Managed hosting door True

'ICT'ers zijn communicatief gezien horken'

Training

Communiceren is vaak lastig voor ict'ers. Volgens verschillende trainingsbureaus die ict'ers trainen in sociale en communicatieve vaardigheden missen de meeste techneuten klantgerichtheid.

Ict'ers missen communicatieve vaardigheden en komen niet klantgericht over. Toch zijn deze vaardigheden steeds belangrijker voor ict'ers. Dat communiceren vaak lastig is voor techneuten, merken verschillende communicatietrainers in de praktijk.

Miriam van de Laak van trainingsbureau One2train, vertelt dat de communicatievaardigheidstraining voor ict'ers is ontstaan door vraag vanuit de ict-sector zelf. "Wij geven al jaren netwerk-, security- en wireless-trainingen, Doordat er steeds meer van ict'ers wordt verwacht en zij ook steeds vaker klantcontact hebben, vroegen onze klanten om een training communicatieve vaardigheden."

Status

Ook Didacticum opleidingen biedt een communicatietraining voor ict-medewerkers. "Ict'ers moeten tegenwoordig én technisch onderlegd zijn én communicatief vaardig", zegt Hans Renee van Didacticum opleidingen. "Vooral starters moeten nog veel leren. Vaak komt hun onvermogen te communiceren voort uit onzekerheid en onwetendheid. Hoe dit zich uit? Techneuten gaan meteen de diepte in. Waar anderen eerst vragen hoe het weekend was, begint deze groep vanuit het niets over een technische oplossing."

Van de Laak ziet onder haar cursisten hetzelfde beeld: "Ict'ers zijn communicatief gezien vaak onbedoeld horken. Ze gebruiken veel verkleinwoordjes en hebben het over een ‘routertje' en een ‘switchje' waardoor zij klanten niet duidelijk maken dat dit cruciale onderdelen van een oplossing zijn." Dit komt volgens van de Laak voornamelijk door de status die technische taal onder ict'ers heeft. "Het gebruik van technische taal is binnen de ict-sector een teken van kennis en werkt statusverhogend."

Zwartwit

"Als je expertise hebt, ben je iemand in de ict-sector", beaamt Has van den Kieboom van Schouten & Nelissen. "Ict'ers zijn vaak zeer betrokken vakspecialisten met veel kennis over en focus op hele specifieke onderwerpen. Dit heeft als nadeel dat zij soms moeilijk buiten hun vakgebied kunnen denken en minder ontwikkelde sociale vaardigheden hebben." Volgens Van den Kieboom vinden veel ict'ers het daarom lastig om zich te verplaatsen in een ander.

En daar ligt precies het probleem, zijn alle trainers en opleiders het over eens. Ict'ers zien niet dat de beste technische oplossing niet altijd de beste oplossing voor de klant of collega is, die zij moeten helpen. "Ict'ers weten vaak niet hoe zij een verband kunnen leggen tussen de techniek en de oplossing die een klant zoekt", legt Yvonne Bik van Ypsilon communicatie het probleem uit. "Ict'ers zijn geneigd zwartwit te denken. Zij denken vanuit de ict en weten precies wat wel en niet kan, maar missen gevoel voor verhoudingen. De manier waarop je iets aan een klant vertelt kan de klant al het gevoel geven dat zij de beste oplossing voor hun probleem krijgen."   

Oogcontact

Om ict'ers beter te laten communiceren moeten zij zich dus eerst leren te verplaatsen in een ander. "Ict'ers moeten leren dat niet-techneuten niet dezelfde taal spreken als zij", zegt Bik. Tijdens een training worden cursisten zich daar bewust van. Maar is een training dan echt een remedie voor het communicatieprobleem? Alfa's zullen het niet worden, maar volgens de verschillende opleiders is er zeker verandering waar te nemen. 

Renee: "Wij zien na een trainingstrajecct vaak dat mensen beter luisteren naar hun gesprekspartner en niet meer alleen zelf praten. Bovendien maken zij meer oogcontact."  Ook Van de Laak probeert tijdens trainingen op ict'ers over te brengen hoe zij zichzelf beter duidelijk kunnen maken tegenover klanten. "Tijdens een training geven wij ze handvatten mee. Vaak blijkt dat zij die handvatten ook binnen de organisatie gebruiken of zelfs thuis."

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Lees verder


Reacties

Wat die trainingsburo's als Didacticum verkopen is gebakken lucht. Veel automatiseerders hebben een lichte vorm van autisme. Autisme kan helemaal niet genezen worden, dus wie iets dergelijks belooft is een oplichter.
Iemand die met autisme geboren is, is al zijn hele leven bezig zich aan te passen aan een niet autistische omgeving. 7305 Dagen, bij iemand van 20. Die ene dag training gaat niet zoveel toevoegen.

