Managed hosting door True

Voor World Online wacht nu het serieuze werk

Lage beurskoers kan roet in het eten gooien

 

De beursgang van World Online heeft ruim 2,9 miljard euro opgeleverd. Dat geld moet de Internetaanbieder steken in internationale uitbreiding, content en technologie. Mocht een explosieve stijging van de aandelenkoers echter uitblijven, dan heeft de beursnieuweling een groot probleem.

Overnames zijn een van de manieren voor World Online (WOL) om zich te versterken. Het bedrijf kan dat betalen met het vergaarde kapitaal van de beursgang, maar zal het liever willen financieren met (nieuw uit te geven) aandelen. Dat is immers de geëigende manier voor verliesgevende jonge Internetondernemingen. Voor WOL kan dit een probleem vormen. Voorwaarde is namelijk een hoge aandelenkoers; de koers van World Online heeft sinds de beursintroductie behoorlijke klappen gekregen.

Europa

Om aan de Europese top te blijven, zal WOL zijn huidige positie in de diverse Europese landen moeten versterken en voet aan de grond zien te krijgen in regio's waar het niet of nauwelijks actief is. Een van de witte vlekken op de Europese kaart is Scandinavië, met uitzondering van Denemarken. Vlak voor de beursgang maakte WOL al bekend dat het de Telitel, een Zweedse aanbieder van spraak- en datadiensten heeft overgenomen.
Een ander speerpunt is de versterking van de positie in Engeland. Daar woedt momenteel een felle strijd om het marktleiderschap. WOL doet er driftig aan mee en heeft de laatste weken een aantal Britse Internetdienstverleners gekocht (Localtel, Bun.com en Telinco Networks). Bovendien sloot het met de Britse reiswebsite Lastminute.com een alliantie en heeft het de activiteiten van de met Shell opgerichte joint venture 12Move ook in Engeland gestart. Hierbij verkoopt WOL Internet-starterspakketten in de drieduizend Britse Shell-shops. De ook in ons land bekende, miljoenenkostende marketing-campagne, met de ex-Superman-acteur Christopher Reeve in de hoofdrol, ondersteunt de agressieve aanpak van WOL in Engeland.
Uit een recent onderzoek van Jupiter Communications blijkt dat Frankrijk, Italië en Spanje met het Internetgebruik achterlopen op andere Europese landen. WOL zou met het oog op dit rapport zijn aanwezigheid in deze landen versneld kunnen proberen uit te bouwen. In Spanje, net als in Duitsland, krijgt WOL het echter nog zwaar. Het moet daar opboksen tegen zwaargewichten als Terra Networks (de Internetdochter van Telefónica) en T-Online (het Internetbedrijf van Deutsche Telekom). Uiteindelijk zal het voor WOL nog een hele kunst zijn om van alle aankopen één geïntegreerd bedrijf te maken. Analisten vinden dat het, hoewel het overal actief is, zijn pan-Europese ambities nog niet heeft bewezen.

Content

WOL zal steeds meer moeten concurreren op basis van het aanbieden van content (de informatie en et amusement op een Internetportaal) en commerciële dienstverlening. In het geval van content heeft het al partners gevonden in het productiebedrijf SFX Entertainment, veilingportaal QXL.com en het farmaceutisch concern Novartis (voor een zorgportaal), maar een grote overname is tot nu toe uitgebleven. Met de klappers AOL/Time Warner en UPC (met Internetdochter Chello)/SBS nog op het netvlies waren beleggers dan ook hevig teleurgesteld dat niet WOL, maar het Spaanse telecombedrijf Telefónica een bod deed op Endemol. Het Spaanse concern kan voor topvrouw Nina Brink wellicht als lichtend voorbeeld gelden. Dochteronderneming Terra richtte ook al met de Spaanse bank Bbva een online-bank op. Een consultant meldde eerder in Computable een samenwerking tussen een financiële instelling en WOL niet ondenkbaar te vinden.

Technologie

WOL, dat de meeste inkomsten via telefoontikken binnenhaalt, wil verder de zakelijke Internetdienstverlening fors laten groeien. Die is vooral gericht op het midden- en kleinbedrijf. Daarbij werkt het samen met partners, zoals Microsoft waarmee het webhosting-diensten verleent.
Bovendien zal WOL moeten blijven investeren in de technologie en de modernisering van het eigen netwerk. Het Internetbedrijf sloot onlangs met KPN een overeenkomst om Internettoegang via DSL (digital subscriber lines) aan te bieden, waarmee snel Internet via de traditionele koperen telefoonlijnen mogelijk is.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1397728). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×