Hewlett-Packard (HP) heeft de ambitieuze plannen om de nummer één producent van de PC-markt te worden, op een lager pitje gezet. De computerfabrikant wil eerst zijn hoge kostenposten terugbrengen. Dit beweert investeringsadviesbureau Goldman, Sachs & co. in het rapport ‘HP sets its sight on changing its business model’.
"Hewlett-Packard neemt gas terug wat betreft het winnen van aandeel in de PC-markt en zal daardoor 10 tot 20 procent minder groei meemaken", meldt het document. Volgens Goldman, Sachs & co. ruilt de firma een stuk van zijn groei in voor een hogere winstgevendheid. HP is vastberaden om het gat tussen omzet en winst te verkleinen. De grote PC-fabrikanten lijden nagenoeg allemaal onder krappere winstmarges als gevolg van de crisis in Azië en de grote vraag naar PC’s onder de grens van duizend dollar.
Directe verkoop
Een van de tactieken die HP hanteert om PC’s te verkopen tegen lagere kosten, is de directe verkoop aan consumenten. De firma begint in augustus met de verkoop van ‘op-maat-gemaakte’ systemen via een speciale kiosk in de Amerikaanse winkelketen Circuit City. De aldaar bestelde computers passeren het distributeurskanaal en worden direct aan de klant geleverd. Daarnaast zal HP ook nog massaal geproduceerde computers leveren aan zijn wederverkopers. Compaq en IBM experimenteren ook met dit model. De betrokken bedrijven roemen samen met chipleverancier Intel de trend van computers-op-maat om tegemoet te komen aan de uiteenlopende vraag van gebruikers. Het feit dat de firma’s overtollige voorraden willen verminderen, is waarschijnlijk de eigenlijke drijfveer. JB