De technologie om met radiochips producten door de waardeketen te volgen, heeft een lange adem nodig. De chips en leesapparatuur zijn nog te duur voor massaal gebruik in consumptiegoederen. Ook registratieproblemen maken grootschalig gebruik op korte termijn onwaarschijnlijk.
|
Kwaad daglicht Philips kreeg in maart veel publiciteit toen het meldde dat het Italiaanse kledingconcern Benetton Rfid-technologie van het concern in zijn vervoercontainers en kleren zou gebruiken om zijn logistiek proces te stroomlijnen. Inmiddels is het klimaat rond Rfid-technologie omgeslagen. Amerikaanse consumentenorganisaties protesteerden tegen de verregaande inbreuk op de privacy die deze technologie mogelijk zou maken. Naar hun mening is Rfid in staat om het gebruik van producten tot op persoonsniveau te controleren. Daarom vormt het een te grote inbreuk op de privacy. Bang voor een boycot en de negatieve publiciteit beu heeft Benetton besloten om het gebruik van Rfid op de lange baan te schuiven. |
Kip en ei
Volgens Hendrik Stegenga, partner bij IBM Business Consulting Services, is het concern in Europa bezig met zo’n tien van dit soort Rfid-implementaties (radio frequency identification) bij bedrijven uit de consumptiegoederenindustrie. Daarnaast werkt het in opdracht circa twintig zakelijke voorstellen uit. Stegenga zegt dat de huidige prijs van rfid-chips nu alleen nog gebruik op duurdere consumptiegoederen toelaat.
|
Een ander punt dat grootschalig gebruik in winkelketens dwars zit, is het ontbreken van een universele notatie voor unieke productnummers. De gestandaardiseerde barcodes voldoen niet omdat ze alleen het soort artikel aangeven. Om individuele producten te kunnen volgen is een nieuw nummer nodig, waar ieder land op dit moment zijn eigen standaard voor ontwikkelt. Voor het internationale overleg via het GCI-overlegorgaan voor de consumptiegoederenindustrie staat dit punt volgens Stegenga op een conferentie begin mei in Berlijn hoog op de agenda.< BR>