Managed hosting door True

Kleinere detacheerder heeft het moeilijk

 

Vele kleinere detacheringsbureaus zullen nog deze zomer kopje onder gaan, verwacht directeur Ron Stomp van ict-detacheerder Avance in Breukelen. Directe aanleidingen zijn de moeilijke markt, druk op de marges en de wens van freelance ict'ers rechtstreeks zaken te doen met opdrachtgevers. Avance kocht vorige week de failliete boedel van branchegenoot Jobstream uit Alphen aan den Rijn.

De markt voor kleinere ict-detacheerders is moeilijk, vertelt Ron Stomp. Vorige week maakte zijn onderneming bekend de failliete branchegenoot Jobstream over te nemen. De kleinere ict-detacheerders zitten in een lastig parket, weet Stomp. 'Met minder dan vijftig ict-specialisten aan het werk is het lastig overleven'. Jobstream had ten tijde van het faillissement veertig mensen aan het werk.

De pijn bij kleine ict-detacheerders komt vooral voort uit de moeilijke markt. Door de transparantie van tarieven staan de marges van de detacheerders onder druk. Freelance ict'ers onderhandelen steeds scherper over hun tarieven. Bovendien kiezen zij er sneller voor om rechtstreeks zaken te doen met opdrachtgevers, wanneer deze daarvoor openstaat.

De kleine ict-detacheerder Jobstream, tot het faillissement op 22 maart 2011 eigendom van directeur Ric Zandvliet, is onder deze marktkrachten bezweken. Het bedrijf raakte in problemen toen de grote opdrachtgever ITSP eind 2010 bankroet ging en rekeningen van zo'n 60.000 euro onbetaald bleven. Bovendien had Jobstream veel overhead- en managementkosten, vertelt Stomp, waardoor het bedrijf er niet in slaagde dit gat uit de krappe marges te dichten.

Helpdesk

Avance probeert de freelancers die voor Jobstream werkten tegemoet te komen door de gewerkte uren over maart alsnog uit te keren. Uren uit eerdere maanden, waarvan de factuur nog open staat, krijgen zij op dit moment nog niet vergoed. Curator Pauline Bergmans van Jobstream maakt nu de balans op om te zien of er onder de schuldeisers nog iets te verdelen valt.

Stomp ziet in de nabije toekomst vooral concurrenten 'aan de onderkant van de markt' verdwijnen. Oorzaken daarvan zijn de outsourcing van dergelijke activiteiten naar lagelonenlanden en de opkomst van cloud computing. Het gaat daarbij volgens hem om detacheringsbureaus die zijn gespecialiseerd in functies als die van helpdeskmedewerker en ict-beheerder.

Massa

Avance is de afgelopen jaren door overnames gegroeid tot een omvang van nu 320 ict'ers onder contract. Eind vorig jaar kocht de onderneming de failliete boedel van ict-detacheerder Albion (twintig man) uit Rijswijk. In oktober nam Avance detacheerder Look@it  (veertig man) uit het Noord-Hollandse Hem over. In april 2008 werd Lanscape gekocht (negentig man). Avance zet deze strategie voort. 'Wij  proberen nu door overnames verder massa te creëren, zodat wij zelfstandig op aanbestedingen kunnen inschrijven', zegt Stomp.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/3879545). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees ook


 

Reacties

Waar ik benieuwd naar ben, is waarom 50 te klein en 320 groot genoeg is om te leven. Het gaat beheersing van de om marges, de kosten, risicospreiding en commercieel talent. Omvang komt pas daarna.

Onder het geweld van de ZZp-ers, goede mensen voor lage kosten, zullen ook de grote spelers uiteindelijk vergruizelen.

Wij hebben met zn 3e een bedrijf met gem. 25 medwerkers en gaat prima en is goed van te leven. Tsja moet je jezelf geen managementvergoeding van boven de 100.000,- euro per jaar geven.......zal hier ook wel gebeurt zijn...ik zie het zo vaak...en wie zijn de dupe....

De omvang van een organisatie hoeft niet per definitie iets te zeggen over de overlevingskansen in deze tijd. Wat wel belangrijk is dat er een kwalitatieve toegevoegde waarde wordt geboden voor klant en freelancer.

Hier ontbreekt het aan. Veel bureaus zijn niet in staat gebleken vraag en aanbod op elkaar af te stemmen. Kreeg de opdrachtgever nu daadwerkelijk waar hij/zij mee geholpen is? En wat was de waarde voor de freelancer?

De afgelopen jaren is gebleken dat een duidelijk focus en niet op een te grote voet leven uitstekende uitgangspunten zijn waarmee ook kleinere organisaties succesvol zijn.

