Managed hosting door True

'Volgend jaar komt er Web-TV in Nederland'

Chello komt in 2000 met opzetkastjes voor Amsterdamse klanten

 

Volgend jaar is het in Nederland mogelijk Internet via de televisie te ontvangen. Dit zegt Iain Osborne, mede-oprichter van Internet-provider Chello Broadband. Deze aanbieder van breedbandige Internetdiensten introduceert in 2000 opzetkastjes voor web-tv. De gebruikers in Amsterdam komen het eerst aan de beurt.

Osborne geeft aan dat de televisie zoals wij die nu kennen door deze nieuwe dienstverlening verdwijnt. De 'verrekijk', zoals Gerard Reve het apparaat omschrijft, biedt niet alleen meer de dagelijkse programma's, maar ook mogelijkheden om over Internet te surfen, elektronische post te sturen en inkopen te doen. "Dit concept is zeer democratisch, want bijna iedereen heeft een televisie. En dat is niet het geval met computers", aldus Osborne.

In Nederland gaat volgens de Strategic Group Internet via de kabel de komende jaren duidelijk de boventoon voeren. DSL groeit ook, maar niet zo snel.
Chello biedt momenteel over de kabel snelle Internetdiensten aan in Amsterdam en Brabant en buiten Nederland in Frankrijk, Noorwegen, België, Oostenrijk en Zweden. Het bedrijf heeft in Nederland ongeveer twintigduizend klanten. Via de website van Chello kunnen gebruikers het laatste nieuws volgen, spelletjes spelen en videoclips bekijken. De aanbieder is een dochteronderneming van het Amsterdamse kabelbedrijf United Pan-Europe Communications (UPC). Naar verluidt brengt UPC Chello in het eerste kwartaal van 2000 naar de beurs.

Moeder UPC

De laatste maanden kwam het moederbedrijf UPC regelmatig negatief in het nieuws. Zo is het uit het ledenbestand van de Vereniging van Nederlandse Internet Providers (Nlip) geschrapt omdat UPC de klachtenregen negeerde omtrent problemen bij dochter A2000. Ook de dienstverlening van Chello zelf kreeg stevige kritiek. "Er zijn inderdaad klachten binnengekomen", erkent Osborne. "Wij hadden problemen met de capaciteit. De technologie is vrij nieuw en wij hebben nu het netwerk verbeterd, waarbij de capaciteit is vergroot. Belangrijk hiervoor is de aanleg van het Europese IP-netwerk Aorta."
Osborne wil niet al te diep ingaan op de invloed die deze berichtgeving en het negatieve imago van A2000 heeft op zijn bedrijf. "Als mensen geen onderscheid kunnen maken tussen Chello, A2000 en UPC, dan hebben deze zaken zeker effect. Maar goed, er is nu sprake van een andere klantbenadering."

Adsl

Uit een recent onderzoek van Vecai, organisatie voor kabelbedrijven, blijkt dat 74 procent van de gebruikers tevreden is over Internetdiensten via de kabel. In maart was dit nog 63 procent. Als grootste voordelen van deze infrastructuur noemen zij de snelheid van de verbindingen en het ontbreken van telefoonkosten.
De telecombedrijven gaan de concurrentie aan op het gebied van breedbandige diensten door de ontwikkeling van de Adsl-technologie. Osborne volgt deze ontwikkelingen met interesse. "Wij zijn platform-agnost. Wij willen een concept aanbieden en het maakt ons niet uit via welke infrastructuur dit gebeurt. Nu kiezen wij voor kabel, maar onze dienstverlening kan ook via de satelliet of telefoonlijnen gaan."

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1291544). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


Partnerinformatie
 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×