Managed hosting door True

Laat zien dat je bestaat

Vergroot je marktwaarde en laat zien dat jij de specialist bent

 

Je kunt nog zoveel verstand hebben van een bepaalde internettechnologie. Zolang niemand weet dat jij de specialist bent, wordt je niet ingehuurd. En dan heb je ook geen waarde voor de markt.

Je kunt als ict'ers nog zoveel kennis in huis hebben, maar als anderen niet weten dat jij de specialist bent op een bepaald vlak, dan heb je nog niets aan die waarde. Je marktwaarde vergroten heeft alles te maken met marketing, zegt Steven van 't Veld.

Maar hoe doe je dat dan? "Je zult je zichtbaarheid moeten vergroten door jezelf te profileren als bijvoorbeeld specialist, spreker of onderzoeker. Doe onderzoek, publiceer, spreek op seminars en zorg dat mensen je naam kennen", zegt Ralph Moonen. Marinus den Hertog denkt dat je ook op partnersessies of beurzen je gezicht kunt laten zien. "Ook al betekent dat soms een grote aanslag op je agenda."

Je hoeft niet meteen op de voorgrond te treden om je marktwaarde te vergroten. Je kunt je ook laten zien door actief zijn op discussiegroepen of programmeren van open source, zegt Albert Mietus. Sjaan Laan houdt een weblog bij en zorgt dat zijn profiel op internet up te date is. Moonen heeft hierbij wel nog één tip. Zorg dat mensen je naam goed spellen. Een makkelijke manier om te meten of je zichtbaar genoeg bent is Google. "En kijk dan of de onderwerpen die in de top staan belangrijk zijn voor je (potentieel) nieuwe collega's en hun bazen," zegt Mietus.

Netwerken

Ook door netwerken vergroot je je marktwaarde. "Wees ondernemend en je zal veel kansen zien," zegt Ramesh Kalpoe. Sociale netwerksites, zoals Linked In, is een mogelijkheid. "En zorg dan voor aanbevelingen", zegt Marinus den Hertog. Maar netwerk wel alleen als je het leuk vindt. "Netwerken om te netwerken is geen goed idee. Dat merken mensen", zegt Marinka de Groot, manager van Michael Page IT.

Van 't Veld vindt het wel verstandig om naar je marketing ook je kennis te blijven vergroten. Naar buiten treden, maar niet weten waar je het over hebt is geen verstandig idee.

Bijblijven is iets dat door alle panelleden genoemd wordt. Dat kan bijvoorbeeld door cursussen, maar ook door het bezoeken van seminars of het lezen van vakbladen. Een certificaat halen is een slimme zet, want zo is aantoonbaar een kwantificeerbaar dat je de kennis ook in huis hebt, zegt Erik Hendrikx. Van 't Veld heeft nog een ander idee: "Vooral naast je werk in de praktijk les geven is een erg goede manier om bij te blijven. Nationaal, en vooral ook internationaal."

Als je je dan aan het verdiepen bent, is het slim om je niet alleen te verdiepen in niet-technische vaardigheden. "Techniek is belangrijk, maar door je te verdiepen in de materie die gelieerd is aan je dagelijkse werkzaamheden krijg je een veel beter inzicht in waarom je iets doet en waarom opdrachtgevers bepaalde wensen en eisen op tafel legt," zegt Marc Mathijsen. Robert Garskamp vindt dat ict'ers niet alleen bezig moeten zijn met business vaardigheden, maar ook met persoonlijke opleidingen die de softskills van iemand verbeteren.

Werkervaring

"Opleidingen liggen voor de hand, maar uiteindelijk gaat het toch om je werkervaring", zegt Ramesh Kalpoe. Verstandig is daarom om niet op één plek te blijven. "Maar ga niet jobhoppen", vult De Groot van Michael Page IT, aan. "Dat is niet goed voor je marktwaarde. Het laat zien dat je nergens goed je tanden in wilt zetten." Zij raadt daarom aan om aan de slag te gaan als zzp'er of te kiezen voor een detacheerder.

Maar hoe weet je dan welke cursussen je moet gaan doen of welke vaardigheden je moet ontwikkelen. Veel van de panelleden wisten al snel wat ze wilden gaan doen in de ict. Dit doel hebben ze altijd voor ogen gehouden en de carrièrestappen altijd afgesteld op dit doel. Edwin Weijdema heeft zijn carriere door middel van drie componenten uitgewerkt. "Hbo-opleiding, werkgever en persoonlijke ontwikkeling." Als je niet weet wat je moet gaan doen kun je door met anderen te praten er achter komen waar je goed in bent. Daarvoor kun je ook je netwerk inschakelen. Sjaak Laan houdt een document bij waarin staat wat hij allemaal gedaan heeft. "Zo kan ik controleren of ik wel de juiste dingen doe. Als je dit een aantal jaren doet, krijg je een goed beeld van je ontwikkeling."

Geduld en doorzettingsvermogen

Natuurlijk gaat het vergroten van je marktwaarde nooit zonder tegenslagen. Marteniek Bierman raadt mensen aan zich vooral niet af te laten houden van je eigen gekozen doel. "Tegenslagen horen bij je ontwikkeling en hebben een prettige eigenschap tijdelijk te zijn. Als je voldoende geduld en doorzettingsvermogen hebt, kun je ze altijd overwinnen."

Eigenlijk vindt Erik Hendrikx marktwaarde nu niet zo belangrijk. Dat komt omdat het nu goed gaat in de ict-sector. "Voor de tijden dat het werkaanbod minder gaat zal het wel weer gaan spelen." Marteniek Bierman heeft ook nog een tip voor als je je doel bereikt hebt. "Kijk dan eens om je heen, geniet van het uitzicht en kies vervolgens een nieuw doel. Zo blijft het werk verfrissend en uitdagend en zullen werkgevers je altijd graag in dienst hebben." Klaas Piet Meindertsma heeft nog een andere laatste tip als je je marktwaarde vergroot hebt. "Zorg dat je eigen baas wordt als je eenmaal in een goed vakgebied zit. Ikzelf had altijd last van bazen, omdat ik ze slechter vond dat mijzelf."

Hoe vergroot je je marktwaarde:

- Blijf zichtbaar voor de markt door weblogs, partnersessies, seminars.

- Controleer of de informatie die mensen over je vinden via Google nog wel klopt.

- Zorg dat je bijblijft in het vakgebied door trainingen, seminars en nieuws.

- Ga niet jobhoppen.

- Doe veel ervaring op door bij grote projecten en verschillende organisaties aan de slag te gaan. Doe dat wel als zzp'er of gedetacheerde, want anders ben je aan het jobhoppen.

- Staar je niet blind op de technische aspecten van het vak. De techniek die je nu toepast is waarschijnlijk over tien jaar verdwenen.

- Soms kan een stap achteruit, later twee stappen vooruit betekenen.

- Laat je gevoel spreken bij een belangrijke keuze

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2555816). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×