Sinds november 1997 is het Amerikaanse Internetbedrijf Broadvision via een kantoor in Amersfoort actief in de Benelux. Met klanten als American Airlines, Belgacom, Cisco en Sun mag de jonge onderneming succesvol genoemd worden. In Nederland zijn de grote bedrijven echter nog niet gevallen voor de charmes van het bedrijf.
Broadvision maakt software waarmee de inhoud van websites afgestemd wordt op het profiel van de bezoeker. Hierdoor is het mogelijk om met een massamedium als Internet, klanten individueel te benaderen. "Internationaal hebben we ons waargemaakt", aldus Wouter Teijema, die in de Benelux de touwtjes in handen heeft. "De technologie en de eerste grote klanten zijn er. Als je dat hebt, begint het te lopen. Maar in Nederland moeten we nog over die drempel." Teijema verwacht ook hier binnen afzienbare tijd met aansprekende referenties te komen.
Eén op één
De commerciële activiteiten van Broadvision worden wel aangeduid met de nieuwe modeterm ‘één op één-marketing’. Individuele communicatie tussen leverancier en afnemer leidt tot een goede relatie en is een cruciaal wapen in de strijd om de markt, zo luidt de redenering. Het principe is alleen praktisch toepasbaar op Internet. "Zou Albert Heijn aan één op één-marketing willen doen, dan moeten ze hun hele winkel reorganiseren als ze zien dat ik eraan kom. Alles wat ik nodig heb, moet staan waar ik als individu het kan vinden en in één rij bij elkaar, in plaats van twintig", aldus Dave Fagan, verantwoordelijk voor marketing in Noord-Europa.
Broadvisions standaardpakket One-to-One bevat een profielendatabase, een informatiebank en een matching engine, die informatie aan profielen koppelt. "Broadvision werkt met gaten in sjablonen. Die gaten worden gevuld met informatie op basis van het profiel van de klant of gebruiker. Zo krijg je dynamische websites die voor iedereen anders zijn", legt Teijema verder uit. Naast het standaardpakket levert Broadvision drie verticale oplossingen: elektronische handel, bankieren en beleggen, en kennismanagement.
Ruim tweehonderd
Wereldwijd heeft Broadvision ruim tweehonderd klanten, waarvan er meer dan zeventig inmiddels een operationeel systeem hebben. "Van de grond af opbouwen van nieuwe systemen kost al gauw anderhalf jaar; wij doen dat op basis van een standaardoplossing binnen drie maanden", beweert Teijema. Op internationaal niveau heeft Baan Company zijn websites gereorganiseerd met behulp van Broadvision. Door de snelle groei van de organisatie had Baan problemen met het bewaren van de consistentie van informatie en het onderhouden van de meer dan zestig sites in de verschillende landenvestigingen. Henk Kievit van Baan legt uit dat inmiddels twaalfduizend documenten en andere vormen van informatie zijn gecategoriseerd. "Onze Internetpagina http://www.baan.com werkt nu met één database. Alle informatie is gepersonaliseerd door Broadvision. Na invoeren van het profiel krijgen bezoekers een op hun afgestemde website voorgeschoteld", aldus Kievit. De voordelen zijn volgens Kievit enorm. "De informatieaanvragen via de telefoon zijn vermindert met een factor tachtig." Bovendien is volgens Baan het onderhoud sneller en overzichtelijker, omdat wereldwijd op twee locaties vier NT-servers draaien die al het verkeer centraal afhandelen. Tot slot wordt wereldwijd consistente informatie naar buiten gebracht.