"Het nieuwe Candle wil zich, in tegenstelling tot het verleden, gaan bezighouden met de problemen van klanten."
Dit zegt Anne-Marie Foucart, directeur Benelux van Candle, in een toelichting op de strategische wijziging van haar bedrijf. Het bedrijf is groot geworden in hulpmiddelen die systeemprestaties meten op het IBM-mainframe. Om de ingeslagen weg van product- en technologiegericht naar marktgericht bedrijf te maken, heeft het bedrijf niet alleen het aanbod van zijn tools uitgebreid, maar richt het zich sinds twee jaar ook op applicatie-integratie.
Het nieuwe beleid is niet bedoeld om te concurreren met de zogenoemde ‘raamwerk’-leveranciers als Computer Associates, Hewlett-Packard en Tivoli. Deze leveren omvangrijke systemen en ondersteunen alle aspecten van het beheer van IT-infrastructuren. Het bedrijf specialiseert zich op het beschikbaar, oftewel ‘in de lucht’ houden van systemen.
Top-3
Onderzoek van Gartner Group wijst uit dat het beheer van IT en het afstemmen van IT op de bedrijfsvoering nog steeds in de top-3 van de IT-manager staat. "Gebruikers van complexe en heterogene IT-infrastructuren hebben steeds meer behoefte aan beschikbare, geïntegreerde en goed presterende systemen, omdat deze in het Internettijdperk altijd moeten draaien", aldus Foucart.
Naast mooie woorden participeert Candle actief met klanten in projecten. Bovendien levert het bedrijf op het gebied van beschikbaarheidsmanagement sinds kort het hulpprogramma ETE-Watch (End-to-End Watch) dat responstijden tussen gebruikers en achterliggende transactiesystemen kan meten. Daarnaast heeft het bedrijf ‘Roma’ in de pijplijn zitten: een platform voor de integratie van applicaties. Candle werkt aan een standaardkoppeling naar de R/3-software van SAP. Of het bedrijf de marktpositie en de macht heeft andere applicatieleveranciers te bewegen mee te werken aan een standaardkoppeling valt nog te bezien. Gebruikers kunnen in ieder geval zelf een interface tussen applicaties en Roma bouwen. RV