Managed hosting door True

AOL wint terrein in chat-oorlog Microsoft

 

America Online (AOL) heeft twee nieuwe medestanders in zijn chat-oorlog tegen Microsoft. Het Internetbedrijf ontwikkelt samen met Motorola een versie van zijn Instant Messenger-software (AIM) voor de draadloze apparaten van die hardwarefabrikant. Daarnaast krijgt Internetportaal Lycos ook een eigen uitvoering van AIM.

Motorola's nieuwe AIM wordt geïntegreerd in de nieuwe 'smart phone' Timeport P1088 en de draadloze tweeweg pieper Timeport P930. Beide apparaten gebruiken het Wireless Application Protocol (WAP), dat draadloze communicatie met Internet mogelijk maakt. AOL en Motorola hopen deze producten begin volgend jaar gereed te hebben. Prototypes waren eerder deze maand al te zien op de Telecom 99-beurs in Genève.

Aansluiten

De Lycos-uitvoering van AIM verschijnt in december en maakt communicatie tussen Lycos' abonnees en de 45 miljoen AIM-gebruikers mogelijk. Op termijn zal Lycos zelf een aangepaste versie ontwikkelen. Het Lycos-netwerk omvat een reeks websites die zoekmachines, Internetlinks en informatie bieden. Het bedrijf heeft 32 miljoen geregistreerde gebruikers.
AOL bekleedt een dominante positie in de veelbelovende markt voor directe communicatie (instant messaging). Wegens toenemende concurrentie - van onder meer Microsoft, Lotus en Tribal Voice - probeert de online-dienst nu links en rechts partners te winnen die zijn AIM in licentie nemen. Microsoft is sinds enkele maanden met zijn Messenger-applicatie de voornaamste concurrent van AOL.

Grote markt

De uiteindelijke inzet van deze chat-oorlog is directe communicatie via Internet tussen diverse - ook draadloze - apparaten. Analisten menen dat de markt voor 'direct-chat' zeer omvangrijk wordt als gevolg van de stortvloed aan draadloze consumentenapparatuur die de markt volgend jaar overspoelt.
De toepassingsmogelijkheden voor 'instant messaging' zijn echter niet beperkt tot de consumentenmarkt. Directe communicatie via Internet biedt ook mogelijkheden voor het bedrijfsleven. AOL en Novell spelen hierop in met een gezamenlijk ontwikkeld direct chat-product voor bedrijfsgebruik. Deze software, genaamd Instantme, combineert de directory-diensten (NDS) van Novell met AIM.

Commercieel nut

Ondernemingen zijn vooralsnog niet overtuigd van het nut van deze directe vorm van communicatie. Veel bedrijven hebben netwerkblokkades opgericht tegen 'instant messaging', omdat zij dit zien als een tijdverspillende persoonlijke babbelbox. Analisten zien wel degelijk commercieel nut in direct chat, vooral vanwege de efficiency.  JB

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1308960). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×