Managed hosting door True

Operator Ben ziet genoeg ruimte op mobiele markt

Directeur Schrijver van Ben: "We zijn meer dienstverlener dan telecombedrijf"

 

De Nederlandse markt voor mobiele telefonie heeft voldoende potentie voor vijf aanbieders. Dit zegt Werner Schrijver, commercieel directeur van Ben, de nieuwe operator die vanaf 4 februari beschikbaar is in de Randstad. Schrijver gelooft dat draadloze communicatie in Nederland net zo populair zal zijn als in de Scandinavische landen.

De komende twee weken betreden twee nieuwe consortia de markt voor mobiele telefonie. Naast de gevestigde aanbieders KPN, Libertel en Telfort kunnen de consumenten nu ook terecht bij Ben, de joint venture van Belgacom en Tele Danmark en bij Dutchtone, het samenwerkingsverband van France Télécom, Rabobank en ABN Amro. De directeuren Koos van der Meulen van Telfort en John de Wit van Libertel uitten in november tijdens een debat hun twijfels over het bestaansrecht van het kwintet in Nederland. Zij geloven niet dat de vijf operators tegelijk winstgevend kunnen zijn. Volgens hen zijn fusies en overnames op den duur onvermijdelijk.
Werner Schrijver, zelf afkomstig van Tele Danmark, is het niet eens met de stelling van zijn collega's. "De penetratie van mobiele telefonie in Nederland bedraagt nu meer dan 20 procent. Wij geloven dat in Nederland vergelijkbare percentages mogelijk zijn als in de Scandinavische landen. Dan praten we over 50 tot 60 procent. Het welvaartsniveau van deze landen is immers vergelijkbaar met dat in Nederland." Een dergelijke doorbraak van mobiele telefonie biedt mogelijkheden voor alle consortia, meent Schrijver. Hij denkt dat de populariteit van deze communicatievorm toeneemt als het aantal diensten toeneemt, zoals het verrichten van bankhandelingen of betalingen met een mobiele telefoon. Deze toepassingen moeten over ongeveer twee jaar mogelijk zijn.

Klanten overnemen

De bedrijven Libertel, KPN en Telfort zijn al enige tijd actief op de Nederlandse markt. De voorsprong van deze aanbieders op de nieuwkomers is volgens Schrijver niet onoverkomelijk. "Ik denk dat Ben een groot aantal klanten van de concurrenten kan overnemen. Bijna één miljoen mensen zijn bereid over te stappen. Zeker als ze hun eigen nummer kunnen behouden."
In de concurrentiestrijd zal de nieuwe onderneming zich proberen te onderscheiden met goede dienstverlening. "We zitten niet zozeer in de telecom, maar meer in de dienstverlening. Het onderscheidend vermogen zit niet in technische zaken als facturering en de kwaliteit van de netwerken, maar bijvoorbeeld in het nakomen van afspraken en de kwaliteit van een callcenter", zegt Schrijver.

Umts

Ben wil voor het eind van dit jaar de beschikking hebben over een landelijk dekkend GSM-1800 netwerk. Als het goed is, dan start dit jaar de veiling van de licenties voor de volgende generatie mobiele-telecommunicatiesystemen: Universal Mobile Telecommunications Systems (Umts). Het is de bedoeling dat een van deze vergunningen in handen komt van een nieuwkomer. Umts biedt meer mogelijkheden voor de gebruiker, zoals Internettoegang, videodiensten, of het bekijken van het journaal. De kopers van deze vergunningen nemen op het eerste gezicht een sterke positie in ten opzichte van de houders van de verouderde GSM-licenties. Schrijver vindt van niet: "Dat is geredeneerd vanuit het huidige standpunt dat voor videodiensten meer bandbreedte nodig is. Niemand weet hoe de GSM-technieken zich de komende jaren ontwikkelen. Wat is het niveau van GSM als Umts klaar is? En wat zijn de kosten van de aanleg van een Umts-netwerk?"

Werknemers

Schrijver verwacht dat de nieuwe telecomaanbieder over vijf tot zes jaar winstgevend is. Ben heeft op dit moment driehonderd mensen in dienst en zal dit jaar enkele honderden nieuwe werknemers aannnemen. Het gaat dan voornamelijk om mensen die de relatie met klanten moeten onderhouden en niet om technici. "Onze IT-activiteiten en onderhoud van netwerksystemen hebben we uitbesteed. Het maakt onze klanten immers niet uit wie het netwerk bouwt, maar wel of ze goed worden geholpen als ze een probleem hebben."
 
Het aantal mobiele bellers in Nederland is vorig jaar verdubbeld van 1,7 tot 3,4 miljoen. Het marktaandeel van KPN is ongeveer 65 procent. Libertel bezit 35 procent en Telfort heeft in enkele maanden 1,4 procent binnengehaald. De nieuwkomers Dutchtone en Ben starten op respectievelijk 26 januari en 4 februari. Naast KPN zijn er dus vier samenwerkingsverbanden op de Nederlandse markt. Een overzicht van de aandeelhouders:
Telfort: British Telecom (50 procent) en Nederlandse Spoorwegen (50 procent)
Libertel: Vodafone (70 procent) en ING Groep (30 procent)
Ben: Belgacom (70 procent) en Tele Danmark (30 procent)
Dutchtone: France Télécom (80 procent), ABN Amro (10 procent) en Rabobank (10 procent).

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1427406). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


Partnerinformatie
 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×