Managed hosting door True

Mkb rijp voor ip-telefonie

Vooral aantrekkelijk voor bedrijven die in de groei zitten

 

Voor telecomleverancier Avaya is de Nederlandse mkb-markt op Engeland na de belangrijkste markt voor ip-telefonie. Een gemiddelde mkb'er kan al voor 7500 euro zijn huidige telefoonnetwerk vervangen. Vraag is natuurlijk of het Nederlandse mkb daarop zit te wachten.

Voet aan de grond
Avaya wil in Nederland voet aan de grond krijgen op de mkb-markt met ip-telefonie. Het bedrijf doet dit indirect, via een, nog grotendeels op te zetten, verkoopkanaal. In Amerika heeft het een contract gesloten met HP voor de bouw van een gemeenschappelijk wederverkoopkanaal. Het is nog onduidelijk wanneer in Nederland gestart wordt. Doel van Avaya is om in 2005 de toppositie te hebben bereikt op de Nederlandse mkb-markt voor ip-telefonie.
"7500 dollar is een flink bedrag", zegt Rogier Mol, analist bij IDC. "Ip-telefonie heeft wel het voordeel dat er veel meer mee gedaan kan worden dan met een traditioneel telefoonsysteem, waardoor de investering vrij snel terugverdiend kan worden." Het mkb is, zeker in Nederland, niet een van de meest vooruitstrevende sectoren op het gebied van technologie. Daarnaast zitten in deze economisch zware tijden de bedrijven vast aan een bepaald budget, waardoor de aanschaf van een nieuw telefoniesysteem niet altijd te rechtvaardigen valt, zeker als het huidige nog goed werkt. "Het systeem is vooral aantrekkelijk voor bedrijven die in de groei zitten en die behoefte hebben aan een flexibele infrastructuur. Ik denk dat er nog veel onderwijs nodig is om potentiële klanten te laten begrijpen wat de voordelen zijn van ip-telefonie. Zeker hier in Nederland, waar ip-telefonie nog in de kinderschoenen staat, denken bedrijven het vaak niet nodig te hebben, omdat ze niet weten wat het is. Het is vooral die onbekendheid met het product dat een gevaar vormt voor Avaya."

Nieuw segment

Avaya is sinds een jaar of tien actief in Nederland, maar dan met name aan de bovenkant van de markt. "Het mkb-segment is een logische uitbreiding, omdat dat een van de sectoren is waar het redelijk goed mee gaat en waar nog rek in zit. Het probleem voor Avaya is alleen dat er al een flink aantal producenten een goede naam hebben opgebouwd in die markt en daardoor wordt het erg moeilijk om bij het mkb binnen te komen", aldus Mol. De telecomleverancier wil via een partnerkanaal gaan verkopen, hetgeen ook nog een zware dobber kan worden, aangezien dat kanaal bijna vanaf de grond opgebouwd moet worden. "Ik denk dat Avaya gokt op een groei-scenario. Als de markt binnen niet al te lange tijd weer aantrekt en een bedrijf groeit van 100 naar 180 medewerkers, moet er snel nieuwe capaciteit komen. Met een ip-systeem kan dat makkelijker dan met een traditioneel pbx-systeem."
Het bedrijf wil in 2005 de toppositie hebben bereikt op de Nederlandse mkb-markt. "Dat lukt alleen als ze zorgen dat ze een goede prijs-kwaliteit-functionaliteit-verhouding kunnen bieden in vergelijking met andere producenten. Doen ze dat niet, dan geef ik ze, zeker omdat ze in het mkb-segment nog bijna geen voet aan de grond hebben, weinig kans."< BR>

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1336826). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×