Managed hosting door True

'Online back-up krijgt eigen hokje'

Topicpagina, Computable 29-30-2008

 

Op het Topic Storage is een opiniebijdrage terug te vinden over online back-up en de raakvlakken die dit heeft met opslag, veiligheid en regelgeving. In het kader van de hokjesgeest wordt gesteld dat online back-up een eigen hokje krijg. Onze experts aan het woord.

Computable-expert Roland Sars, director Marketing & New Business Development bij BackupAgent, schrijft onder de titel ‘Hokjesgeest tiert welig' dat online back-up bedrijven kan helpen bij hun opslag, beveiliging en regelgeving. "Online back-up heeft veel raakvlakken met ict-onderwerpen als storage, security en compliancy. Het is echter een relatief nieuwe markt, waardoor er onder veel bedrijven - zowel klanten als resellers - nog onduidelijkheden zijn over de mogelijkheden. Daar komt bij dat online back-up door velen nog niet helemaal in de juiste context is te plaatsen. Of online back-up in het hokje storage of security hoort, is niet in het kort te zeggen. Het maakt eigenlijk ook niet uit. Ik verwacht namelijk dat de deze vorm van back-up zo'n enorme vlucht gaat nemen dat er misschien zelfs wel een ‘online back-uphokje' ontstaat."

Anthony van Geest
Manager security solutions
Intermedio Security Technology

"Persoonlijk verwacht ik een hele andere categorie, business continuity. Ict is de motor van moderne bedrijven. Uitval stopt ook voor een groot deel de business, terwijl het draaiend houden van de business van primair belang is voor een onderneming. Alle maatregelen die we nemen om de ict draaiend te houden nemen we dus eigenlijk om de business draaiend te houden."

Bert Sluys
Channel sales engineer
Data Domain

"Back-up is een must voor elke organisatie, maar veel belangrijker is te weten waar ik mijn data kan restoren. Back-up zal blijven bestaan voor de langere termijnretentie van data. Huidige technieken als deduplicatie maken het mogelijk een veel langere retentie op te bouwen op een betrouwbaar medium, namelijk disk. Voor restore-doeleinden is deduplicatie met disk kostentechnisch veel interessanter dan het gebruik van tape als medium. Een goed ingerichte back-up en restore-faciliteit en het off-site brengen van de back-updata is essentieel voor disaster recovery. Ook hier geldt weer dat deduplicatie in combinatie met replicatie het mogelijk maakt om de waardevolste asset, namelijk data, snel, goed en betrouwbaar te beschermen. Goedkopere, snellere, betrouwbaardere restores en een verbeterde distaster recovery worden mogelijk gemaakt door datadeduplicatie."

Remko Westrik
Manager StorageWorks
HP Nederland

"Je kunt nooit genoeg aandacht besteden aan back-up en informatiebeheer. Een bedrijf valt of staat met de kwaliteit en veiligheid van de informatie. De meeste technologieleveranciers hebben het een stuk betaalbaarder en eenvoudiger gemaakt, met oplossingen als virtual tape, deduplicatie en niet te vergeten de innovaties in de echte tape-oplossingen. Voor de partijen die dat nog steeds te duur vinden, of lagere eisen stellen aan bijvoorbeeld capaciteit en snelheid, is online back-up een goed alternatief. Dit zijn vooral consumenten en het kleinbedrijf. Grotere bedrijven kunnen dit zelf behappen, of hebben de back-up bij een ict-partner gelegd. Back-up wordt regelmatig verward met archivering. Back-up en ook online back-up zit in het ‘hokje' storage en zorgt voor een ‘veiligheidskopie'. Het ‘hokje' archief is een heel andere. Ook dat kan prima online, maar een vijf jaar oud document terug kunnen zoeken is toch iets anders dan het terughalen van een document na een calamiteit."

Paul Sijbers
Community leader ILM & Storage
Capgemini

"Back-up en restore worden altijd onderschat, er wordt weinig in geïnvesteerd en men gaat er pas kritisch naar kijken als een restore of een recocery is mislukt. Om deze redenen is online back-up een geschikt concept voor thuisgebruikers en het mkb, omdat het een aantal zorgpunten wegneemt. Hierbij moet men denken aan investeringen in up-to-date back-uphardware en -software en dedicated aandacht voor back-up. Kijkend naar de providers die online back-up aanbieden, wordt er sterk gefocust op back-up, terwijl back-up een onderdeel is van een restore of recovery. Voordat men kiest voor online back-up moet men zichzelf eerst de volgende vragen stellen: Hoe lang moeten mijn bestanden bewaard blijven? Als een back-up mislukt, wie informeert mij dan hierover en kan ik de back-up alsnog inhalen? En wie helpt mij bij het bepalen van de beste back-up- en restore-strategie, om verassingen achteraf te voorkomen?"

