Managed hosting door True

Gelukkig huwelijk Remedy/BMC

Gevolgen it-haperingen op bedrijfsvoering zichtbaar

 

Wie ook treuren mag om de teloorgang van Peregrine Systems, Remedy hoort daar zeker niet bij. Het haalde opgelucht adem toen BMC Software zich de nieuwe eigenaar mocht noemen. Het staat nu samen met BMC op het podium met de boodschap 'We zijn terug, en wel met een nieuwe aanpak: business service management'.

  
Dick Cahill, verantwoordelijk voor de wereldwijde verkoop van Remedy: "Bsm gaat het maken."

Twee jaar geleden vond de Europese gebruikersconferentie van Remedy plaats in het kille Edinburgh. Dit jaar vormde het zonnige Sorrento bij Napels het toneel. In Edinburgh onthaalden de gastheren de verzamelde journalisten en analisten vooral op verhalen over de mogelijkheden van Peregrine. In Sorrento speelt BMC duidelijk de tweede viool. In Schotland viel voortdurend de verzekering te horen dat Remedy heel belangrijk is en vrijwel als zelfstandig onderdeel voortgaat. In Italië komt de gezamenlijk ontwikkelde strategie op de eerste plaats: 'business service management'. Remedy straalt weer zelfvertrouwen uit.
Hans Dill, marketing manager Nemea bij Remedy, zegt dat de handen op elkaar gingen toen op het Nederlandse kantoor het nieuws binnenkwam dat BMC moeder was geworden. Nu opereert hij vanuit het BMC-kantoor in Amsterdam en heeft hij het stellige voornemen Nederland te laten weten dat de twee bij elkaar horen. "Peregrine en Remedy waren concurrenten, BMC vult ons goed aan."
In Nederland ontwikkeld
Remedy heeft in Italië een samenwerkingsovereenkomst afgekondigd met IBM Global Services om, gebaseerd op de beste Itil-praktijken, heel snel de it-dienstverlening binnen een onderneming op orde te brengen. Big Blue noemt het de IRM-Accelerator (infrastructure resource management). Verantwoordelijk voor dit onderdeel binnen IBM is Russell Lindburg.
Hij vertelt dat de IRM Accelerator, die een reeks voorgedefinieerde modellen gebruikt, in ons land is ontwikkeld. "Nederland is Itil-land bij uitstek, hoewel de methodiek oorspronkelijk in Engeland is beschreven. Als er ergens problemen zijn met de accelerator, dan kunnen we altijd op ondersteuning van Remedy rekenen." Het idee van Lindburg om zo'n versneller te gebruiken, vindt, wereldwijd gezien, in ons land de meeste aftrek, gevolgd door Canada en Duitsland.
In 2001 kwam Remedy in handen van Peregrine. Mei 2002 raakte dit bedrijf in financiële problemen (onder meer door malversaties. In juni werd Remedy verzelfstandigd om niet in de neerwaartse draaikolk van het moederbedrijf mee te gaan. In november kocht BMC de firma. April 2003 nam BMC eveneens het Belgisch-Amerikaanse bedrijf IT Masters over. Deze in 1995 te Leuven opgerichte onderneming had software ontwikkeld die aangeeft wat de gevolgen zijn van een hapering in de it-infrastructuur van een onderneming voor de bedrijfsvoering.

Gebaard

En daarmee is een nieuwe afkorting ontstaan: bsm (business service management). Remedy en BMC hebben hier een kind gebaard dat van beide ouders de kenmerken draagt. BMC houdt zich al jaar en dag bezig met het fijnregelen van de IT-infrastructuur, terwijl Remedy actief is in het beheer van de diensten die it behoort te leveren.
Bsm volgt op eerdere pogingen automatisering en bedrijfsdoeleinden in elkaars verlengde te brengen (alignment). Denk aan de 'balanced scorecard', 'business activity monitor' en 'service level management'. "Van de problemen in de automatisering is 80 tot 90 procent ontstaan door gebrek aan kennis over de gevolgen van veranderingen in de IT-infrastructuur of applicaties. Dat pakken we aan met bsm door bedrijfsgericht beheer met een stevige inbreng van gebruikerservaringen, en door beheer van de dienstverlening", aldus Dick Cahill, verantwoordelijk voor de wereldwijde verkoop van Remedy.
Belangrijkste concurrenten op dit vlak zijn CA met zijn 'managing on-demand computing'-initiatief ("maar die bieden een oplossing voor de CA-infrastructuur en integreren geen software van derden"), HP met Openview ("maar onze gerichtheid op it-service is veel groter, evenals de gebruikersgroep; er zijn relatief maar weinig gebruikers van de 'service-desk'-modules van Openview") en IBM met Tivoli ("maar Tivoli Business Systems Manager rapporteert niet over de verleende diensten, en de relaties tussen invloed op bedrijfsvoering en it-infrastructuur gaat niet zo diep als bij ons").
Cahill is ervan overtuigd dat BSM het gaat maken. "Na drie jaar kostenbesparingen zijn bedrijven nu bezig met het verbeteren van hun bedrijfsprocessen. Daar spelen wij op in."< BR>

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1296322). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×