KLM wil in het kader van Operation Baseline gefaseerd een einde maken aan de inhuur van circa 350 ICT-krachten. Dat bedreigt de positie van IT-partners, zoals CMG, ICL, Iquip, Oracle, CSS en TPP. De leveranciers reageren vooralsnog kalm op het naderende onheil.
Het vaste IT-personeel is geen overtolligheid aangezegd", zegt José Smeets, bestuurder van FNV Bondgenoten. "Het is de bedoeling dat uiteindelijk alle inhuurkrachten zullen verdwijnen. Veel projecten worden stopgezet." Op dit moment buigen de medezeggenschapsraden binnen de KLM zich over een advies. Door de toezegging dat er geen KLM-medewerkers ontslagen worden, is er nog geen onrust onder het personeel ontstaan. Woordvoerder Hugo Baas wil niet ingaan op de plannen. Volgens hem maakt KLM de inhoud ervan volgende maand bekend en blijkt dan pas wat de gevolgen zijn voor de IT-organisatie.
Maatregelen
Via een grootscheepse reorganisatie, Operation Baseline, wil KLM weer winstgevend worden. Een van de maatregelen is een scherpe bezuiniging op de ICT-kosten door IT-investeringen te bevriezen en de inhuur van personeel stop te zetten. Er werken zo’n zevenhonderd automatiseerders bij de luchtvaartmaatschappij, waarvan een groot deel bij de centrale afdeling Information Services. Ongeveer de helft is inhuur, zowel op centraal niveau als bij de diensten.
Bij CMG, de belangrijkste IT-partner die tientallen consultants bij KLM heeft werken, zijn de gevolgen al merkbaar. "Er is al een aantal mensen terug gekomen naar onze vestiging in Amstelveen", meldt Monique Mulder, accountmanager KLM bij CMG. Mulder ontkent dat daardoor wrevel is ontstaan tussen de vliegtuigmaatschappij en de automatiseerder. "Wij blijven een adviesrol vervullen en denken als IT-partner hoe er kosten kunnen worden bespaard en welke projecten wel of niet kunnen doorgaan. Maar ook aan CMG zal de bezuinigingsmaatregel niet voorbij gaan." Andere grote IT-leveranciers, zoals ICL, Iquip en Oracle, houden zich echter op de vlakte.
Budget
Ton de Haar, eigenaar van De Haar Servicelevel- en contractmanagement uit Elst, vertelt dat onder Operation Baseline alles op slot gaat, maar dat verbaast hem niet. "Wie vorig jaar na de slechte resultaten de signalen niet heeft opgevangen dat KLM zou bezuinigingen op IT, heeft zich niet in de klant verdiept. Het was vooral te merken aan de budgetaanvragen die steeds opnieuw moesten worden ingediend."
De Haar, die eind vorig jaar vier beheeromgevingen van het nieuwe commandocentrum opleverde, plaatst wel kanttekeningen bij het voorgenomen besluit van KLM om het onderhoud van bestaande IT-systemen stop te zetten. "KLM zal toch bepaalde wijzigingen in applicaties moeten doorvoeren, bijvoorbeeld bij veranderingen in wet- en regelgeving." Ook CSS-topman Jan Vlasveld verwacht dat de maatregelen uiteindelijk minder drastisch zullen uitpakken. "De praktijk leert dat bedrijven, die dit soort IT-bezuinigen aankondigen, daar voor een deel op terugkomen. Het functioneel beheer moet toch gewoon doorgaan en systemen en netwerken moeten in de lucht blijven. Anders komt de continuïteit in gevaar." Vlasveld verwacht niet dat zijn bedrijf, dat vooral operationele werkzaamheden uitvoert, veel last heeft van de sanering. "We werken veelal op langdurige contractbasis. Slechts een klein deel van onze medewerkers bij KLM is inhuur."
Focus 2000
De IT-organisatie binnen KLM heeft net de vorige reorganisatieronde achter de kiezen. Het project TransIT moest KLM Information Services veranderen in een dienstverlenende organisatie. Bovendien liet in het kader van het programma Focus2000 de directie onderzoeken of de IT-afdeling verkocht kon worden. Die laatste discussie is inmiddels verstomd: de directie beschouwt de inzet van IT als strategisch belangrijk voor de bedrijfsvoering.
Van KLM kan ook niet worden verwacht dat het onnadenkend allerlei bezuinigingen doorvoert. De top beschikt in ieder geval over genoeg IT-kennis. President-directeur Leo van Wijk heeft vroeger op de IT-afdeling gewerkt en sinds 1997 kent KLM een heuse IT-directeur in de persoon van Max Rens. Naar verwachting zal KLM in ieder geval een aantal strategische IT-investeringen, zoals in Internettoepassingen, wel laten doorgaan.
Het bedrijf hanteert al langere tijd het beleid om IT-kosten variabel te maken door veel inhuurkrachten in te zetten. Het kondigde in juli vorig jaar ook al aan om IT-projecten stop te zetten na financiële tegenvallers. Maar van dat voornemen is weinig terechtgekomen, gezien het aantal belangrijke projecten dat de luchtvaartmaatschappij vorig jaar afrondde. Daar hoorde onder andere de aanpak van het millenniumprobleem bij, alsmede de oplevering van een centraal commandocentrum, een Internet-inkoopsysteem, een IT-projectcontrole-systeem en een vrachtafhandelingssysteem. Nu al die projecten zijn afgerond, ziet de vliegtuigmaatschappij kennelijk een aanleiding om het mes te zetten in het bestand van inhuurkrachten.