Managed hosting door True

Yahoo betaalt dubbele marktwaarde Geocities

 

Zoekmachine annex Internet-portaal Yahoo betaalt een meerwaarde van bijna 100 procent voor de overname van web-gemeenschap Geocities. Het bedrijf legt 4,58 miljard dollar neer voor de webgemeenschap die een marktwaarde van 2,3 miljard dollar heeft. De overname moet in het tweede kwartaal afgesloten worden.

Yahoo krijgt daarmee een krachtige Internet-merknaam in handen, terwijl Geocities een groter web-publiek kan bereiken. "We willen Geocities handhaven onder diens eigen naam, die is namelijk veel waard", zegt Yahoo-president Tim Koogle. Overigens leed Geocities vorig kwartaal een verlies van 8,4 miljoen dollar op een omzet van 7,5 miljoen dollar. Yahoo presteerde beter met een winst van 18,5 miljoen dollar op een omzet van 76,4 miljoen dollar in het afgelopen kwartaal.

Top drie

Geocities heeft momenteel drie miljoen gebruikers en biedt die gratis ruimte voor persoonlijke, op rubriek ingedeelde webpagina's. De financiering voor dat alles moet voortkomen uit advertentie-inkomsten. Geocities.com was in december vorig jaar met negentien miljoen bezoekers de op twee na meest bezochte website. Yahoo stond op de tweede plaats met 27 miljoen bezoekers, terwijl AOL de populairste is met 28 miljoen websurfers.
Yahoo ruilt nu 10,6 miljoen eigen aandelen voor de 31,4 miljoen uitstaande aandelen van Geocities. Daarnaast converteert de koper ongeveer 8,9 miljoen aandelenopties van de nieuwe dochter in 3 miljoen Yahoo-aandelen. De zoeksite bezat overigens al een minderheidsaandeel in Geocities en onderhield een uitgebreide wederzijdse marketingrelatie. Een groot deel van de beide bedrijven is in handen van de Japanse Softbank Corporation.

Lycos onder druk

De aankoop van Geocities is slechts één van de vele recente fusies en overnames in de Internet-wereld. Eerder deze maand kocht @Home, leverancier van Internet via de televisiekabel, Yahoo-concurrent Excite. Daarbij betaalde de koper al een meerwaarde van 40 procent over de gemiddelde aandelenkoers. Analisten menen dan ook dat zoekmachine Lycos, de op drie na meest bezochte website, onder aanzienlijke en toenemende druk staat om ook een partner te vinden in de snelkrimpende vijver van Internet-portalen.  JB

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1421585). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


Partnerinformatie
 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×