Toepassingen als elektronische handel en klantbeheersystemen (crm) groeien veel sneller dan verwacht. Om de beschikbaarheid te garanderen zijn traditionele technieken voor back up, beveiliging en beheer een bittere noodzaak. Amdahl, van huis uit mainframeleverancier, speelt daarop in en haalt met dienstverlening op dit terrein inmiddels bijna tweederde van de omzet.
Om de strategische ontwikkeling bij Amdahl, dochterbedrijf van het Japanse Fujitsu, meer gestalte te geven, heeft de onderneming een jaar geleden Brendan Dawson binnen de gelederen gehaald. Dawson werkte daarvoor 27 jaar in diverse managementfuncties bij IBM. "In die periode beschouwde ik Amdahl als een lastige concurrent op het gebied van mainframes en zware netwerktoepassingen. Wij verloren af en toe een order, alleen omdat ze goedkoper waren."
Dienstverlening
Inmiddels is de markt aanzienlijk veranderd. Grote bedrijven blijven werken met mainframes en kopen nog steeds bij, maar de grote winsten zijn te behalen in de toegevoegde dienstverlening. Amdahl is met een omzet van twee miljard dollar geen kleine onderneming, maar sinds het een onderdeel is van Fujitsu, heeft het veel terrein verloren als leverancier van mainframes. Dit is voor een belangrijk deel te wijten aan het ‘low profile’ opereren binnen het grote Japanse concern.
Dawson beaamt dat dit de onderneming geen goed heeft gedaan. "Om ons duidelijker in de markt te positioneren is daarom op 1 a pril de divisie Amdahl Global Solutions opgericht." Deze richt zich met name op het ondersteunen van bedrijven die elektronische handel- en klantrelatie-applicaties (crm) op de markt brengen. Om een beschikbaarheid van 100 procent te garanderen, zijn technieken nodig die stammen uit het mainframetijdperk, zoals backup, beveiliging en beheer, een gebied waar Amdahl de nodige kennis van in huis heeft.
Veilingen
De ervaring die Amdahl heeft uit zijn mainframeverleden komt nu te pas in omgevingen van elektronische handel. "Die toepassingen moeten continu in de lucht zijn. We merken in de praktijk dat veel van die nieuwe bedrijven veel sneller groeien dan ze in hun stoutste dromen hebben kunnen denken. Omdat het beleid vooral is gericht op het mogelijk maken van de groei, worden zaken als het maken van backups en beveiliging vaak slecht geregeld. Met onze expertise kunnen wij ervoor zorgen dat hun e-handelapplicaties het altijd doen."
Zo werd Amdahl onlangs te hulp geroepen door E-Bay, het bedrijf dat zo succesvol is met een veiling via Internet. "E-Bay groeit boven verwachting. Dat bedrijf heeft een netwerk van honderden servers van onze partner Sun. Het beheer dreigt echter uit de hand te lopen. Daarom hebben ze ons ingeschakeld om te helpen."
Millennium
Amdahl Global Solutions heeft volgens Dawson ook veel werk aan het helpen van bedrijven die hun systemen opnieuw gaan inrichten voor de overgang naar het jaar 2000. Amdahl heeft dat probleem intern inmiddels opgelost. "Evenals andere bedrijven moesten we onze legaatsystemen (‘legacy’) geschikt maken voor de overgang naar het volgende millennium. Wij werkten intern met 112 verschillende systemen en twaalf databases. Inmiddels hebben we die overgezet naar een centraal systeem dat is gebaseerd op de database van Oracle."
Het bedrijf heeft van de nood een deugd gemaakt. "Toen we overgingen naar een centraal systeem, besloten wij onze legaatsystemen toegankelijk te maken via het web. We wisten dat veel van grote klanten dat die met een vergelijkbare problematiek te maken hebben en zagen daar brood in."
De betreffende toepassing wordt nu op de markt gebracht onder de naam van suite Web-IT Solution. Dit gebeurt in samenwerking met Microsoft en DMR, de servicetak van Amdahl.