Managed hosting door True

Managers hinderen doorbraak telewerk

Adviseur Gil Gordon: "Bedrijven erkennen voordelen niet"

 

De huidige generatie managers vormt een obstakel voor de doorbraak van telewerken. Dit zegt de Amerikaanse telewerk-expert Gil Gordon. "Zij willen te vaak als een supervisor een oogje in het zeil houden." Gordon is maandag de belangrijkste spreker tijdens de Telewerkconferentie van Focus in Utrecht.

Gil Gordon brengt volgende week een bliksembezoek aan Nederland. De consultant die spreekt op de openingsdag van de Nederlandse Telewerkweek, houdt zich sinds 1982 bezig met werken op afstand en organiseert een jaarlijkse conferentie over dit onderwerp. Hij zegt in een gesprek met Computable niet teleurgesteld te zijn in de ontwikkeling van telewerken in de afgelopen jaren. "Ik heb nooit gedacht dat iedereen thuis zou gaan werken. Telewerken is namelijk niet meer dan een alternatief. De groei van het aantal mensen dat vanuit huis werkt is goed. Het kan echter nog veel beter, want het gaat slechts om 5 tot 8 procent van de totale beroepsbevolking."

Obstakels

Een aantal factoren houdt volgens Gordon een doorbraak van telewerken tegen. De technologie maakt hiervan geen onderdeel uit. Een van de belangrijkste obstakels vormt de mentaliteit van de huidige generatie managers. Deze directeuren zijn gewend om als ware supervisors de vinger aan de pols van hun personeel te houden. Zij zien dan ook niet de voordelen van thuiswerken in. "Veel ondernemingen begrijpen niet welke voordelen werken op afstand met zich meebrengt", aldus Gordon. De analist verwacht dat dit misverstand de komende jaren vanzelf verdwijnt. Dan maakt de huidige generatie managers plaats voor een nieuwe lichting.
De Amerikaan ziet voor de overheid geen financierende, maar een stimulerende rol weggelegd om deze misvattingen weg te nemen. "Het Rijk moet de educatie op dit terrein aanmoedigen en zelf het goede voorbeeld geven. Niemand kan echter financiële steun van de overheid verwachten. Ondernemingen moeten zelf de waarde van telewerken inzien."

Vooroordelen

Een van de vooroordelen die aan telewerken kleeft, is dat de productiviteit van de thuiswerker lager ligt dan van zijn collega's die gewoon naar kantoor komen. "Het is heel goed mogelijk dat de productiviteit afneemt. Maar als dit gebeurt, heeft de onderneming fouten gemaakt bij de implementatie van telewerken. Het kan zijn dat de telewerker de verkeerde technologie gebruikt of dat de werknemer onvoldoende is opgeleid. Veel hangt af van de voorbereidingen van de werkgever."
Gordon meent dat telewerkers niet meer dan drie dagen per week thuis kunnen werken. "Anders is er te weinig contact met collega's." Niet iedere werknemer is geschikt om een aantal dagen per week op afstand te werken. "Er zijn meer mensen niet geschikt voor telewerken dan wel. Werknemers die een goede structuur nodig hebben, kunnen er beter niet aan beginnen."

Voorlichting

De adviseur meent dat de werkgevers goede voorlichting moeten geven alvorens ze de telewerkers selecteren. "Veel mensen denken dat thuis werken alleen maar voordelen biedt en dat ze ongeschoren kunnen rondlopen. Maar zo werkt het natuurlijk niet."
Naast de voordelen van telewerken -iedereen kan onafhankelijk van tijd en plaats werken- brengt het fenomeen ook gevaren met zich mee. Gordon erkent dat de grenzen tussen werk en privé vervagen. "Steeds meer mensen gaan werken tijdens hun vakantie. Ze kijken even naar hun e-mail, of luisteren toch maar de voicemail af. Ik maak me wel eens zorgen of we niet doorslaan."
 

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1301890). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


Partnerinformatie
 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×