De potentie van direct berichtenverkeer (instant messaging) voor het bedrijfsleven lijkt minder groot, of lastiger te bereiken, dan eerst gedacht. Online-diensten America Online (AOL) en Yahoo staken elk de ontwikkeling van bedrijfs-im vanuit hun im-consumentenproducten.
Yahoo besloot eind vorige maand als eerste het bijltje erbij neer te leggen. AOL volgde enkele dagen later. De twee lanceerden ongeveer twee jaar geleden hun bedrijfsplannen voor im, nagenoeg tegelijk met Microsoft. De producten Yahoo Business Manager en AIM Enterprise Gateway leggen het loodje. Naar schatting gebruiken honderdvijftig ondernemingen laatstgenoemde product. Geen van beide leveranciers onthuld hoeveel gebruikers ze tot op heden had voor die software. De twee stellen echter de bedrijfsmarkt niet op te geven; daarvoor zetten ze nu hun consumentenproducten in.
Het schort de consumenten-im echter aan zakelijke functionaliteit, met name op het vlak van beheer en beveiliging. Onderzoeksbureau Forrester waarschuwt ervoor dat de volgende grote worm- en virusplaag op im-software zal mikken. Kwaadwillende gebruik al in toenemende mate gecombineerde aanvalsmethoden (blended threats) om hun malware computers en netwerken binnen te laten dringen. Dit zou de acceptatie van bedrijfs-im, met betere beveiliging door onder meer encryptie, juist kunnen bevorderen.
Analisten schatten het wereldwijde aantal im-bedrijfsgebruikers op 250 miljoen. Het merendeel daarvan maakt gebruik van gratis consumentenclients die via de openbare consumentennetwerken lopen. De Amerikaanse marktmeter Ridicati Group schat dat tegen 2008 maar liefst 88 procent van de bedrijfs-im over publieke netwerken lopen. AOL heeft nu voor een betere bedrijfsfunctionaliteit allianties gesloten met online-communicatieleveranciers Imlogic, Lightbridge en Webex.
Compatibiliteit
Yahoo gebruikt beveiliging – tegen spam – als reden voor zijn besluit vorige week om de compatibele Trillian-client uit te sluiten van zijn im-netwerk. Trillian biedt gelijktijdige aansluiting op zowel ICQ als de Messengers van AOL, Yahoo en Microsoft.
Dergelijke compatibiliteit is tussen de grote spelers al aanleiding geweest voor de zogeheten im-oorlog, waarbij ze om en om hun clients aansloten op het netwerk van de concurrent waarna die zijn protocol aanpaste om de ‘binnendringers’ buiten te sluiten. Eerder blokkeerde Microsoft al de toegang voor Trillian en verklaarde dat producent Cerulean Studios een officiële licentie moest nemen op het MSN Messenger-netwerk.
Microsoft zet zijn plannen voor zakelijke im nog wel door. Het werkt aan de volgende versie, codenaam Vienna, van zijn vorig jaar verschenen im-serversoftware, codenaam Greenwich. De nieuwe software, Microsoft Office Live Communications Server 2005 genaamd, moet eind dit jaar gereed zijn. Het biedt dan bredere aansluiting voor andere applicaties, zij het dan wel de eigen: Outlook, Excel en Sharepoint Services. Microsoft had zijn consumenten-clientproduct MSN Messenger al aangepast voor meer zakelijk gebruik en om het te laten aansluiten op zijn bedrijfs-im.< BR>