adidas voor het inrichten van de Speedfactory. In deze fabrieksomgeving wordt met behulp van een digital twin het productieproces gesimuleerd, getest en aangepast zodat de fabricage van de sportgoederen op de individuele wensen van kopers is af te stemmen.

Digitale versie van jezelf

We kennen al de avatar, een zelfgekozen gebruikersafbeelding op websites of in videospellen. De laatste tijd rukt de digitale zakelijke assistent op die aan de hand van analysetools en machinaal-lerentechnologie gesprekken voert met computer- of smartphonegebruikers. Aan de hand van de digitale twin wordt gefilosofeerd over een digitale representatie van jezelf die te voeden is met persoonlijke gegevens en met behulp van zelflerende systemen online optreedt als jouw virtuele vertegenwoordiger. Die kan dan met instanties zaken afhandelen en in webwinkels precies die boodschappen doen die in jouw straatje passen.

Dit artikel is eerder gepubliceerd in Computable-magazine #4 van 2017.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/6048658). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

"Die kan dan met instanties zaken afhandelen en in webwinkels precies die boodschappen doen die in jouw straatje passen."
Leuk idee voor als we een paar jaar geen enkele hack meer gehad hebben op het hele internet.

Daarvóór lijkt het me een gevaarlijke ontwikkeling.

Jouw reactie


Je bent niet ingelogd. Je kunt als gast reageren, maar dan wordt je reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om je reactie direct geplaatst te krijgen, moet je eerst rechtsboven inloggen of je registreren

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
Je reactie ontbreekt
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×