Dell Computer openbaarde begin deze week ingrijpende overeenkomsten met Wang en Unisys. Het betreft de wereldwijde ondersteuning van zijn grote, zakelijke klanten. De twee serviceleveranciers verzorgen voortaan implementatie, onderhoud en reparatie van Dell-producten. Het einde van de relatie op het gebied van dienstverlening tussen Dell en Digital Equipment (DEC) lijkt daarmee in zicht.
De PC-fabrikant zoekt al nieuwe dienstverleners sinds januari. Toen werd bekend dat Compaq DEC overneemt. Zo liet Dell de aanstaande Compaq-dochter vorige maand vallen voor Wang bij de ondersteuning van 74.000 computers van de Amerikaanse federale overheid. DEC Nederland bevestigt dat er "een overeenkomst was voor wereldwijde afhandeling van garanties". Woordvoerster Ingrid Martens benadrukt echter de situatie in Nederland en België, de twee uitzonderingen op die globale overeenkomst, waar Digital en Dell een contract hebben voor specifieke klanten. Die lokale overeenkomst is vorige week herbevestigd.
Geen botsing
Wangs bestaande contract met Dell omvat nu wereldwijde ondersteuning. Ditzelfde geldt voor diens overeenkomst met Unisys; naast Canada zijn nu ook de Verenigde Staten, Europa, Afrika en Azië opgenomen. Wang en Unisys denken niet met elkaar in botsing te komen. "De markt is groot genoeg. We moeten professioneel zijn; het gaat hier om dienstverlening aan Dell en zijn klanten", zei Unisys-president Larry Weinbach. Beide dienstverleners gaan hun personeelsbestand de komende tijd flink uitbreiden. Het is niet duidelijk of de twee al lonken naar werknemers van Digital, dat forse ontslagen krijgt te verduren. JB