De groep echt goede technisch specialisten ( techneut is een scheldwoord ) is maar klein. Als iemand door training iemand anders kon worden, stuurde je toch gewoon iemand uit de veel grotere groep vlotte-babbelaars-zonder-talenten naar een computercursus ?

Valt me op dat ICT'ers zich door dit stuk beledigd of aangevallen voelen. Waarom? Is communicatie niet overal een probleem? Heb je wel 's goed gecommuniceerd met een medisch specialist? Of een fiscalist? Heb je wel 's bij een BMW-dealer beklag gedaan over die waardelose achterwielaandrijving? Was het antwoord wat je verwachtte?
Volgens mij communiceren ICT-specialisten net zo als alle andere specialisten.
Zo bekeken zegt dit stuk dat ik als ICT-specialist eigenlijk net zo communicaief ben als een hersenchirurg. Nou, dan geef ik ze wel gelijk :)

Ik vind dat medisch specialisten heel goed commmuniceren.
Maar ik ben dan ook bereid om me te verdiepen in wat medische termen, als ik wat mankeer. Ik zou het niet in mijn hoofd halen om " het kan me niet schelen hoe mijn lichaam werkt, fix het ! " te roepen.

( ik wil trouwens niet dood gevonden worden in een BMW; de techniek deugt, maar het merk past meer bij mensen met een pet en een snor )

Ha ha, de IT'er komt er niet best vanaf in de computable, kunnen niet communiceren en ze gedragen zich als een hork. Daar zou ik nog aan willen toevoegen: ze ruiken ook een beetje.

"Trainingsbureau's zijn vaak gevoelsarme en discriminerende instellingen".

Als je technische netwerktraining geeft, dus over ict_doosjes, wil niet automatisch zeggen dat de kennis in huis hebt om menselijk communicatie trainingen te geven. Ik moet toegeven.. het is wel is waar een leuke nice market voor je bestaande klantenkring, en uitermate winstgevend.
Ik ben ook heel benieuwd naar jullie cijfers hoe groot de tevredenheid en het succespercentage van deze trainingen zijn, want dat vind ik hier nergens terug.

[Status]:
"Vooral starters moeten nog veel leren. Vaak komt hun onvermogen te communiceren voort uit onzekerheid en onwetendheid."
Das toch ook logisch (

[Status]: deel 2
"Vooral starters moeten nog veel leren. Vaak komt hun onvermogen te communiceren voort uit onzekerheid en onwetendheid."
Das toch ook logisch (ict jargon) in deze westerse maatschappij. Op overheids-scholen word je alleen maar volgestopt met kennis, en oogstrijp gemaakt voor het bedrijfsleven?
Zeg me eens "trainingsdeskundigen"...Op welke (voorgezet) onderwijs word er oprecht gewerkt aan het ontplooien van je menselijke capaciteiten? Nergens toch?
Het is overal een bla bla bla kennis-georienteerd, weten, denken, logisch, linker - hersenhelft, ego model, waarbij zo weinig mogelijk aandacht word geschonken aan de ontplooiing van je gevoel! intuitie! creativiteit!, kortom het menselijke WEZEN achter de functie omschrijving, certificaatjes (verkleinwoordje) en het 3 delig grijs?

Gek he dat starters dan "een beetje onbekwaam op menselijk vlak overkomen?"
Doe een een root-cause analyse (ict jargon...betekent ijk eens naar de structurele basis van dit probleem) en pak dat eens aan. Ga klagen bij de overheid en het ministerie van onderwijs, want die houd deze opleidings ellende bewust in stand!

Verkleinwoordjes kunnen OOK aangeven:
- dat techneuten "liefkozend" praten over hun geliefde ict apparatuur nietwaar schatje? (verkleinwoordje met alle respect!)
- dat "een routerje" in HUN belevingswereld ook eigenlijk helemaal "niets bijzonders voorstelt", makkie, piece of cake of was het nu "pies of keek"??

Het ego van de onbekwame (ALPHA of BETA) -niet met de ict techniek bekende" omstander _kan_ dit verkeerd uitleggen en daar al gauw (wat in de ver-nederlandse cultuur al heeb gebruikerlijk is , haast standaard) een negatieve ego_sticker [status] opplakken i.p.v. een positivere en liefdevolle omschrijving [bewondering] voor deze begaafde ict-technicus ;-) Voel u 'm?

