Managed hosting door True

Lange adem voor radiochips

Hoge kosten chips en registratieproblemen maken snelle opmars onwaarschijnlijk

 

De technologie om met radiochips producten door de waardeketen te volgen, heeft een lange adem nodig. De chips en leesapparatuur zijn nog te duur voor massaal gebruik in consumptiegoederen. Ook registratieproblemen maken grootschalig gebruik op korte termijn onwaarschijnlijk.

  
Een oog op het schap registreert het wegnemen van een product, waarna het erp-systeem een seintje krijgt om de voorraad aan te vullen vanuit het magazijn.
IBM meldt dat het voor de internationale supermarktketen Metro in een Duits filiaal bij Duisburg de implementatie van radiochiptechnologie begeleidt. Producten in de winkel zijn voorzien van een chip, waarmee ze van het magazijn tot het verlaten van de winkel te volgen zijn. De grootste toegevoegde waarde is verbetering van de logistiek in winkels. Een oog op het schap registreert het wegnemen van een product, waarna het erp-systeem een seintje krijgt om het aan te vullen. Het systeem houdt de voorraad op het schap en de houdbaarheid van producten continu in de gaten. IBM's webdienstenplatform Websphere zorgt voor het doorsluizen van de mutaties in de winkel naar het achterliggende planningsysteem.
 
Kwaad daglicht
Philips kreeg in maart veel publiciteit toen het meldde dat het Italiaanse kledingconcern Benetton Rfid-technologie van het concern in zijn vervoercontainers en kleren zou gebruiken om zijn logistiek proces te stroomlijnen. Inmiddels is het klimaat rond Rfid-technologie omgeslagen. Amerikaanse consumentenorganisaties protesteerden tegen de verregaande inbreuk op de privacy die deze technologie mogelijk zou maken. Naar hun mening is Rfid in staat om het gebruik van producten tot op persoonsniveau te controleren. Daarom vormt het een te grote inbreuk op de privacy. Bang voor een boycot en de negatieve publiciteit beu heeft Benetton besloten om het gebruik van Rfid op de lange baan te schuiven.

Kip en ei

Volgens Hendrik Stegenga, partner bij IBM Business Consulting Services, is het concern in Europa bezig met zo'n tien van dit soort Rfid-implementaties (radio frequency identification) bij bedrijven uit de consumptiegoederenindustrie. Daarnaast werkt het in opdracht circa twintig zakelijke voorstellen uit. Stegenga zegt dat de huidige prijs van rfid-chips nu alleen nog gebruik op duurdere consumptiegoederen toelaat.

  
In de winkel worden producten zonder ze uit de tas te halen op de kassabon gezet en afgerekend.
"Als de prijs zakt naar 5 eurocent is de investering dankzij de besparing door stroomlijning van het logistieke proces in winkelketens wel de moeite waard." Wanneer dit moment aanbreekt is volgens Stegenga moeilijk te schatten. Dure chips houden nu nog grootschalige implementaties tegen. Het dreigt een kip-en-ei-discussie te worden.
Een ander punt dat grootschalig gebruik in winkelketens dwars zit, is het ontbreken van een universele notatie voor unieke productnummers. De gestandaardiseerde barcodes voldoen niet omdat ze alleen het soort artikel aangeven. Om individuele producten te kunnen volgen is een nieuw nummer nodig, waar ieder land op dit moment zijn eigen standaard voor ontwikkelt. Voor het internationale overleg via het GCI-overlegorgaan voor de consumptiegoederenindustrie staat dit punt volgens Stegenga op een conferentie begin mei in Berlijn hoog op de agenda.< BR>

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1374481). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×