Managed hosting door True

De grootste nadelen van mobiel werken

De mobiele werkplek is in opkomst. Helaas kleven er ook nadelen aan die niet altijd even goed worden belicht. Wat zijn gevaren waar je aan moet denken bij de introductie van mobiel werken? Computable zet een aantal nadelige gevolgen op een rijtje.

Een mobiele werkplek brengt altijd wat extra risico met zich mee. Voor de organisatie maar ook voor de werknemer. Naast ordinaire dieven, die op jacht zijn naar laptops, mobiele telefoons en autosleutels, moeten we volgens de Computable-experts en andere professionals uit het veld uitkijken voor hackers, maar ook voor de privé-werkbalans en de individualisering van de medewerker. Want ook binnen de organisatie verandert er heel veel. Niet altijd voor iedereen in positieve zin.

Nadeel 1: Gebrek aan privacy

Een van de nadelen die vaak wordt genoemd over mobiel werken, flexwerken of het nieuwe werken is bijvoorbeeld dat de scheiding tussen werk en privé wegvalt. Vooral als er vaak contact is met klanten, kan dit een probleem zijn. Werknemers zijn altijd en overal bereikbaar en sommigen kunnen hier beter mee om kunnen gaan dan anderen. Managers moeten hier dus oog voor hebben en medewerkers begeleiden wanneer dit nodig is. 

Nadeel 2: De individualisering van de medewerker

Mobieler zijn en overal kunnen werken, betekent ook dat medewerkers minder vaak op kantoor zullen zijn. Bovendien wordt een werknemer geacht meer eigen verantwoordelijkheid te tonen wanneer het nieuwe werken wordt ingevoerd. Door de mobiele werkplek is er dus ook minder controle op wat werknemers doen. Want gaan kijken wat mensen thuis uitvoeren, behoort niet echt tot de mogelijkheden. Dit kan volgens Computable-expert Gert-Jo van der Heijden, ict-servicemanager bij Yacht, lastig zijn wanneer een medewerker besluit weg te gaan bij de organisatie waar hij werkt. ‘Want hoe behoud je de kennis die deze werknemer heeft en de klanten die hij bedient?’, vraagt hij zich af.  Minder zicht hebben op wat medewerkers precies doen, kan dus  leiden tot verlies van kennis en klanten.

Nadeel 3: Inbraak en diefstal

Vaak staat er op de zakelijke laptop privé data of, andersom, zakelijke data op de privé laptop. Hoewel een beetje inbreker niet geïnteresseerd is in data, maar een laptop of mobiele telefoon zo snel mogelijk doorverkoopt, gebeurt het toch steeds vaker dat er een poging wordt gedaan de eigenaar van de gestolen spullen te chanteren. ‘Het is daarom van belang zakelijke en privé data goed gescheiden te houden’, zegt René Civile, Numoquest Consultant. ‘Berg zakelijke spullen thuis in een kast op en laat nooit je sleutel ergens op het gangkastje of midden in de kamer op een tafel liggen.’ Hij heeft meer tips: ‘Leg onderweg in de auto de laptop altijd in de kofferbak en wanneer je iets op de laptop wilt doen, altijd met de rug naar de muur in een hoek.’ Overbodig? Volgens Civile kun je niet voorzichtig genoeg zijn. 

Nadeel 4: ICT-afhankelijkheid

Het voordeel van mobiel kunnen werken is dat een werknemer overal en op elk geschikt moment productief kan zijn. En daardoor flexibeler en efficiënter wordt. Maar hiervoor is het een must dat de ict meewerkt. Als er even geen verbinding is of als de verbinding met het werknetwerk heel traag is, werkt dit demotiverend op medewerkers. Volgens Civile is het dan ook van belang dat ook werknemers zichzelf aanleren elke dag van hun eigen data een back up te maken, ook al staat dat allemaal in de cloud. Om verlies van data en bijbehorende ergernissen te voorkomen. 

Nadeel 5: Generatieverschillen

Werknemers hebben wanneer zij veel thuis werken niet of minder onderling contact met collega’s. Er gaan dus mogelijk sociale contacten verloren met de introductie van flexibel werken. Dit kan uiteindelijk contraproductief zijn. Ook moeten managers erop bedacht zijn dat generatieverschillen hierdoor duidelijker aan de oppervlakte komen, zegt Van der Heijden. ’Was er vroeger wekelijks een werkoverleg, nu zie je door de invoering van het nieuwe werken de communicatie binnen de organisatie veranderen. De jongste generatie zal het meest gebruik maken van chat, terwijl de oudere generatie beter functioneert door te bellen. Hier moet een goede balans in worden gevonden.’

