Een groep autofabrikanten heeft in tien dagen op Internet de grootste marktplaats ter wereld opgezet. Ford, concurrent General Motors en in tweede instantie Daimler-Chrysler ontwikkelden dit initiatief met name voor hun inkoop. Ze hebben ruim honderdduizend toeleveranciers. De Volkswagengroep sluit zich niet aan bij dit conglomeraat en bouwt aan een eigen site.
Door gezamenlijke inkoop kunnen de kosten per auto volgens een schatting van zakenbank Goldman Sachs met ruwweg 6 procent oftewel 1000 dollar per auto afnemen. Volgens financiële analisten van Warburg Dillon Read koopt de auto-industrie over de gehele wereld in 2002 voor 1800 miljard dollar aan goederen en materialen in, waarvan dan 17 procent, ofwel 300 miljard via het web. Het lijkt erop dat de nieuwe telg een schrokop zal worden.
Antitrust
Aan de samenwerking van deze verstokte tegenstanders liggen een aantal redenen ten grondslag. De toeleveranciers hadden bezwaren tegen de twee zojuist opgezette aparte Internet-inkoopsystemen van Ford en GM, terwijl Daimler-Chrysler bezig was met SAP nog een derde te ontwikkelen. Bovendien hadden Ford en GM recent samengewerkt aan ‘Internet-in-de-auto’, dus de lijnen tussen hun Internetbazen stonden nog open. Een andere reden is dat een overheersend machtsblok van Ford en GM vrijwel zeker zal botsen met de Amerikaanse antitrust-regels. Nu echter kan iedereen meedoen. Renault/Nissan heeft al toegehapt, terwijl bijvoorbeeld Volvo en Mazda – waarin Ford een groot belang heeft – en GM-connectie Suzuki als vanzelfsprekend zullen volgen.
Het initiatief bewijst eens te meer dat ook niet IT-gerelateerde ondernemingen Internet zien als een goed instrument voor ‘business-to-business’-activiteiten. Het zal overigens nog wel een jaar duren voordat de marktplaats operationeel is. Er zijn namelijk nog enkele praktische problemen. Zo moet bedacht worden wat er met de huidige Auto-Xchange van Ford en de Trade-Xchange van GM moet gebeuren, en hoe de samenwerking tussen Oracle (Ford) en Commerce-One (GM) verder verloopt.
Het is vanuit geografisch perspectief gezien logisch dat ook autofabrikanten uit andere delen van de wereld dit soort initiatieven opzetten. In Europa heeft de Volkswagengroep plannen om in eigen beheer zo’n site op te zetten. Het is niet bekend of de Japanse, Taiwanese en Koreaanse autofabrikanten ook degelijke sites overwegen. HB