Hoe hoger de omzet van een bedrijf, hoe meer e-mails zij ontvangt en verstuurt. Dat blijkt uit onderzoek van Informationweek. Bedrijven met een jaarlijkse omzet van minder dan honderd miljoen dollar, ontvangen gemiddeld 82.000 e-mails per dag en versturen er ongeveer honderdduizend.
Bij bedrijven met een omzet tussen de honderd miljoen dollar en de één miljard gaat het om 435.000 ontvangen en 219.000 uitgaande e-mails. Ondernemingen die per jaar meer dan één miljard dollar omzetten ontvangen gemiddeld 2,4 miljoen berichten per dag en versturen er 1,6 miljoen.
Werknemers blijken in 47 procent van de gevallen ook op beide weekenddagen hun zakelijke e-mail te bekijken. Ongeveer 18 procent doet dit eenmaal per weekend. Van de ondervraagden zegt 23 procent af en toe in het weekend zijn zakelijke berichten te bekijken. Bijna tweederde geeft aan ook in de vakantie hun e-mail te controleren.
Het onderzoek van Informationweek verwijst naar een eerdere studie van Osterman Research in februari 2004 waarbij 68 procent van de respondenten aangaf hun e-mail tijdens het werk vrijwel continu te controleren. 17 procent doet dit een paar keer per uur en 13 procent meerdere keren per dag. Slechts 2 procent van de ondervraagden bekijkt zijn e-mail maar een of twee keer per dag.
72 procent van de bedrijven kent geen voorschriften voor het ontvangen van persoonlijke berichten op het zakelijke e-mailadres. De overige 28 procent schrijft zijn werknemers voor dat het zakelijke mailadres louter voor bedrijfscorrespondentie mag worden gebruikt. Een kwart van de ondervraagde bedrijven verbiedt zijn medewerkers om tijdens werktijd persoonlijke e-mail, zoals Hotmail, te controleren.< BR>