Managed hosting door True

Campagne moet beeld automatiseerders opvijzelen

Inzetten van IT'ers als onderwijzer is onderdeel van aanpak imagoverbetering

 

Brancheorganisatie voor ICT-bedrijven Fenit begint volgend jaar een campagne om het imago van automatiseerders op te vijzelen. Dit meldde Fenit-directeur Sylvia Roelofs, bij de presentatie van een andere actie, ICT'er in de klas. De campagne moet Nederlanders in twee jaar tijd bewust maken hoeveel de samenleving met ICT te maken heeft.

Nederlanders hebben een redelijk positief beeld van automatiseerders. Dat maakt Roelofs op uit een onderzoek dat vorig jaar in opdracht van de Fenit is uitgevoerd. "We krijgen een dikke 7", aldus Roelofs. Nog onvoldoende bekend is, volgens haar, hoe wijdverspreid ICT-toepassingen zich in de samenleving nestelen. Om dat te verbeteren, wil de Fenit campagne voeren. Roelofs: "We gaan binnenkort kijken of we de begroting ervoor sluitend kunnen krijgen."
De campagne zal twee jaar in beslag nemen. Op welke doelgroepen deze zich zal richten, heeft Fenit nog niet besloten. "Dat kunnen volwassenen zijn, kinderen, studenten of allochtonen."

Presentatie

De aankondiging door Roelofs van de imago-campagne kwam aan het eind van de presentatie van een andere actie, vorige week donderdag. De Fenit en de Vereniging ICT Nederland willen de komende anderhalf jaar ICT'ers als gastdocent inzetten in de lagere klassen van vijfhonderd Havo- en VWO-scholen. Roelofs: "Dat zie ik als een onderdeel van de komende imago-campagne."
De twee brancheorganisaties benaderen de komende tijd hun leden om begin volgend jaar gastdocenten beschikbaar te stellen aan scholen in de omgeving. Nu al zijn er ICT-gastdocenten beschikbaar voor in ieder geval tien scholen. Een vergelijkbaar initiatief van IT-bedrijf Ordina staat hier los van, aldus Roelofs.
De ICT'ers moeten scholieren verhalen over hun ervaringen in de sector en ze begeleiden op Internet. Daardoor moet de kennis over ICT en de ICT'er toenemen. Roelofs: "Niet alleen moeten de scholieren weten wat Internet is, maar ook zien dat bijvoorbeeld de stormvloedkering voor een belangrijk deel bestaat uit ICT-toepassingen."

Gastdocenten

In Den Haag gaf de directeur van Fenit het startschot voor het optreden van de eerste twee gastdocenten, twee beroemdheden uit ICT-land: Roel Pieper en Maurice de Hond. Elk op een andere school aanwezig, in Hilversum respectievelijk Rotterdam, moedigden ze ieder een twintig tot dertig leerlingen aan met behulp van Internet zo snel mogelijk een aantal vragen op te lossen. Via twee grote beeldschermen waren op alle drie plaatsen de gebeurtenissen gade te slaan.
De toepassing van computers sprak de meeste scholieren aan. "Ik vind het wel handig", oordeelde één van de deelnemertjes. "Zo kan je, als je ziek bent, thuis nog de lessen volgen." Anderen waren minder positief. Een scholiere erkende dat Internet op school het opzoeken van informatie vergemakkelijkt. "Maar ik vind het niet leuk." Een leerkracht: "Wij ouderen moeten nog veel leren over dit computernetwerk. Opdrachten die leerlingen er wegwijs op maken, zijn gelukkig goed te bedenken."

Achterstallig onderhoud

Roelofs uitte bij de start van de campagne kritiek op het kabinet. De regering maakt volgens haar te weinig geld vrij voor verbetering van het onderwijs op ICT-terrein. "Aankondigingen over bezuinigingen hebben me verbijsterd." Het kabinet zou volgens haar juist met meer middelen het achterstallig onderhoud in het onderwijs moeten aanpakken.
Voor het verbeteren van ICT-hulpmiddelen in het onderwijs moet juist meer geld worden uitgetrokken, pleit Fenit. Uit eigenbelang komt het bedrijfsleven het onderwijs voorlopig te hulp. "De ICT-bedrijven zijn niet te beroerd om enig geld in het onderwijs te stoppen", zegt Fenit-woordvoerder Machiel de Rooij. "Maar het is eigenlijk een overheidstaak. Daar worden de geldstromen juist trager als meer investeringen nodig zijn dan men gewend is."

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1324848). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×