Jim Klop is 45 jaar en werkt sinds eind vorig jaar als Competence Center manager Web Development bij KLM. Klop heeft als manager Web Development tachtig mensen onder zich die zich dagelijks bezig houden met de internet- en web-ontwikkelingen bij KLM.
Hoe ben je op deze positie terecht gekomen?
"Van origine kom ik niet uit de ict. Ik ben begonnen met een hts-opleiding tijdens de militaire dienst. Daarna, in 1985, zag ik een advertentie in de krant staan. Daarin vroeg de KLM om een applicatieprogrammeur. Deze opleiding werd door de KLM verzorgd. Vervolgens ben ik doorgestroomd naar diverse andere functies binnen de ict. In 1997 ben ik voor de Arubaanse regering gaan werken, ook in de ict. Dit was op contractbasis voor enkele jaren en in 1999 ben ik uiteindelijk terug bij KLM in dienst gekomen. Mijn huidige functie van Competence Center Manager Web Development bekleed ik sinds oktober vorig jaar.
Hoe ziet jouw gemiddelde werkdag eruit?
"Mijn werkdag bestaat op dit moment voor een groot deel uit werving van nieuw personeel. De afdeling is nu ongeveer 80 man groot en wordt mede aangestuurd door mijn Team Managers. Het volume aan projecten en maintenance zit sterk in de lift en zal de komende jaren blijven toenemen. Om hier goede invulling aan te kunnen blijven geven wil ik dat mijn afdeling sneller gaat groeien met uiteraard mensen met de juiste skills en competenties.
Daarnaast spelen innovatieve ontwikkelingen zoals SOA en RUP die mijn afdeling raken en waaraan ik deelneem in de stuurgroepen. Voor dit alles is geregeld afstemming nodig en wordt er dus ook veel vergadert. Gelukkig regelt het secretariaat alles vlekkeloos voor mij. Met mijn afdeling zijn wij en willen wij de leverancier van web-oplossingen zijn voor AirFrance KLM. Hierbij werken wij zeer nauw samen met de Organizers en Websystems binnen onze organisatie. Mijn werkdag is druk, maar zeer uitdagend, divers en dynamisch."
Wat maakt iemand een goede ict-manager?
"Een manager moet om te beginnen hart voor de zaak hebben en zich er volledig in kunnen storten. Een goede omgang met mensen is minstens zo belangrijk. Je werkt tenslotte iedere dag met veel mensen samen. Ik ontken niet dat het ook helpt als je daarnaast veel van de techniek weet. Een vereiste is om een duidelijke missie en visie te hebben. Als je dat niet hebt, heb je een stuurloos schip."
Hoe zie je je toekomst als manager?
"Ik kan in mijn huidige functie nog ontzettend veel doen. Ik heb deze functie sinds eind vorig jaar en weet zeker dat ik hier nog jaren mijn ei kwijt kan. Met het samengaan van KLM en Air France zijn wij de world leading airline en bieden wij onze klanten allerhande innovatieve services die wij op ict-gebied ondersteunen. Wij werken voor alle businesses van KLM: Passage, Cargo, E&M, Operations etc. Ik voorzie dat er nog veel uitdagingen op mijn pad komen, dus voorlopig zit ik hier op de goede plek."
Dit artikel werd geschreven door Damian Wüst. Studenten van de School voor Journalistiek ondervragen ict-managers over hun werk. De interviews maken deel uit van hun studie. |