Managed hosting door True

Tele 2 schudt consumenten-imago af

Nieuwkomer op telecommarkt start met aanbieden Internet-toegang

 

Telecomaanbieder Tele 2 gaat zich in Nederland intensiever richten op de zakelijke markt. De onderneming wil het consumenten-imago afschudden. Dit jonge bedrijf zette zaterdag een belangrijke stap met de aankondiging nu ook Internet aan te bieden. Bovendien zijn de telefoontarieven opnieuw gedaald.

Tele 2, dat in Nederland een jaar actief is, heeft zich in de reclame-uitingen flink afgezet tegen KPN. Directrice Terry Aurik van Tele 2 Nederland moet erkennen dat deze toon niet aansloeg bij de zakelijke klanten. "Daar hebben we van geleerd. We hebben gemerkt dat de mensen ons beschouwen als een bedrijf voor consumenten. Op dit moment maken we inefficiënt gebruik van ons netwerk. 's Avonds is er veel verkeer, overdag een stuk minder. Daarom willen we meer zakelijke klanten."

Capaciteit

Deze week zette het van oorsprong Zweedse bedrijf een belangrijke stap op de zakelijke markt door nu ook Internet aan te bieden. "We beginnen op kleine schaal. We willen dit jaar ongeveer vijftienduizend klanten bereiken. Tele 2 heeft namelijk niet voldoende capaciteit gekocht. Volgend jaar is dit wel het geval en kunnen we uitbreiden", aldus Aurik. De directrice geeft aan dat Tele 2 de Internet-dienstverlening ook gebruikt om de tarieven te drukken. Als een van de klanten van Tele 2 telefoneert, maakt deze gebruik van het netwerk van KPN. Tele 2 betaalt hiervoor een vergoeding. Met het gebruik van Internet is het precies andersom. KPN moet Tele 2 betalen, omdat laatstgenoemde voor de afhandeling van dit verkeer de eigen centrale gebruikt. "Dus kunnen wij de prijzen drukken", zegt Aurik.
Het telecombedrijf biedt in Zweden als spraak via Internet aan. Aurik verwacht hiermee volgend jaar in Nederland te starten. "De kwaliteit van deze gesprekken is nog slecht. Over drie jaar zal spraak over Internet de traditionele telefoongesprekken wel overtreffen."

Tarieven

Tele 2 heeft zaterdag tevens zijn prijzen verlaagd. De telecomaanbieder werkt door deze verlagingen met een kleine winstmarge. Het bedrag dat de onderneming voor een verwerkt gesprek ontvangt, kan nog vrijwel geheel worden doorgesluisd naar KPN. Aurik verwacht dat de interconnectietarieven, de bedragen die Tele 2 moet betalen aan KPN voor het gebruik van het netwerk, nog verder omlaag gaan. "Anders kunnen wij niet concurreren als de beltarieven blijven dalen." De onderneming heeft op dit moment een geschil met KPN voorgelegd aan de Opta. In het voorjaar bepaalde de toezichthouder dat de interconnectietarieven van KPN omlaag moeten. Tele 2 wil dat dit met terugwerkende kracht gebeurt, zodat de onderneming een flink bedrag van KPN tegemoet kan zien.

Midden- en kleinbedrijf

Aurik moet erkennen dat Tele 2 geen geschikte aanbieder is voor de grote ondernemingen. Ook bedrijven die al hun spraak en data-verkeer bij één partij willen onderbrengen, kunnen niet bij de telecomleverancier terecht. Aurik mikt dan ook op het midden- en kleinbedrijf. "Er zijn namelijk genoeg zakenmensen die graag flink wat geld willen besparen. En die kunnen wél bij ons terecht." Tele 2 heeft momenteel rond de vijftienduizend bedrijven als klant. Aurik verwacht volgend jaar een klantenbestand met veertigduizend bedrijven te presenteren.
Hoewel veel analisten denken dat telecomaanbieders met een eigen netwerk de meeste kans maakt de concurrentiestrijd te overleven, maakt Aurik zich geen zorgen over de toekomst. "Ach ja, het is maar wat je onder een netwerk verstaat. Wij kunnen altijd lijnen kopen of huren. Ik denk niet dat het er veel toe doet." De directrice vindt dat de zaken in Nederland voorspoedig gaan. "We hopen binnen drie jaar winstgevend te zijn. Dat is sneller dan we hadden verwacht. We gingen uit van vijf jaar."
 

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1305259). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


Partnerinformatie
 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×