ZwartWit:
Mooi voorbeeld van negatieve journalistieke berichtgeving... hoe "WEER alles aan die (vingertje -- hij hij --) ict-er ligt" die ict-er kan zich niet verplaatsen. Draai het eens om voor de aardigheid als je daartoe in staat bent, als je het kunt, wilt.
Hoeveel "klanten" en "werk-gevers" kunnen, willen zich oprecht verplaatsen in de ict-er (onafhanklijk van het nivo van haar/zijn communicatieve skills?)
- Hoeveel mensen buiten de ict zijn er daadwerkelijk betrokken BIJ de ict-er??
- Hoeveel mensen willen de MENS zien achter de hardwerkende functie omschrijving. de MENS die als die wonderen mogelijk maakt om?
Wat ik hier regelmatig lees is "dat het mot werken, gisteren en zo goedkoop mogelijk, het liefts onderhouds vrij". Hoe het gedaan word en door WIE is niet belangrijk meer.... want DAT zijn we met zijn allen uit het oog verloren, Dat er achter alle bling bling grafische schermpjes mensenhanden zijn die het werkend maken ;-)

Begin je nu ook te begrijpen, dat "het gevoel voor de (arbeids, klant) verhoudingen totaal zoek is in deze branche?

Immers...Van iedere vinger die je uitsteekt naar een ander, wijzen er ook nog eens 3 + een duim terug naar je-zelf!. Maar daar willen de meeste (niet technisch begaafde) mensen niet mee geconfronteerd worden.
Hun [statusje] (verkleinwoord) van "afhanklijk te zijn geworden" als bedrijf, maatschappij van technisch begaafde mensen die hun meestal vrije tijd hebben gestoken om zich te verdiepen in de ict techniek, i.p.v. het ontwikkelen van hun menselijke kant.

Juist daarom worden die hardwerkende ict-ers nu keihard afgeschoten door die [afhanklijke] mensen via dit soort artikelen. Heb je er ooit - als trainings-instituutje - bij stilgestaan hoe dit moet voelen om dit soort berichten hier te lezen?????

Oogcontact:
Hier ligt ook wederom aan de ict-er.
Is het een idee om
- techniek trainingen te organiseren voor niet-techneuten?
- Of menselijkheid / bewustzijnsverruimende trainingen voor opleidingsburo's
Je hebt het hier wel over mensen van vlees en bloed die hun vak uitvoeren en niet over de omzetcijfers of de profit marging van je volgende Q2 / 2009.
Dat zijn er veel meer, dus meer business, omzet, klanten.. en dan hoeft niet alles meer te komen "van de kant van de ict-er".

Communicatie is zal altjd blijven een 2 way street, waarbij TWEE partijen elkaar tegemoed kunnen komen als ze dat willen tenminste.

Mooie metafoor (beeldende plaatje voor den geest)
- Communicatiekloof (dan hou je het neutraal)
- Het bouwen van een brug (externe of hersenbrug tussen beide helften)
Een brug kun je bouwen met woorden, die afgestemd zijn op gelijke golflengte, gericht op elkaar, luisterend naar elkaar.
Ergens in het midden ga je elkaar ontmoeten, als techneut en niet-techneut, om verder samen te werken aan een oplossing door samenwerking van Alpha & Beta.
Zodat deze industrietak niet haar Omega bereikt vanwege die -->> die daar --> Alpha die aan hun kant van een potentiele brug bleven zitten, hun vingertjes wijzend naar de overkant van hun gezamelijke communicatiekloof!

Wees een echte hollandse bruggenbouwer..
Daar valt meer business in/aan te verdienen dan het slopen van het "ict-nerd-imago" ten bate van je eigen trainings business en het slijten van "so called communicatie cursusjes" (verkleinwoordje) :-P.


P.s.
Als jullie nog een technisch en menselijke begaafd trainer zoeken, iemand die en mensen en techniek verstaat, neem dan contact met me op,
Dan kunnen we gaan praten over een mensenlijk trainingsprogramma wat de mens op de eerste plaats zet, en daarna pas aan de slag gaat met de techniek

@Ronald Vermeij:
Hoe loffelijk ook jouw streven voor menselijke trainingsprogramma's, bedrijven denken daar iets anders over. Ondanks dat iedereen altijd roept over 'human capital' en hoe belangrijk mensen wel niet zijn. In deze tijden leer je de bedrijven kennen (niet dus).
Haha, dream on, in werkelijkheid ben je gewoon een nummer, als een item in de database (dat geld kost of oplevert), niks meer, niks minder.

Verkopers zijn kontaktgestoord!