Nadeel 6: Minder comfort en efficiency

Praktische nadelen zijn er ook. ‘Mobiel werken met een laptop of tablet brengt ongemak en inefficiëntie met zich mee als er geen aandacht wordt besteed aan het comfort van de werkplek’, zegt Computable-expert John van Hooft, ceo en eigenaar van ErgoDirect International. ‘De wet schrijft daarnaast in geval van bijvoorbeeld een laptop voor dat als er meer dan twee uur, binnen een periode van 24 uur, met een laptop of tablet wordt gewerkt, er maatregelen genomen moeten worden om dit comfortabel te kunnen doen.’ Maatregelen zijn bijvoorbeeld het gebruik van een extern, vrij plaatsbaar (mini)toetsenbord, een externe muis en het gebruik van een (laptop)houder om het beeldscherm op een comfortabele hoogte te kunnen positioneren. Van Hooft: ‘Deze maatregelen verbeteren zowel het comfort als de efficiency van laptop en tablet gebruik.’

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4731626). © Jaarbeurs IT Media.
?

 

Reacties

Bij punt 3 had ik eerder gelezen: Zorg dat *data* versleuteld is. Dat is veel zinvoller. had er moeten staan.

Voor punt 1 zijn managers de eerste om misbruik te maken van de beschikbaarheid.
Voor punt 2 maakt de aan/afwezigheid op kantoor in de dagelijkse praktijk niets uit. Ook op kantoor zijn medewerkers in de praktijk zelf verantwoordelijk voor kennisdeling.
En alsof, punt 6, een kantoorplek zo comfortabel is, met aandacht voor werkplek, houding, Arbo. Zelden. Het werk gaat voor de medewerker.

Herkenbare punten. Alleen in mijn ogen al vaak genoeg hier besproken.

Punt 4 komt mij archaisch voor, we spreken over ICT daar mag zoiets als een backup c.q. synchronisatie toch ge-automatisserd gebeuren.

Punt 1, 2 en 5 zijn met beleid en beheer te reguleren, wie kiest voor mobiel werken en dat niet regelt hoort niet in een leidinggevende funktie.

Punt 3, kun je je afvragen of data wel lokaal bewaard moeten worden. De rest ziet er wat kindelijk uit "met je rug naar de muur . . "

Punt 6 is niet te kontroleren.

Voor alles een eerste keer, een reactie van mij is verwijderd. Ik was van mijn stoel gevallen en heb me daarin iets te enthousiast uitgedrukt.

Nouja, dan doen we het nog een keertje dunnetjes over...

Het ging over

Nadeel 4: ICT-afhankelijkheid
"...is het dan ook van belang dat ook werknemers zichzelf aanleren elke dag van hun eigen data een back up te maken"

Als dat nodig is... dan doe je iets niet goed.






@Henri, ergens ben ik het wel eens met je opmerking

"Nadeel 4: ICT-afhankelijkheid
"...is het dan ook van belang dat ook werknemers zichzelf aanleren elke dag van hun eigen data een back up te maken"

Als dat nodig is... dan doe je iets niet goed."

Zo ben ik nl ook groot gebracht in IT.

Echter de generatie van grofweg 25jr is best al gewend om zelf backups te maken van hun devices. Een simpele 1TB externe schijf ernaast en af en toe even een backup draaien, voldoet echt wel in veel gevallen.

Email wordt vaak al centraal gedaan en vaak zijn documenten al eens gedeeld met anderen, dus ook niet zo cruciaal

my 0.02

Ik kan deze niet echt "De" grootste nadelen van mobiel werken noemen!
Mobiel werken betekent een trasformatie van huidige (vaste)werkwijze naar een flexibele en hybride werkwijze. Dat doe je niet van ene dag naar andere dag. Er zijn verschillende aspecten die in deze tranformatie en transitie meegenomen worden. Het is een verandering en zoals elke verandering moet je hier genoeg tijd voor uittrekken om dit te laten landen.
Hoeveel procent oudere mensen doet nog steeds zijn/haar bankzaken via papier of bij de balie?

Ook ik kan dit niet de grote nadelen noemen. Volgens mij spreekt hier vooral een generatiekloof uit. Generation Y en jonger is opgegroeid met technologie en de verwevenheid met ons dagelijks leven. Voor hen is dit vanzelfsprekend en geen nadeel. Peter Hinssen beschrijft dit treffend in zijn boek 'The New Normal'. Oudere generaties zijn digitale immigranten, zij hebben de overgang van analoog naar digitaal mee gemaakt. Jongere generaties niet, voor hen is het vanzelfsprekend.

Dus vraag eens na bij een net afgestudeerde collega of je studerende kinderen: herkennen zij bovenstaande gevaren? Of ziet met name het hoger management en directie deze uitdagingen?

