‘Zolang de inzet van ondergekwalificeerd personeel prevaleert boven de inzet van hooggekwalificeerde mensen verkeert de it-industrie niet in een transitie, maar in een zware crisis’, stelt Martin Ase.
In ‘Geen recessie maar transitie’ (Computable, 23 januari 2004, p.18) trapt Sogeti’s directeur strategie Michiel Boreel af met de opmerking dat de it-industrie niet volwassen is omdat ze haar eigen vak onvoldoende begrijpt. Bij zijn grootste lange-termijn veranderingen spreekt hij de hoop uit dat de it-industrie zich in de komende tien jaar naar volwassenheid beweegt door verantwoording te nemen voor wat ze oplevert, gedisciplineerder te ontwikkelen en gelaagder te worden.
Er lijkt daartoe weinig hoop na zijn verklaring dat Sogeti het liefst ondergekwalificeerde mensen inzet in plaats van hooggekwalificeerd personeel dat gestructureerd werken aan procesverbetering (ik ga ervan uit dat hij bij zijn opmerking niet voor de it-industrie spreekt, in ieder geval niet namens onze onderneming). Het resultaat van de inzet van ondergekwalificeerde medewerkers is onevenredig veel fouten en een exponentiële stijging van de kosten en de doorlooptijd van it-projecten. Als oud-opdrachtgever van Sogeti herken ik tot mijn grote spijt dit maar al te goed.
Continuïteit
Gelukkig signaleert ook Boreel dat het accent in de markt verschoven is van een aanbod- naar een vraagmarkt. Dat is niet vreemd zolang driekwart van de projecten nog steeds niet binnen budget, op tijd en met de gecontracteerde functionaliteit wordt opgeleverd. Op basis van slechte ervaringen met it-dienstverleners is het niet meer dan logisch dat de klant het voortouw neemt en niet langer blind vertrouwt op leveranciers met grote it-ego’s.
Klanten streven steeds naar procesoptimalisatie tegen de beste prijs-kwaliteitverhouding. Van doorslaggevend belang bij het investeringsbesluit is steeds dat de baten de kosten overstijgen. Bij procesoptimalisatie wordt vaak ict-dienstverlening ingezet. Dienstverlening is opgebouwd uit de elementen competenties, technologiekeuzes, middelenallocatie en activiteiten (waaronder gestructureerde werkwijzen en het managen van de klantverwachting). Inzet van de juiste competenties vormt het fundament om – in combinatie met de andere drie elementen – tot een kwalitatief goede dienstverlening en een tevreden klant te komen.
Zolang de inzet van ondergekwalificeerd personeel prevaleert boven de inzet van hooggekwalificeerde mensen die gestructureerd werken aan procesverbetering, verkeert de it-industrie niet in een transitie, maar in een zware crisis. It-dienstverleners die op deze wijze werken, moeten niet verbaasd zijn dat hun bedrijfsactiviteiten zich verplaatsen naar de lagelonenlanden met goede opleidingsfaciliteiten en mogen vrezen voor hun continuïteit.< BR>
Martin Ase, directeur Asen Consultants en ict-ers.com