40 man bij Look@IT beetje een fabel! en dan Jobstream .. is ook al geen overname te noemen .. Dat was echt een ramplijst! met Marges die te verwaarlozen zijn.
Allemaal prachtige praat over hoe goed Avance wel niet is.
Ron je doet het leuk, maar om nou te stellend at kleinere specialisten het allemaal moeilijk krijgen geld in zelfde mate voor grotere bedrijven.
Bij grotere bedrijven is de overhead vaak procentueel veel groter dan bij kleinere bedrijven en de marges gelijk als bij die kleinere bedrijven.
De stelling moet zijn: "heb je iets toe te voegen, lever je een goed product of dienst?" Als daar het antwoord ja op is heb je bestaansrecht ongeacht het formaat van je tent. Of je nu 15 of 1500 medewerkers hebt.
Kortom ik neem aan dat dit 'borrelpraat'of 'bravoere' is want als dit het inzicht is waarmee je de tent aanstuurt staat binnenkort Avance een keer te koop!

Tja, als je marges van meer dan €50,00/of 40% per uur gewend bent en daar naar afroomd, dan krijg je het moeilijk. Er zijn er maar een paar, die genoegen nemen met €10,00 fee én op tijd betalen. Die hebben mijn voorkeur.

Ron heeft gelijk dat kleine detacheerders het moeilijk hebben. Hij geeft alleen geen echte verklaring hiervoor.

Een kleine detacheerder heeft meestal 2-3 directeuren/eigenaren. Dat zijn meestal boefjes die zien dat een goede zzp-er 150k/jaar scoort. Dus als een simple techneut dit vangt dan moeten zij minstens 200K/jaar en een Range-rover hebben. In goede tijden zijn de boefjes blij, bij een beetje tegenwind vallen ze om.

Het draait bij de ZZP'er om drie zaken als hij in zee zou gaan met een bemiddelaar :

* Het vertrouwen
* De mate van transparantie van de bemiddelaar
* Het verdienmodel van de bemiddelaar

Als ik zo dat plaatje zie dan lijkt dat toch een hoop te verduidelijken: een 'John de Manager' type met dito auto en bijbehorend goois kantoorpand op de achtergrond...

De tussenhandel is tijden een gouden business geweest, het aantal keer dat ik 3, 4 schakels tussen ZZPer en eindklant aantrof is niet op een hand te tellen. Iedereen wou minimaal een tientje afromen en zeker bij langer durende projecten was de hoeveelheid inspanning niet groter dan maandelijks het opstellen van een factuurtje.

Vroeger was er meer bestaansrecht voor tussenbureaus, zeker in de tijd voor de VAR. De belangrijkste functie toen was toch vooral het vrijwaren van de eindklant van naheffingen en al het gedoe met het GAK/UWV (de wat ervarener zelfstandigen hier zullen de ellende nog wel weten). Tegenwoordig is het eenvoudig om een VAR aan te vragen en de koudwatervrees bij de meeste eindklanten om gelijk zaken te doen met een zelfstandige is veel lager.

Op dit moment is in mijn ogen de enige toegevoegde waarde van een 'tussenbureau' het werven van klanten. Daar mag natuurlijk een correcte beloning tegenover staan maar de tijd van het grote geld lijkt me voorbij.

Situaties met meer dan 1 tussenlaag zijn bij voorbaat kansloos want in de huidige scherpe markt is die marge er gewoon niet meer. De zelfstandige gaat echt niet meer voor 40 euro werken zodat alle 3 tussenlagen hun deel kunnen krijgen en de eindklant alsnog 75 euro betaald.

Nee, de toekomst is in mijn ogen aan meer werving en selectie achtige bureau's: ik betaal graag een fee voor een nieuwe opdracht (afhankelijk van duur, tarief en exclusiviteit) en verder regel je zoveel mogelijk zelf.

qPeter:'De enige toegevoegde waarde is het werven van klanten'..
Tja, maar dat is nou net waar het allemaal om draait. Een klant die je dienst afneemt en er voor betaald.

Dat het bedrijf in dit voorbeeld een schaalvergroot nastreefd is alleen maar begrijpelijk als je doel is om bij grote klanten actief te zijn.

Lijkt me ook nog eens vrij moedig om dit te doen in tijden waarin de marge's laag zijn en de over te nemen bedrijven schulden hebben.

Ik denk dat er een neerwaartse druk op de tarieven is die ook tijdens de komende economische 'upcycle' zal blijven bestaan. Offshoring wordt steeds gewoner en als een bedrijf ervaring heeft met offshoring en in staat is om een gedetacheerde medewerker op afstand aan te sturen, waarom zou hij dan een Nederlands detacherings bedrijf het 5-8 dubbele betalen van een offshore medewerker?
Ik voorzie dat de markt voor lokale detachering steeds kleiner wordt en de offshore detacheringsmarkt groter. Tegelijkertijd zal het overgrote deel van de IT-ers als freelancer direct ingehuurd worden door bedrijven (zonder tussenschakels). Het enige wat dan nodig is, is een transparante marktplaats waar bedrijf en freelancer gematcht worden.

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.