Vincent van der Linden
Datamanagement consultant
Inter Access

"De vraag die iedere organisatie zich moet stellen is wat de waarde van mijn data is en wil ik deze door een derde partij laten beheren? Het klinkt aantrekkelijk om je data door een online back-upprovider op een externe locatie veilig te stellen, zodat je niet met eigen tapes over straat hoeft. Het gaat echter bij het maken van een back-up nog steeds om hoe snel ik kan recoveren en hoeveel data ik verliezen mag. Kan de online back-upprovider altijd voorzien in de wensen en eisen of moet je als organisatie zonder meer meegaan in de dienstverlening met alle beperkingen van dien? Daarnaast moet je jezelf afvragen of de data veilig wordt opgeslagen. Een online back-upprovider lijkt in veel gevallen een interessant alternatief. Echter op de lange termijn, wanneer de organisatie en datacapaciteit groeien, zullen de bottlenecks als verbinding tussen de locaties, de snelheid van recoveren en hoeveelheid dataverlies een duidelijke impact hebben op de organisatie. Afhankelijk van de compleetheid van de dienst is het maken van een eigen back-up en uitwijk hiervan over een periode van drie tot vijf jaar in veel gevallen veel aantrekkelijker, flexibeler en kostenefficiënter voor een organisatie. Naast het financiële voordeel houdt de organisatie zelf de controle over de data en dat is meer waard dan het uitbesteden van de back-up door gebrek aan interne kennis."

Hugh Hulleman
Senior managing consultant
IBM Nederland

"De laatste jaren is de (r)evolutie op het gebied van online back-up tot een aanvaardbaar niveau gekomen. Het grootste probleem waarmee online back-up te maken heeft, heeft betrekking op de aard van de applicaties die geback-upt moeten worden en de snelheid van restoren. Databases kennen een andere benadering dan bijvoorbeeld platte bestandssystemen. De uiteindelijke back-up zelf kan in de vorm van een snapshot of een volledige kopie van de data gemaakt worden. In beide gevallen is schijf het back-upmedium. Uiteindelijk zal de tijd die nodig is om een snapshot te maken of de volledige kopie los te maken van de productieomgeving, het cruciale moment zijn van de back-up. De data-integriteit moet gewaarborgd zijn. Nadat deze data is geïsoleerd, kan er vervolgens naar een (virtual) tape library worden gekopieerd met standaard back-upoplossingen. Voor 7x24-uuromgevingen is online back-up een noodzaak. Men zal steeds meer overgaan tot het bewaren van back-ups op virtual tape librarys (schijf). De essentie van back-up is nog steeds ‘hoe snel kan ik mijn data terugvinden en vervolgens restoren'. Back-up is niet meer de issue."

Kwelgeest

In het artikel ‘Hokjesgeest tiert welig' wordt gesteld dat online back-up zijn eigen hokje in de markt zal krijgen. Wij vragen ons af of het Nederlandse bedrijfsleven wel op online back-up zit te wachten. Hokjesgeest of kwelgeest? Geef je mening via computable.lezers@vnumedia.nl o.v.v. Kwelgeest.

Gezocht: experts

Op de website van Computable (www.computable.nl) zijn 25 topics terug te vinden over verschillende ict-vakgebieden. Voor alle topics zijn we op zoek naar mensen die zichzelf expert vinden op het desbetreffende vakgebied. Wil je jouw kennis met de markt delen en als vraagbaak dienen voor de redactie? Stuur dan een mail met je gegevens (naam, functie, bedrijf, werkzaamheden) naar computable.lezers@vnumedia.nl.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2645712). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

Hmmmm... praten we wel over hetzelfde? De eerste commentatoren hebben het over een back-updienst waarbij 'on line' betekent 'over het lijntje'. Dit zou dan voornamelijk voor consumenten en kleinbedrijf interessant zijn. De meneer van IBM heeft het volgens mij over een hele andere vorm van 'on line'. IBM kijkt naar grote systemen die 7x24 met een bepaalde performance beschikbaar moeten zijn. Dus geen gelegenheid om je systemen off line te zetten van 23:00 - 06:00 om eens rustig een back-up te maken. Hier lijkt 'on line' dus betrekking te hebben op de systemen die 'on line' moeten blijven als er (continu?) geback-upt wordt.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×