Managed hosting door True

Installateur/helpdesk toen

Installateur/helpdesk toen

 

Al tientallen jaren houdt Piet ten Brummeler als installateur zich bezig met het plaatsen en onderhouden van telefoniesystemen voor de Nederlandse Standard Electric Maatschappij, het huidige Alcatel. Hij constateert dat de doorlooptijd van projecten enorm versneld is.

Toen en nu
Automatiseringsfuncties: wat is er de afgelopen 35 jaar veranderd, wat is hetzelfde gebleven en hoe ziet detoekomst eruit?
  1. Applicatieprogrammeur toen
  2. Applicatieprogrammeur nu
  3. Hoofd automatisering toen
  4. Hoofd automatisering nu
  5. Systeembeheerder toen
  6. Systeembeheerder nu
  7. Consultant toen
  8. Consultant nu
  9. Installateur/helpdesk toen
  10. Installateur/helpdesk nu

Ten Brummeler werkte eind jaren zestig aan de uitbreiding van de elektromechanische telefooncentrales van de vroegere PTT. Hij had te maken met projecten van lange adem. "De vernieuwing van een districtcentrale nam eind jaren zestig meerdere jaren in beslag. Zes jaar tussen opdrachtverstrekking en oplevering van een centrale was geen uitzondering. Installateurs bijvoorbeeld konden een aantal jaren bezig zijn om de schakelaarkolommen te plaatsen, deze aan elkaar te solderen of zoekerbogen af te stellen. Met de huidige generatie digitale telefooncentrales zijn de doorlooptijden van een installatie teruggebracht tot enkele maanden."

Laatste schakel

Zelf hield Ten Brummeler zich bezig met het inspecteren en testen van de opgebouwde telefoniesysteem in diverse centrales. "Ik heb bijvoorbeeld drie maanden lang onderdelen van het telefoniesysteem van de PTT-centrale aan de Haagse Torenstraat getest op mogelijke onvolkomenheden. Voordeel van de lange looptijd was dat de werkzaamheden goed in te delen vielen. Als de levering van bepaalde onderdelen vertraagd was, haalde je andere klussen naar voren. De inspectie van die vertraagde onderdelen volgde dan later."
Eventuele vertragingen in het project werden door chefs en leidinggevenden afgehandeld. "Installateurs kregen als laatste schakel tussen leverancier en klant direct te maken met de gevolgen van vertraagde oplevering van rekken en kolommen door de fabriek. Daar werd je zelf niet op aangesproken. Door het wegsaneren van managementlagen is het contact nu veel directer geworden. Ook is het werk minder specialistisch geworden. Vroeger hielden mensen zich jarenlang bezig met één specifieke taak; het aan elkaar solderen of afstellen van zoekerkolommen. Ook het inspecteren van installaties was een apart specialisme. Installateurs zijn nu meer allround. Telefoniesystemen worden in drie weken neergezet, waarna veelal dezelfde personen ook de test voor hun rekening nemen."< BR>

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1310659). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×