In hun belevingswereld is het normaal om grove onwaarheden te vertellen over het produkt dat ze de klant door de strot willen duwen.

Journalisten zijn lui!

In plaats van iets te doen beschrijven ze situaties die ze zelf niet veranderen maar waarop ze alleen hun kommentaar willen geven.

Zo, . . . hoeveel meer van deze onzin gaat computable nog publiceren?

@GetReal: Ik ben het helemaal met je eens! 100%.
Je bent en blijft - als menselijk wezen van vlees en bloed - in deze maatschappij niets meer / minder dan een "burgerservicenummer".
Een Economic of human asset wat vanaf "zijn school verlaten"(jeugdgevangenis) tot aan zijn dood (want pensioen verdwijnt gewoon, mark mij words!) arbeids(dwang)matig als een sinasappel naar believen kan worden uitgeperst door de maatschappij overheid, voor de belangen van een ander. Hoe bedoel je vrijheid?

Speltip 11: "Beledig je potentiele klanten niet"

Speltip 34: "Marketing dmv provoceren werkt niet op alle doelgroepen"

Communicatie-opleidingsbureaus die niet kunnen communiceren... Kan het gekker?

Hoe groter het verschil in kennis tussen twee partijen, hoe groter de kans dat ze van elkaar vinden dat ze niet kunnen communiceren. Dat wordt versterkt als de zaken niet zo lopen zoals verwacht. Dat krijg je ervan als de maatschappij kiest voor specialisten. Gelukkig ontstaan er zo kansen voor een grote groep generalisten om het(communicatie-)gat tussen de twee partijen op te vullen en te zorgen voor vertaling, verheldering en begeleiding naar het gewenste resultaat.

Ja hoor, ze hebben helemaal gelijk, laten we met z'n allen nog meer gaan overleggen/lullen.ouwehoeren en dan alsnog tot de conclusie komen dat de meeste klanten verwachten dat een computer/server of stuk software "gewoon" weet wat de bedoeling is. Wellicht kunnen we een commissie oprichten en dan wekelijks een overleg(je) hebben. Daarna een verslag en daar dan weer over overleggen. Pas ITIL toe zoals bedoeld en waarschijnlijk kun je dan al een heel eind komen.

Als die anderuh, die klantuh, zo kommunikatief zijn, wrom zeggen die dan niet ff wat ze willen hebben of zettuh het ff goed op papier?

Helemaal eens met Jan Donker. Tuurlijk zijn het weer de ICT ers die niet kunnen communiceren. Over gebruikers wordt niet gesproken. Laten bedrijven eens hun organisatie optimaliseren. Doorlichten van procedures, vooruitkijken, en "out of the box" leren denken. Personeel aannemen wat WEL met een pc om kan gaan. En geen digibeten, Dan zou het communiceren een stuk beter gaan. en "by the way", die communicatietrainingen zijn inderdaad gebakken lucht. Gewoon commerciele pikkies die geld willen verdienen in deze wereld.

Hoe komt het dat alles in deze artikelen zo op de persoon gespeeld wordt, aanvallend is? En op karakter.

Wat jammer, want communicatie is niet meer dan een bepaalde "taal" die iemand spreekt: de een met veel details, de ander met veel blabla en weinig acties, de 3e met veel menselijke emoties erin en de 4e is heel kort en afgemeten.

En dit komt in alle (werk)gebieden voor, omdat het niets met karakter/eigenschappen te maken heeft. Of met HDHD of autisme.

Het is gewoon een taal die je spreekt en ja, je kunt ook de taal leren spreken van die ander, als je dat wilt. Wellicht om betere resultaten te behalen, maar het hoeft niet....

Laten we elkaar vooral in elkaars waarde laten.

Autistische techneuten moet je gewoon met elkaar in 1 hok drukken en verder niet met klanten om laten gaan. Da's nergens voor nodig en daar kwel je ze mee.

Zorg voor een goede tussenpersoon / projectleider die de vertaalslag tussen de klant en de techneut kan maken.

Ook onder andere beroepsgroepen komt slechte communicatie voor. Als datawarehouse specialist "communiceer" ik regelmatig met klanten - niet zelden krijg ik daarbij een hele lading vakjargon over mij heen gestort! Bijvoorbeeld die boekhouder die gedetailleerd alle ins en outs vertelt over journaalposten, grootboekrekeningen, etc. Of laboratoria personeel dat blijkbaar veronderstelt dat ik hun jargon ook volledig begrijp.
Voor mij is het altijd de kunst om uit de wirwar van informatie datgene eruit te halen wat relevant is voor mijn project. Over communicatie vaardigheden gesproken...

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.