Managed hosting door True

Java moet noodlijdend Corel in de lucht houden

 

Corel omarmt Java opnieuw om beter met Microsoft te kunnen concurreren.

Nadat de vorige poging om zijn office-suite in Java te programmeren uitliep op een drama (de traagst presterende tekstverwerker aller tijden), heeft Corel zijn vertrouwen in de nieuwe programmeertaal nog niet verloren. "De ontwikkelingen rond virtuele machines en jit-compilers maken van Java een snellere technologie", aldus Michael Cowpland, president van Corel. Java moet dan wel snel een succes worden. Corel leed over 1997 een verlies van bijna 232 miljoen dollar, bij een omzet van 261 miljoen.
Het softwarebedrijf gokt op een succesvol bestaan van Java. Dat betekent namelijk dat niet elke PC 'automatisch' volgestopt wordt met Microsoft-producten: Windows en Microsoft Office. De niet-Windows-markt ligt nog volledig open, en daar wil Corel zijn graantje van meepikken. Afgelopen week presenteerde het bedrijf een ontwikkelomgeving: de Corel Site Builder. Hiermee kunnen componenten uit de Corel-suite draaiend op een server (als Java Beans) worden geconfigureerd voor verschillende typen gebruikers. De gebruikers kunnen de functionaliteit die ze nodig hebben benaderen via een browser.

Uitwisselbaar

Dat Corel Java serieus neemt, blijkt temeer uit de aankondiging dat het softwarebedrijf op het punt staat om op Java gebaseerde netwerkcomputers te gaan produceren en verkopen. Binnen een aantal weken brengt het bedrijf een zwaar uitgevoerde machine op de markt voor duizend dollar. Op termijn komt ook een uitgeklede en goedkopere versie.
Voorlopig moet Corel echter overleven in een door Microsoft gedomineerde wereld. De strategie die het op die markt kiest is die van compatibiliteit. Corel stelt alles in het werk om de tekst- en rekenbladbestanden van zijn Office-suite uitwisselbaar te laten zijn met Microsoft Office.
Ondertussen investeert de kwakkelende software-onderneming in zijn verkoopapparaat, die het marktaandeel voor bedrijven moet vergroten. Op de consumentenmarkt gaat Corel met promotie- en kortingsacties meer klandizie proberen te genereren. In het vierde kwartaal van dit jaar maakt spraakherkenning deel uit van de kantoorsoftware. De eerste ervaringen op de consumentenmarkt in Amerika stemmen Corel hoopvol.  RV
 

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1393939). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


Partnerinformatie
 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×