Generatie conflict? Nou ja ik hoor ook bij de oudere generatie, ik heb al gechat toen de newcomers nog op de middelbare school zaten. Dus waarom ik dan liever zou bellen?
Misschien is er wel meer voorzichtigheid bij de ouderen, met name wat de vrees voor verlies van prive- domein en -tijd aangaat. Maar als ik naar de onrustbarende cijfers kijk hoeveel dertigers (of zelfs al twintigers) bekend zijn met burn-out, dan denk ik dat dit nog niet zo gek is. En dat studenten dit gevaar (nog) niet zien kan ik ze niet aanrekenen. Maar wordt een haai ongevaarlijk omdat ik hem onder water niet kan zien? Jongere collega's worden er ook alles behalve vrolijk van als hun kind van een speeltoestel valt omdat zij op hun papa-dag toch uitgebreid met werk bezig zijn en dus het oog op de smartphone ipv op het zoontje hielden.
Laten we proberen om het beste van de geboden mogelijkheden te benutten en tegelijk oog houden voor de bescherming van onze eigen kleine prive wereld. Gezond en vrolijk aan het werk, dat geeft de grootste productiviteit - en dat is het uiteindelijk wat de bazen willen.

Punt 1. altijd bereikbaar zijn noemt men handel. Derhalve denk ik dat een ZZP'r het met punt 1 niet eens is.

Punt 2. waarom zou de werknemer weggaan? Als de werknemer tevreden is, is er geen reden tot vertrek.

Punt 3. 'n open deur, zo lust ik er nog wel een paar.

Punt 4. waarom niet back-up's maken op Dropbox, Mega en op het netwerk. Mooi man, de hele dag back-up'n. Of zou er ook nog gewerkt moeten worden?
Gewoon met ERP werken, hoef jezelf niet te back-up'n.

Punt 5. geloof ik niets van.

Punt 6. de praktijk werkt anders.

Kortom, ik vind het een niets zeggend artikel.

Ruud,topper. Helemaal met je eens. Dit is niets nieuws. Daarnaast mis ik suggesties hoe dit op te lossen. Dat maakt een artikel interessant en creëert meer Traffic naar een website.

Voordelen, nadelen, het oude en nieuwe werken ....
Het zijn allemaal polariserende termen voor het verleggen van grenzen en voorkeuren om te werken. De bedrijfscultuur, werkgevers en werknemers moeten openstaan voor veranderingen in de tijd. Wat dit voor een ieder betekent is per situatie verschillend. De definitie van het nieuwe werken is net zo hard als de gemiddelde werkgever/ werknemer, die bestaan ook niet.
Als je voor elkaar openstaat en elkaar vertrouwt levert dat in de moderne maatschappij voor iedereen voordelen op :)

Ik wil de criticasters heel graag bedienen in hun puntsgewijs afserveren van sommige punten.

Encryptie
Heikel punt waar heel veel ondernemers of een rare obsessieve aversie tegen hebben en erg veel zzp-ers er niets in zien. Ze zijn bang dat....
Ik had het kunnen roepen, opzettelijk niet gedaan. Mijn idee hier is dat het niet louter voor het IT contingent is.

Back up
Hier moet ik even glimlachen. Hoeveel incidenten wil je van mij zien uit eigen ervaring puttend dat de grootste IT diensten leveranciers het nog steeds voor elkaar krijgen maanden lang back ups te maken tot je vraagt om een restore......??? Ik denk dat een goed verstaander hier.....

Wat die backup opmerking van mij betreft is dat een reminder. Open deur? Tja, stel jezelf als vrijwilliger op om al die 'enthousiaste' flexibele werkers, die dat gewoon niet doen omdat..... te vertellen dat een gecrashte schijf, verloren gegaan zeer belangrijk document/presentatie, foto's, agenda's, klantenlijst, opdrachten lijsten.... bedenk maar .... niet geback upt waren.

Misschien is 'Nadelen' iets 'aangezet' en had het kunnen zijn .... 'waar je zoal tegen aan kunt lopen? Aandachtspunten?
Zo kun je blijven klagen beste criticaster, maar als autmatiseerder zou ook u moeten weten dat menig automatiseerder met regelmaat domweg geen fatsoenlijke backup maakt.

Dus heb je wel eens een open deur. Handig te bedenken dat je 'iets' gisteren weer vergeten was te doen.

@NumoQuest

Vercijfering is al zo oud als de weg naar Rome, sleutel kwijt data kwijt is dat de vrees, dat is net zo iets als password weg, kom je uiteindelijk wel weer om heen of overheen. Vercijfering tijdens transport, niet meer dan noodzaak, zou een basisfaciliteit moeten zijn. Opslag, afhankelijk waar je het opslaat.... en soms ook hoe lang..., gewoon PGP eens uitproberen en dan wordt het vanzelfsprekend...

@ Maarten,
Het is mij om het even welk hulpmiddeltje je zou gebruiken. wij IT professionals hebben een bepaald beeld van hoe 'het' het beste zou kunnen fungeren. De hele grote non IT weeld kijkt er voor slanog totaal anders tegen aan. Ik sta met een volkomen open mind met éé voet in deze en met de andere voet in die andere wereld.

Ik verwoord slechts de ervaringen niet meer dan dat. Wij kunnen heel veel willen en vinden, maar uiteindelijk ligt het doen en accepteren telkens weer bij anderen. Het is nu eenmaal wat het is.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×