Managed hosting door True

Microsoft wendt zich af van PC

Oogappel maakt plaats voor Internet in nieuwe strategie

 

Microsoft maakt zich op voor het post-PC tijdperk. Afgelopen week maakte het bedrijf in San Francisco plannen bekend die Windows klaar moeten stomen voor Internet. De softwareproducent erkent dat software-ontwikkelaars zich niet meer louter richten op PC's, maar op het bouwen van Internettoepassingen. Windows wordt daarom omgebouwd voor de gedecentraliseerde Internetomgeving.

Met de nieuwe strategie probeert Microsoft zijn dominante positie in de software-industrie te handhaven. Voorwaarde is wel dat het bedrijf de koppeling tussen Windows en Internet moet maken. Omdat de details van de nieuwe Internetstrategie nog moeten worden uitgewerkt, is er vooralsnog weinig zicht op de slaagkans. Paul Maritz, onderdirecteur bij Microsoft, stelde afgelopen week in een interview met The Wallstreet Journal dat de nieuwe plannen even verstrekkende gevolgen hebben als de ommezwaai die het bedrijf in 1995 maakte. Toen haakte Microsoft nogal laat in op de eerste Internettrend en moest het alle zeilen bijzetten om een browser te ontwikkelen en de concurrentiestrijd met Netscape aan te gaan.

Windows DNA 2000

Microsoft heeft de naam 'Windows DNA 2000' (Distributed Internet Architecture) meegegeven aan zijn Internetsoftware. Daarnaast komen er via het MSN (Microsoft Network) 'megaservices' beschikbaar die samen met DNA-producten gebruikers in staat moet gaan stellen applicaties te bouwen voor elektronische handel. Onder de diensten vallen: 'Passport', identificatie- en betaaltechnologie voor Internet, 'Link-exchange', voor het uitwisselen van Internetadvertenties, 'Hotmail' en Windows Update, een dienst voor het opwaarderen van softwareversies.
Het softwarebedrijf laat zijn nieuwe producten zwaar leunen op de XML-internetstandaard (eXtended Markup Language), een mechanisme om gegevens uit te wisselen tussen bedrijfssystemen en Internet. Volgens Paul Maritz levert Windows DNA 2000 een consistent programmeermodel voor uiteenlopende technologieën en apparatuur, zoals ingebedde systemen, handcomputers en PC's.

Testfase

De producten die onder de Windows DNA 2000-vlag vallen zitten dit jaar nog in de testfase en komen naar verwachting volgend jaar op de markt. Hieronder vallen de database SQL Server, de ontwikkelomgeving Visual Studio, de middleware Biztalk XML-server, de Internetserver Commerce Server en het nieuwe Babylon, waarmee nieuwe toepassingen gekoppeld kunnen worden aan bestaande backoffice-systemen.
Al deze nieuwe technologie moet Microsoft in staat stellen de concurrentie van Oracle en IBM het hoofd te bieden in het Internettijdperk. Nu het PC-tijdperk zo goed als achter de rug is, ontwikkelen steeds meer bedrijven serversoftware waarvoor eindgebruikers slechts een browser nodig hebben. Browsers draaien op velerlei apparatuur, van telefoons en handcomputers tot opzetkastjes en PC's. Daardoor neemt de noodzaak voor bedrijven om PC's uit te rusten met het Windows besturingssysteem af. Microsoft speelt met de nieuwe strategie in op deze trend, die door concurrenten als Sun, IBM en Oracle zwaar wordt gepromoot.

Standaard infrastructuur

De concurrentie draait om het ontwikkelen van een standaard infrastructuur voor Internettoepassingen. Microsoft boekt tot op heden wisselende resultaten in het neerzetten van Internetstandaarden. Zo heeft softwareleverancier Novell bijvoorbeeld een alternatief voor Microsofts Passport ontwikkeld. Dit Digital Me is een persoonlijk identificatiemiddel voor Internet.
De populariteit van Windows en de enorme financiële kracht maken van Microsoft een sterke partij, waar rekening mee moet worden gehouden.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1325243). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×